• Anonym (Känner igen?)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag är ganska så intelligent och smart. Det är många fördelar, men när man ligger på den övre toppen, så är det väldigt jobbigt, för man märker andra människors okunskap lättare.

Någon annan som känner igen er? Folk som förstår mig bäst, är andra som också är väldigt intelligenta och smarta, men det är få av dessa människor i samhället och livet:(

Känner att prata med normalbegåvad ger mig väldigt lite, för det en normalbegåvad säger, det hade jag själv kunnat tänka ut, det blir liksom inte någon utmaning. En normalbegåvad skulle dessutom aldrig förstå vad vi intelligentare människor pratar om, så länge vi inte anpassar oss, jobbigt värre.

• Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?
  • SussiAlive
    Anonym (russin) skrev 2013-10-19 08:05:02 följande:
    Jag har givetvis idag sett till att skaffa mig ett jobb där alla spelar boll på ungefär lika villkor, jag är inte självplågare.

Men de flesta har väl som unga haft något jobb där man undrar hur folk klarar av deklarationsblanketten.

När 20 personer sitter runt ett fikabord och dividerar om huruvida bananer växer uppåt eller neråt på stocken. Alla är lika övertygade, man kliar sig i skallen och försöker minnas hur bananer ritas i tecknad Kalle Anka-film (!) och hur de såg ut på mosters foton från1993, hur de är ritade på Chiquita-lådan på mataffären.

Jag lyssnade på människorna med stigande häpnad i en hel kvart och sen gick jag  till en dator 10 meter bort och googlade fram en bild. Det tog säkert 10 sekunder. (och ja jag visste svaret också).

Jag ska inte jobba bland sådana människor, jag får utslag.

Hahahaha! Blev dom osams över svaret och krävde ytterligare bevis materiel??
  • Anonym (Känner igen?)

Finns här ingen annan?

• Anonym (Kappa)

Jag hade en gammal vän som alltid sa att han var så smart, men det roliga var att han kunde säga del konstiga grejer som vem som helst fattar att det inte skulle funka. Han var duktig på att prata, men snackade oftast med fina ord så det skulle låta bra, men hade inget att backa upp det med. Han hade inget slutbetyg för gymnasiet, det känns som att en smart person hade fixat det utan problem.

• Anonym (Känner igen?)
    Anonym (Kappa) skrev 2013-10-26 16:33:03 följande:
    Jag hade en gammal vän som alltid sa att han var så smart, men det roliga var att han kunde säga del konstiga grejer som vem som helst fattar att det inte skulle funka. Han var duktig på att prata, men snackade oftast med fina ord så det skulle låta bra, men hade inget att backa upp det med. Han hade inget slutbetyg för gymnasiet, det känns som att en smart person hade fixat det utan problem.
    Ok, ja jag brukar inte gå runt och säga till en massa folk att jag är smart, men jag har insett att de flesta som är smarta och intelligenta faktiskt förstår mig på ett väldigt bra sätt, även så förstår de mig på ett bra sätt, medans de flesta inte gör det, så är det lätt att dra slutsatsen.

Det handlar inte om något specialintresse, för man behöver inte vara smart intelligent för att ha ett specialintresse. Så som din vän gjorde, det var troligen för att han "trodde" att han var smart och intelligent, eftersom han var tvungen att säga det, så uppfattade väl folk inte han som det per automatik och då är ju frågan hur smart intelligent man är?!

