• Anonym (Känner igen?)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag är ganska så intelligent och smart. Det är många fördelar, men när man ligger på den övre toppen, så är det väldigt jobbigt, för man märker andra människors okunskap lättare.

Någon annan som känner igen er? Folk som förstår mig bäst, är andra som också är väldigt intelligenta och smarta, men det är få av dessa människor i samhället och livet:(

Känner att prata med normalbegåvad ger mig väldigt lite, för det en normalbegåvad säger, det hade jag själv kunnat tänka ut, det blir liksom inte någon utmaning. En normalbegåvad skulle dessutom aldrig förstå vad vi intelligentare människor pratar om, så länge vi inte anpassar oss, jobbigt värre.

• Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?
  • Anonym (Klockren!)
    Anonym (Njet) skrev 2013-10-08 14:39:22 följande:
    Nej jag känner inte igen mig. Jag får faktiskt ut riktigt mycket av att kunna kommunicera med små barn eller med utvecklingsstörda (ja jag går på deras fester av privata skäl). På mitt jobb är det mest personer med inte alltför lyckad gymnasieutbildning bakom sig och jag har kul i fikarummet och på firmafesterna. Jag har en civilingenjörsutbildning och en teknologie doktorsexamen, så heldum är jag inte. Att jag sedan inte riktigt passar i Mensa (inte tillräckligt högt IQ, tror jag, bara på skoj skull gjort nättest) gör mig verkligen ingenting. Jag är nöjd med mig och jag har ett lagom krävande jobb. Kan faktiskt ärligt säga att sedan jag drog ner och inte jobbar till max utan tar det lungt på 80% av min kapacitet har jag inte märkt någon minskning i beröm av chefen, ingen klagar, jag mår bättre av att inte dumpressa mig! Bara jag som krävt max tidigare och jag får inte mer lön eller högre befogenhet så varför pressa tänker jag numer!

Att som vuxen inte kunna anpassa sig till att prata med andra som inte hänger med i avancerat mattesnack eller politiska diskussioner, det anser jag nog snarare är en nackdel och ett hinder. Att man som sådan inte fungerar fullgott i sociala sammanhang.  
    (Njet) - jag har sällan skrattat så mycket och så gott, på ARBETSTID. I love you. Du får mitt phone number, any day! Just ask for it, baby. Skrattande Detta är det det roligaste och bästa jag någonsin läst, någonsin, på något nätforum. Slår Flashback med hästlängder!!! Hjärta(Kvinna för de som undrar)
  • Anonym (russin)

Jag är inte tillräckligt smart för att fejka ödmjukhet i de saker ajg är bra på så jag får leva med drygstämpeln antar jag.

Men med ålder och stigande visdom inser man att det finns en shitload med folk därute som kan en massa grejor som inte jag kan. Den som lyssnar en stund istället för att älska sin egen röst och definition av bildning kan lära sig massvis av dem.

• Lilje
    Anonym (x) skrev 2013-10-08 14:41:52 följande:
    Jag gissar att det hänger ihop på ungefär samma sätt som en tredjedel av alla tjejer säger att de inte KAN umgås med andra tjejer utan föredrar att umgås med killar för att de är så "raka", ändå verkar de tjejerna aldrig träffa varandra...
    Men här hittar dom varann direkt. :D såg en tråd om särbegåvning, efter bara någon timme var tråden full av människor som antigen var särbegåvade, eller hade barn som var, eller båda. Som om dom bara hade väntat framför skärmen. 'ÄNTLIGEN! En tråd där jag jan berätta om hur speciell jag är.'
  • Anonym (russin)
    Lilje skrev 2013-10-08 18:04:52 följande:
    Men här hittar dom varann direkt. :D såg en tråd om särbegåvning, efter bara någon timme var tråden full av människor som antigen var särbegåvade, eller hade barn som var, eller båda. Som om dom bara hade väntat framför skärmen. 'ÄNTLIGEN! En tråd där jag jan berätta om hur speciell jag är.'
    Usch. Jag vågar inte ens tala om mitt barn IRL för då hade andra mammor strypt mig.
  • Anonym (LOL)

Om intresse finns kan jag berätta att det finns trådar där man inte behöver göra annat än beklaga sig ;)

• Anonym (eva)

Undrar bara; Hur hittade alla ni smarta människor som inte kan umgås med normala människor, hit till FL...? Varför hänger så många på ett forum, vars främsta syfte inte är att gnugga geniknölar utan bolla triviala vardagsproblem...? Svar önskas....

• Anonym (Njet)
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-08 17:36:38 följande:
    (Njet) - jag har sällan skrattat så mycket och så gott, på ARBETSTID. I love you. Du får mitt phone number, any day! Just ask for it, baby. Skrattande Detta är det det roligaste och bästa jag någonsin läst, någonsin, på något nätforum. Slår Flashback med hästlängder!!! Hjärta(Kvinna för de som undrar)
    Ok. Vet inte riktigt hur jag skall ta till mig detta överväldigande beröm. Men tack så mycket!
  • dennis02
    Anonym (eva) skrev 2013-10-08 19:12:04 följande:
    Undrar bara; Hur hittade alla ni smarta människor som inte kan umgås med normala människor, hit till FL...? Varför hänger så många på ett forum, vars främsta syfte inte är att gnugga geniknölar utan bolla triviala vardagsproblem...? Svar önskas....
    Kanske för att på Familjeliv är det lätt att framstå som smart, eftersom många här är ganska okunniga och korkade Glad

Enligt var jag erfarit är intelligensnivån generellt mycket högre på "avloppsforumet" Flashback än på FL..

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Anonym (amen)
    Anonym (eva) skrev 2013-10-08 19:12:04 följande:
    En underbar kommentar! Själv brukar jag bli frågande när nån påstår sig vara smart.
  • aurora1827

Oavsett vem som är smart eller inte smart så är det självklart så att man har ett utbyte av att umgås med människor som i någon mån är lika en själv. Både att de ligger på någorlunda samma intelligensnivå, men även erfarenhetsmässigt, åldersmässigt och beroende på om man har liknande intressen.

Det innebär inte att man inte får ut nånting av att umgås med barn eller utvecklingsstörda, men då pratar vi inte om samma sak. Man kan få ut mycket av en kram också. Man får ut olika saker av att krama sin mamma, sitt barn och sin man. Man kan få ut mycket av att umgås med de som skiljer sig mycket från en, men det hjälper inte eftersom det är en fullständigt annan kategori av nytta.

Självklart är det ett problem om man inte känner att man hittar människor som man kan samtala med på en nivå som man själv vill, som man kan känna samhörighet med. Det gäller alla människor. 

Självklart är det också ett problem om man inte får vara sig själv. Visst kan man säga att det hör till social kompetens att kunna dumma ner sig och umgås med folk på deras nivå, men har man ett behov av att kanske prata om lite mer avancerade saker än skor, gymmedlemskap eller dokusåpor så kan man inte få det behovet uppfyllt genom att anpassa sig till det omgivningen tycker är roligt att prata om.

Jag skulle vilja påpeka att det finns väldigt många extremt intelligenta människor, överallt i samhället. Tycker man inte det så är man nog bara på fel ställe. FL t ex. =)

Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?