• Anonym (Känner igen?)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag är ganska så intelligent och smart. Det är många fördelar, men när man ligger på den övre toppen, så är det väldigt jobbigt, för man märker andra människors okunskap lättare.

Någon annan som känner igen er? Folk som förstår mig bäst, är andra som också är väldigt intelligenta och smarta, men det är få av dessa människor i samhället och livet:(

Känner att prata med normalbegåvad ger mig väldigt lite, för det en normalbegåvad säger, det hade jag själv kunnat tänka ut, det blir liksom inte någon utmaning. En normalbegåvad skulle dessutom aldrig förstå vad vi intelligentare människor pratar om, så länge vi inte anpassar oss, jobbigt värre.

• Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?
  • Anonym (klass)
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 17:50:30 följande:

Så tolkar jag inte det alls. Se där vad man kan ha olika perspektiv på en text.

Sen skadar det inte att vara ödmjuk. Man får lätt ett sundare perspektiv på saker och ting då. Men det är klart, ödmjukhet är inte en intellektuell egenskap. Det är en själslig kvalitet, som man antingen har eller saknar.

Life's not fair. 
    Passive-aggressives unite :) 
  • Anonym (Klockren!)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-07 20:18:22 följande:
    Kalla det vad du vill, men själv är du allt annat än peaceful and charming. Having a bad day i största allmänhet?
  • PGA
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 17:50:30 följande:

Så tolkar jag inte det alls. Se där vad man kan ha olika perspektiv på en text.

Sen skadar det inte att vara ödmjuk. Man får lätt ett sundare perspektiv på saker och ting då. Men det är klart, ödmjukhet är inte en intellektuell egenskap. Det är en själslig kvalitet, som man antingen har eller saknar.

Life's not fair. 
    Ödmjukhet kan man absolut skaffa sig, om inte annat kan man spela ödmjuk.

Denb som är intelligent framställer sig på ett sätt som gynnar dennes intressen.

• Fobiker
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 16:17:57 följande:
    Vad är viktigast - att vara intellektuell, eller att vara klok? Man kan sitta inne med en oerhörd visdom utan att vara intellektuell. Jag vet flera intellektuella träbockar i min bekantskapskrets som bygger hela sin identitet på sitt hjärnkapital. Men vad händer den dagen då hjärnkapaciteten börjar trubbas av, t ex pga alzheimers eller något annan otrevligt? Vem är man då? Var ska man finna sin självkänsla när hjärnan börjar tackla av?

Jag känner mig mest avslappnad med människor som är visa, kärleksfulla, toleranta och fria från uppblåsta egon. Dvs människor med själ. 
    Det beror lite på vilket humör man är på. Ibland är det uppfriskande kul att umgås med någon som inte är riktigt klok. Skrattande  Men en person som är klok och eftertänksam av sig går alltid bra att umgås med, oavsett personens bildningsnivå. Nu råkar det vara så att i min bekantskapskrets har det ofta varit de som är smarta och belästa som också varit väldigt kloka av sig. Långt ifrån alltid, men ofta. Så det ena behöver inte utesluta det andra.
  • Anonym (Klockren!)
    Fobiker skrev 2013-10-07 22:46:58 följande:
    Det beror lite på vilket humör man är på. Ibland är det uppfriskande kul att umgås med någon som inte är riktigt klok. Skrattande  Men en person som är klok och eftertänksam av sig går alltid bra att umgås med, oavsett personens bildningsnivå. Nu råkar det vara så att i min bekantskapskrets har det ofta varit de som är smarta och belästa som också varit väldigt kloka av sig. Långt ifrån alltid, men ofta. Så det ena behöver inte utesluta det andra.
    Nä det har du förstås rätt i. Beläst OCH vis - med själ och hjärta, is my favourite cup of tea!
  • Anonym (Klockren!)
    PGA skrev 2013-10-07 22:46:26 följande:

Denb som är intelligent framställer sig på ett sätt som gynnar dennes intressen.

Det är nog svårt att vara ödmjuk om man är felfri, som han Östen med rösten sjöng. Visst var det han?
  • PGA
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 22:55:08 följande:
    Det är nog svårt att vara ödmjuk om man är felfri, som han Östen med rösten sjöng. Visst var det han?
    Om man nu är felfri inser man att det är oklokt att frasmtälla sig som felfri.
  • Anonym (Fiskmås)
    Anonym (mensa) skrev 2013-10-07 18:06:13 följande:
    Hej, mensamedlem här. Klart man utmanas av alla människor, bara man hoppar ner från sin höga häst och lyssnar. Att inte förstå att man kan lära sig något av alla, det är osmart. Vill man diskutera politik och kvantfysik, ja då är det inte mig man ska vända sig till utan min syster med downs syndrom. Iq i all ära, men kan man inte nyttja den även med andra, så är man inte särskilt smart ändå.

Kan ej annat än instämma. Hur intelligent och kunnig man än må vara kan man aldrig komma ifrån att varje enskild persons erfarenheter och perspektiv innebär en unik form av information. Alltid berikande, om man bara bemödar sig om att ta del av den.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-07 20:18:22 följande:

Man kan inte argumentera mot dumhet. Har inget ont att säga...du gör jobbet så bra själv :)
  • Anonym (LOL)
    PGA skrev 2013-10-07 22:46:26 följande:

Låter mest som oärligt....vilket inte räknas som en god egenskap.
Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?