DOCK så hade jag inte heller slutbetyg från gymnasiet, men det har inget med smart intelligent att göra, utan snarare i vilket skede i mognaden i livet man befinner sig i, mognad och intelligens är inte samma sak. Jag har läst 5år på universitet, har ganska så lätt för det mesta, förutom att finna kärlek, ha ha, för då måste man kunna det där med sociala koder och kroppspråk, det har jag lite svårare med:) Så visst, jag framställs nog för de flesta "vanliga", som väldigt dum i huvudet, eftersom de flesta människor inte pratar med folk som är dumma i huvudet, så kommer jag inte heller få någon möjlighet att lära känna någon "vanlig" och då blir det svårt att "lära mig" detta med kroppspråk etc, men men
  • Anonym (Känner igen?)
    Anonym (Abc) skrev 2013-10-03 19:50:46 följande:
    Jag är enligt testerna som jag fick göra innan jag började mitt nya jobb "superintelligent" enligt min chef. Han var oroad över att jag skulle få andra att verka dumma och jag fick göra en extra intervju bara för att stämma av min samarbetsförmåga med folk som inte var lika intelligenta (jag är dessutom väldigt rak i min kommunikation så han oroade sig för kombinationen). Så jag får väl räknas in i den skara du nämner ovan. Och visst stimuleras jag av att umgås med andra på samma nivå och jag skulle inte kunna vara tillsammans med en man som inte var väldigt intelligent. Men i mitt normala umgänge så spelar inte intelligensen någon roll för min trivsel.
    aaaa, vart i Sverige finns du? Vore ju roligt knyta kontakt, hör av dig
  • Anonym (Känner igen?)
    Anonym (nej) skrev 2013-10-03 20:02:42 följande:
    Nej jag känner inte igen mig. Jag är smart, har högt IQ och hög utbildning inom ett svårt ämne. Men jag har inga problem att prata med folk med lägre IQ eller utbildning. Bara för att jag råkar ha en examen i matte måste jag ju inte diskutera avancerad differentialkalkyl med alla jag möter.

Istället talar jag med folk om saker vi har gemensamt. Tex brukar jag prata om trädgårdsskötsel med min svägerska som är undersköterska. Det är ett gemensamt intresse, och även om jag har högre IQ än hon så kan hon lära mig mycket om hur man bäst odlar tomater. Vill jag diskutera de där nya forskningsresultaten i matematik jag läste igår tar jag det med en kollega eller gammal studiekamrat. 

Exakt vad är det du känner att du inte kan prata med de "normalbegåvade" om? 
    Precis vad jag skriver, att prata med normalbegåvade är inte så svårt för en som är något mer intelligent smart, men det är desto svårare för en som inte är något mer intelligent smart att prata så som om den vore det.
  • Anonym (Känner igen?)
    Anonym (ok 2) skrev 2013-10-03 20:12:22 följande:
    Tror jag förstår lite vad du menar.

Nu är jag inte på något vis superintelligent men har iallafall en civilingenjörsexamen inom ett tekniskt område. Och jag trivs superbra bland mina kolleger och vi har hejdlöst roliga fikastunder tillsammans. Jag känner att jag passar in där (vi är både kvinnor och män, alla ingenjörer/civilingenjörer). Mina andra nära kompisar har också mångåriga universitetsutbildningar och där känner jag också att jag passar in. Men när jag skall umgås i grupp som t.ex. vid skolans föräldramöten så känner jag verkligen inte att jag passar in med de andra. Jag försöker heller inte "passa in" i sådana gemenskaper för jag är helt enkelt inte intresserad. Men i mitt fall är det  inte intelligensen det hänger på utan snarare att de jag gillar att umgås med är "konstiga på samma sätt som mig" :)
    "konstiga på samma sätt" kan man nog sammanfatta din högre smarthet och intelligens som
  • Anonym (Känner igen?)
    Anonym (?) skrev 2013-10-03 20:19:30 följande:
    Tror nog snarare att det är din attityd det är fel på. -Om du behöver utmaningar i allt du gör kommer du snart att bli slutkörd och stå ensam

Det finns olika sorters intelligens, den andra är känslans, troligen har du svårt att kommunicera med en person som har ett väldigt högt EQ, då de mest sannolikt finner dig tråkig -och du förstår inte deras språk och sociala koder. =Pinsam tråkig konversation, därmed inte särskilt svårt att räkna ut vad motparten kommer säga

Personligen som gammal medlem i Mensa och med en hel del år på nacken samt högt EQ, så har jag aldrig haft några problem att hitta vänner, jobb eller föra konversationer. Tvärt om jag finner de ALLRA flesta otroligt intressanta på olika sätt dock. 

