• Anonym (Känner igen?)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag är ganska så intelligent och smart. Det är många fördelar, men när man ligger på den övre toppen, så är det väldigt jobbigt, för man märker andra människors okunskap lättare.

Någon annan som känner igen er? Folk som förstår mig bäst, är andra som också är väldigt intelligenta och smarta, men det är få av dessa människor i samhället och livet:(

Känner att prata med normalbegåvad ger mig väldigt lite, för det en normalbegåvad säger, det hade jag själv kunnat tänka ut, det blir liksom inte någon utmaning. En normalbegåvad skulle dessutom aldrig förstå vad vi intelligentare människor pratar om, så länge vi inte anpassar oss, jobbigt värre.

• Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?
  • Anonym (jo)
    Petrol skrev 2013-10-15 12:57:16 följande:
    Jag menar inte att kalla dig dum nu, men jag kan ärligt talat inte se hur det här gör dig intelligent? Sen kan det mkt väl säga något om min egen intelligens, men det bjuder jag isåfall på.
    Haha, nej det är inte tecken på intelligens som jag räknade upp, utan hur jag upplever det att vara intelligent. Med and ord, saker som jag finner jobbiga ibland.

• Petrol
    Anonym (jo) skrev 2013-10-15 22:16:00 följande:
    Haha, nej det är inte tecken på intelligens som jag räknade upp, utan hur jag upplever det att vara intelligent. Med and ord, saker som jag finner jobbiga ibland.

Det blir jag som får ta på mig dumstruten här för en smula bristande läsförståelse:) Sorry!
  • Anonym (jo)
    Petrol skrev 2013-10-15 22:26:29 följande:
    Det blir jag som får ta på mig dumstruten här för en smula bristande läsförståelse:) Sorry!
    Inga problem, du kan ta av dig dumstruten tycker jag
  • barapapapa

Jösses, det där skulle jag själv kunnat ha startat en tråd om. Jag känner verkligen samma sak, jag måste fördumma mig själv och anpassa mig för att folk inte tänker och ser det jag ser lika snabbt. Det är oerhört frustrerande! Det är tur att jag bara umgås med vänner socialt som är som mig så där är det inga problem, dock så på jobbet är det en helt annan sak. Men det smarta i det hela är att vi kan göra oss dummare för att få de personerna att känna sig lika eller bättre, medans de inte kan göra tvärtom. Livet är hårt. 

• dennis02
    barapapapa skrev 2013-10-16 16:13:24 följande:
    Jösses, det där skulle jag själv kunnat ha startat en tråd om. Jag känner verkligen samma sak, jag måste fördumma mig själv och anpassa mig för att folk inte tänker och ser det jag ser lika snabbt. Det är oerhört frustrerande! Det är tur att jag bara umgås med vänner socialt som är som mig så där är det inga problem, dock så på jobbet är det en helt annan sak. Men det smarta i det hela är att vi kan göra oss dummare för att få de personerna att känna sig lika eller bättre, medans de inte kan göra tvärtom. Livet är hårt. 
    Sen hör det väl till saken att många "köper ner sig" pga att det inte är riktigt tillåtet att vara smart i jantelags-Sverige. Man lägger sig på en lägre nivå och spelar lite dummare än man är för att inte stöta sig med folk.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • SussiAlive

En intelligent man (enligt några smarta) är en dumdryg och mallig översittare som gärna manipulerar med ett stort flin på läpparna. Grandios är förnamnet tätt följt av förakt för att avslutas med lismande.
    Fri tolkning enligt inlägg från problemfyllda smartingar. Är det verkligen smart att framstå så här? HUR TÄNKTE DU NU!!??

• Anonym (russin)
    SussiAlive skrev 2013-10-19 03:57:35 följande:

En intelligent man (enligt några smarta) är en dumdryg och mallig översittare som gärna manipulerar med ett stort flin på läpparna. Grandios är förnamnet tätt följt av förakt för att avslutas med lismande.
    Fri tolkning enligt inlägg från problemfyllda smartingar. Är det verkligen smart att framstå så här? HUR TÄNKTE DU NU!!??

Alltså, folk som åtminstone kan manipuleras att göra rätt är inga problem. Om de inte fattar själv kan man leda dem rätt.

Svårare blir det med de som faktiskt inte kan hitta sin bakdel med hjälp av två händer, en ficklampa, en nyfiken stövare och support från manskören Hitta Din Rumpa.

De får gärna finnas och pyssla med sitt men jag ska inte jobba med dem, det blir bara frustrerande för alla inblandade.

• SussiAlive
    Anonym (russin) skrev 2013-10-19 07:23:08 följande:
    Alltså, folk som åtminstone kan manipuleras att göra rätt är inga problem. Om de inte fattar själv kan man leda dem rätt.

Svårare blir det med de som faktiskt inte kan hitta sin bakdel med hjälp av två händer, en ficklampa, en nyfiken stövare och support från manskören Hitta Din Rumpa.

De får gärna finnas och pyssla med sitt men jag ska inte jobba med dem, det blir bara frustrerande för alla inblandade.

Så i ditt fall handlar manipulering om att "hjälpa dumma" fatta rätt beslut, du är alltså bara snäll och hjälpsam?
    Får jag fråga vad du arbetar med?
    Dina kollegor tycks vara lobotomerade, är du i själva verket "The leader of the pack"!? Hahaha...... ;)
    (frågar jag med glimten i ögat)
  • Anonym (oooops)

Om du är så smart ts, varför hänger du på fl??? Det låter inte särskilt smart ;)

• Anonym (russin)
    SussiAlive skrev 2013-10-19 07:45:41 följande:

Så i ditt fall handlar manipulering om att "hjälpa dumma" fatta rätt beslut, du är alltså bara snäll och hjälpsam?
    Får jag fråga vad du arbetar med?
    Dina kollegor tycks vara lobotomerade, är du i själva verket "The leader of the pack"!? Hahaha...... ;)
    (frågar jag med glimten i ögat)
    Jag har givetvis idag sett till att skaffa mig ett jobb där alla spelar boll på ungefär lika villkor, jag är inte självplågare.

Men de flesta har väl som unga haft något jobb där man undrar hur folk klarar av deklarationsblanketten.

När 20 personer sitter runt ett fikabord och dividerar om huruvida bananer växer uppåt eller neråt på stocken. Alla är lika övertygade, man kliar sig i skallen och försöker minnas hur bananer ritas i tecknad Kalle Anka-film (!) och hur de såg ut på mosters foton från1993, hur de är ritade på Chiquita-lådan på mataffären.

Jag lyssnade på människorna med stigande häpnad i en hel kvart och sen gick jag  till en dator 10 meter bort och googlade fram en bild. Det tog säkert 10 sekunder. (och ja jag visste svaret också).

Jag ska inte jobba bland sådana människor, jag får utslag.
Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?