Anonym (våga) skrev 2013-09-24 16:45:34 följande:
Jag tycker om programmet Arga snickaren och har sett många (men inte alla) avsnitt. Jag kan till viss del hålla med om att det kan röra sig om förnedrings-tv ibland, men jag tänker också att det man får se är en liten, liten och skarpt klippt och redigerad bild av en familjs liv, som inte nödvändigtvis har något med verkligheten att göra. Jag tror alltså inte att jag som tittare får en verklig bild av de som medverkar.
En stor fördel med serien är att man ju faktiskt lär sig saker av att titta också. Vi har tagit till oss flera tips som vi fått nytta av när vi fixat lite hemma hos oss. Vi har också insett att vi aldrig ska köpa ett renoveringsobjekt, utan hålla oss till enklare hemmafix som att lägga golv och måla/tapetsera, och absolut inte byta kök, försöka ge oss på våtutrymmen eller bygga ut på egen hand. Det är lätt att dras med i drömmarna om att få råd med större hus och tomt bara man fixar mycket själv, men vi har helt klart blivit avskräckta av de exempel vi sett på tv.
Om ni bara kan tänka er att vara med i tv (själv skulle jag kanske kunna tänka mig det, men aldrig någonsin få med mig min man på det) så tror jag att det finns mycket att vinna på det också. Dels kostar det ju otroligt mycket att ta in hantverkare för att få samma saker gjorda. Dels verkar hantverkarna som är med duktiga (även om det så klart går väldigt fort när de bygger, så det kan nog medföra vissa brister i sig, att man inte väntar in torktider osv). Sedan verkar man ju få riktigt mycket inredningsdetaljer som inte ligger i den billiga ändan av prisskalan. Och man får hjälp att beräkna hur mycket jobb som är kvar och lägga upp en strategi för hur man går vidare. En rejäl nystart, helt enkelt.
Om ni ska vara med kan det nog vara bra att prata med den närstående som "hjälpt" er tidigare, så att denna är beredd på att saker han eller hon har gjort i huset kanske kommer att granskas och dömas ut i tv. Var tydliga med att ni inte kommer att lägga skuld på den personen.
Ja, jag ser nog mest bara fördelar med att medverka :)