Jobba på din attityd/ödmjukhet, känsla och att slappna av lite, det finns mycket spännande här i livet med massor av fina, roliga och underbara normala människor . Men om man är styv i korken hela tiden så ser man de inte

Oj oj oj, jag tyckte du skrev väldigt vettigt, ända tills jag läste ditt sista stycke, där visade du att du fallerar på det som du skrev ovan, för om du vore så bra trevlig etc, så skulle du aldrig skrivit så
  • Anonym (Känner igen?)
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-03 20:29:40 följande:
    Jag förstår vad du menar. Just nu är jag för trött för att utveckla (soffläge efter heldagskonferens och ett träningspass...) men jag förstår precis. Det handlar inte om att man ser ner på andra, man har bara inget utbyte av deras konversationer eftersom de aldrig kommer med något nytt, oavsett ämne.
    Kul, vart i Sverige befinner du dig då? Vore roligt med lite nya kontakter av detta slag.
  • Anonym (Känner igen?)
    damtoan skrev 2013-10-03 23:29:13 följande:
    Men gå med i mensa då? Eller klarar du inte av intagningsprovet?
    Skulle jag säkert göra, känner dock att jag inte behöver slänga de pengarna på det. Har IQ runt 123-127 , det är inte super mycket. Dolph Lundgren har runt 160, det är bra. Han har ju dessutom ingenjör i Kemiteknik, grym skådespelare, snygg kropp, och ett fint yttre, ha ha, så vissa får allt:)
  • Anonym (Känner igen?)
    Anonym (samma) skrev 2013-10-03 22:29:52 följande:
    Jag förstår precis vad du menar TS. I princip jämt när folk kommer med "superbra" och nykläckta råd så har jag redan tänkt på det när diskussionen startade. Jag har förmåga att se 30 lösningar på ett problem samtidigt (om det finns så många) och förmåga att snabbt och lätt se vilken av lösningarna som är bäst och konsekvenserna av olika handlande. Tycker själv att många inte tänker längre än vad näsan räcker.
    Har ytterst liten bekantskapskrets numera. Tidigare blev jag ofta utnyttjad på olika sätt. Jag engagerade mig i olika projekt. Allt från kvinnojour till hemlösa katter och café-verksamhet. Det har uteslutande varit så att jag kunnat vara där 3-6 månader sedan har man satt mig på någon slags piedestal och gjort mig till projektledare, verksamhetsansvarig mm. Saker jag egentligen inte vill göra, men alla tycker att jag är så bra på det eftersom jag ser klartänkt på saker, hittar lösningar snabbt, kan ta beslut som ofta fungerat. Jag har ganska svårt att bara hålla käft när jag ser kollegor eller vänner göra någonting som kan göras på ett sju gånger bättre sätt, och få färre negativa konsekvenser. Jag får skuldkänslor sen när saker verkligen har gått som jag visste redan innan att det skulle göra...
    Har intelligens-testats och hamnade väldigt högt. Trots det så går jag in i väggen av att jobba eftersom alla i hela mitt liv har lagt på mig ansvar som 3-4 personer egentligen skulle behöva dela på. Idag är jag sjukskriven på heltid pga återkommande depressioner som läkarna vill kalla det.
    Jasså, ja jag känner igen mig på en del sätt, däremot så har jag svårt att få vanliga människor att fatta vad jag tänker och i en grupp med vanliga människor, så blir det oftast den som är ovanlig som blir utanför. Att förklara för ett gäng nötter, att om de gör på detta sättet istället, när alla nötterna är helt insnöade på att deras lösning är den bästa och när jag inte kan förklara på ett bra sätt, pga mina svårigheter med kroppspråk och liknande, det är drygt och det gör att min intelligens och smarthet oftast aldrig kommer till nytta. Det är väl det som är så frustrerande, att veta så mycket, ha så många insikter, men aldrig kunna nå fram till någon vettig omsättning utav dessa
  • Anonym (Känner igen?)
    damtoan skrev 2013-10-03 23:32:46 följande:

Jag tror ts har Aspbergers. Dom kan vara väldigt smarta, men oftast bara på en sak i taget, vilket de riktar all sin uppmärksamhet på i åratal. Jag tror ts precis upptäckt sin egna person och är i den fasen just nu.

Njae, i närheten iallafall

Dominant skrev 2013-10-03 23:41:09 följande:
    Du är så smart men trots detta så lyckas du inte skriva en enda mening korrekt? Det är nog snarare bristande självinsikt som är ditt största bekymmer.

Jasså?? Eller är det du som är för dum för att förstå sammanhanget om man inte skriver det på ett exakt sådant sätt som du förmår att kunna läsa av.... Kan ju tala om för dig att jag är väldigt duktig på att skriva, kanske inte rent gramatiskt rätt, är inte heller Svensk, så välkommen till mitt land och bo här några år och leverera allt korrekt, precis, det hade du troligen inte fixat, så lägg ner det översittarsnacket om hur man stavar

• Anonym (Känner igen?)
    123 skrev 2013-10-04 00:58:33 följande:
    Fixa "smartare" vänner (smartast är väl de som undviker dig), skaffa inga barn (det är rena lotteriet) och inga husdjur - de skulle verkligen reta gallfeber på dig.
    Problem solved! 
    Har du inget vettigare än att kräka så som du gör, så låt bli att skriva i sådana trådar

Anonym (LOL) skrev 2013-10-04 02:11:19 följande:

Hahahaha....

Ja det var ju moget att skriva så, håll dig utanför tråden isåfall

• Anonym (Känner igen?)
    dennis02 skrev 2013-10-04 02:43:02 följande:
    Du verkar inte intelligent nog att begripa vad mitt inlägg handlade om. Det handlade inte om MIN intelligens utan om folk som spelar dummare än vad de är. Lär dig läsförståelses till att börja med.

Nej den användaren är inte speciellt mycket att hurra för.....

• Anonym (Känner igen?)
    PGA skrev 2013-10-04 22:36:17 följande:
    Komiskt att skåda de i tråden som kommer med personliga påhopp på TS vilka osar mindervärdeskomplex.
    Det är ju så som de flesta mår bra av, att trycka ner någon aktivt. Jag var inte mening att trycka ner någon i min tråd, utan belysa en fråga, men givetvis är det alltid en massa som måste trycka ner folk för att lyfta sig själv
  • Rosebud

Tillvaron blir enklare för en intelligent människa. Det som presenteras som
    en nyhet är ofta något helt naturligt utifrån givna omständigheter och förutsättningar.
    Jag tycker det känns meningslöst att diskutera, spekulera och undra över saker
    och ting som känns solklara och avgjorda.

Allmänt hållet kan man säga att det går att sluta sig till vetskap och insikt ofta bara
    genom att addera det man redan vet. Man kan definiera det  som "minimum information  
    problem" . 

Om man sedan adderar logikkedjor och läser mellan rader- eller lyssnar mellan meningar,
    kan man ofta också sluta sig till hur saker och ting är eller uppfattas.

Avsaknad av information eller utlåtanden är ibland en avgörande del i insikten.

• Aniiee
    Anonym (Känner igen?) skrev 2013-10-27 12:08:21 följande:
    Skulle jag säkert göra, känner dock att jag inte behöver slänga de pengarna på det. Har IQ runt 123-127 , det är inte super mycket. Dolph Lundgren har runt 160, det är bra. Han har ju dessutom ingenjör i Kemiteknik, grym skådespelare, snygg kropp, och ett fint yttre, ha ha, så vissa får allt:)
    Sorry, TS, men med 123-127 i IQtest kommer du inte in i Mensa ens om du betalar. Du är säkert smart (dvs, en sån där som svensson tycker, tervligt, en klipsk person), vilket är jättebra. Grattis till det. 

Nyfiken fråga, som du säkert har svarat på förut itråden, men den är så lång: Vad har du gjort med din intelligens? Utbildat dig till något särkskilt eller så? Jag såg att du läst på UNI, men inte vad du läst...
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Millicent

Jag tror inte att det du beskriver har så väldigt mycket med intelligens att göra. Delvis har det absolut det, men inte bara. Du beskriver på ett sätt någon sorts existensiell ensamhetsproblematik som inte bara grundar sig i att du har ett IQ över snittet. Det finns gott om andra med bra IQ och rörligt intellekt och som kan ge en intellektuellt stimulerande samtal. Men om det är så att du har svårt med sociala koder och samspel då faller ju en hel del. Tänk ungefär som två smarta datorer bredvid varandra men kommunikationen dem emellan fungerarinte, en sändare och mottagare är inte kompatibel med den andras.

Alla människor dras i större eller mindre utsträckning med existensiell ensamhet men har man ett socialt handikapp blir den ju mer uttalad och man blir mer isolerad, missförstådd och missförstår. Mycket av det som är givande i umgänget med andra kan ju vara just formen och interaktionen i sig. Inte strikt det sakliga innehållet i samtalet.

"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." -Albert Einstein
  • SussiAlive

Ja det var ju moget att skriva så, håll dig utanför tråden isåfall

Den här tråden är pinsam och ett stort skämt.
Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?