• Anonym (Känner igen?)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag är ganska så intelligent och smart. Det är många fördelar, men när man ligger på den övre toppen, så är det väldigt jobbigt, för man märker andra människors okunskap lättare.

Någon annan som känner igen er? Folk som förstår mig bäst, är andra som också är väldigt intelligenta och smarta, men det är få av dessa människor i samhället och livet:(

Känner att prata med normalbegåvad ger mig väldigt lite, för det en normalbegåvad säger, det hade jag själv kunnat tänka ut, det blir liksom inte någon utmaning. En normalbegåvad skulle dessutom aldrig förstå vad vi intelligentare människor pratar om, så länge vi inte anpassar oss, jobbigt värre.

• Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?
  • dennis02
    Anonym (LOL) skrev 2013-10-04 02:37:09 följande:
    Intelligent ska vi inte beskylla dig att vara. Problemet ligger nog i din osociala förmåga och bristande självinsikt att döma av texten.
    Du verkar inte intelligent nog att begripa vad mitt inlägg handlade om. Det handlade inte om MIN intelligens utan om folk som spelar dummare än vad de är. Lär dig läsförståelses till att börja med.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Anonym (LOL)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-04 01:38:40 följande:
    Jag känner igen mig delvis, men det har mer med bildning och uppförande att göra för min del.

Jag står inte ut med personer som inte klarar föra ett samtal om exempelvis klassiska böcker eller politik, saker som hör allmänbildningen till.

Sedan klarar jag heller inte av människor med dåligt bordsskick eller de som curlar sina barn så att ungarna bara står bakom mammas kjol och glor dumt istället för att ta i hand och hälsa artigt som sig bör. Nästan inga barn idag klarar av att ta ögonkontakt med en vuxen, ta artigt i hand och hälsa och det tycker jag är det minsta man kan begära i uppfostran.

Jag trivs bäst med belevrade och allmänbildade personer helt enkelt, oavsett deras intelligensnivå. 

Jag kan byta bromsrör, snickra, måla, tapetsera, meka, fixa el, laga mat, baka, lägga klinker, sköta mitt hushåll och familj. Jag är intelligent och ofrivilligt obildad. Jag står inte ut med belevrade människor som vill diskutera politik som nöje. Föredrar en händig partner med (klass)
    Ja just ja...jag är kvinna 37 år.
  • SweeneyTodd
    damtoan skrev 2013-10-03 23:32:46 följande:
    Jag tror ts har Aspbergers. Dom kan vara väldigt smarta, men oftast bara på en sak i taget, vilket de riktar all sin uppmärksamhet på i åratal. Jag tror ts precis upptäckt sin egna person och är i den fasen just nu.

Det heter inte Asperger längre. Dessutom, lägg ner att skrika om en diagnos. Alla som har lite konstiga tankar har inte diagnoser. Högt troligtvis har hon inte "Asperger", då det är en väldigt liten minoritet som har det, bara några få promillle har det.
  • Anonym (LOL)
    dennis02 skrev 2013-10-04 02:43:02 följande:
    Du verkar inte intelligent nog att begripa vad mitt inlägg handlade om. Det handlade inte om MIN intelligens utan om folk som spelar dummare än vad de är. Lär dig läsförståelses till att börja med.

Tråden var för de intelligenta som inte kan hantera diskussioner med lägre stående varelser.
    Vad baserar du din insikt på i den intelligenta världen när de tillhör dom dumma och enfaldiga(dumma)?

• Anonym (Mia)
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-03 20:51:21 följande:

Nej, inte kunskap egentligen. Det är en förmåga att komma med nya infallsvinklar, utveckla idéer och resonemang, tänka "outside the box" som gör att man får tänka nytt och annorlunda i en konversation med personen i fråga. De flesta har inte förmågan att utmana tanken på det sättet.

Jo, kunskap. Hur utvecklar du idéer utan fakta? En tillräckligt bildad person kan ju lätt säga "men har du läst XX som tar upp det här på ett helt annat sätt", men hur hänger du med i en diskussion om försvarspolitik om du inte vet något om det?
  • mementa

Vart går gränsen på intelligens?

Att vara lyhörd och ha ett bra ordförråd är A och O om man alls ska kunna föra en så bra dialog som möjligt.
    Att vara intelligent för mig innebär att man är sjukt allmänbildad, kan All matte, fysik, kemi osv glasklart!

Men jag anser mig nog vara smart i det anseendet att jag Kan föra en bra dialog med mina medmänniskor, jag är utbildare och jobbar med service där jag är ansiktet utåt hela dagarna...

MEN, jag suger på matte, kemi och fysik! Är jag Dum för det? 

• Anonym (Mia)
    mementa skrev 2013-10-04 07:21:38 följande:
    Vart går gränsen på intelligens?

Att vara lyhörd och ha ett bra ordförråd är A och O om man alls ska kunna föra en så bra dialog som möjligt.
    Att vara intelligent för mig innebär att man är sjukt allmänbildad, kan All matte, fysik, kemi osv glasklart!

Men jag anser mig nog vara smart i det anseendet att jag Kan föra en bra dialog med mina medmänniskor, jag är utbildare och jobbar med service där jag är ansiktet utåt hela dagarna...

MEN, jag suger på matte, kemi och fysik! Är jag Dum för det? 

Jag skiljer på intelligent och bildad. Intelligensen är som processorn, hur snabbt och effektivt hjärnan kan jobba. Bildning är det som finns på hårddisken, informationen.
  • Aniiee
    damtoan skrev 2013-10-04 02:08:31 följande:
    Gaaaawwwd! Moahahaha! Så fick du det sagt också så folk kommer undermedvetet förknippa dig med den där smarta numera, hi hi...ni är ju bara för roliga här! Har ni så taskiga själförtroenden? Huh? HUH? Alltså, tror du ärligt att en smart person, ts inkluderad, verkligen skulle sitta här och skryta om det på familjeliv av alla ställen? En riktig smart person sitter väl inte här alls, de dumförklarades kackelhåla? Hihihi...ska vi verkligen gå på det här? Hur dum tror du man måste vara för att tro på nåt sånt här? Riktigt intelligenta med en 160+ iq håller väl endast till på mensas websida och gnider geniknölarna med varandra, inte reggar sig här och skryter? Det är ju inte värst...intelligent? Det är ju mer utvecklingsstört! Skärp er. Ni får ju FL att verka ännu mer dumknullat än det är!
    Huh? Vad har ditt inlägg med mig att göra? Eller valde du bara random inlägg att citera? Eller har du fördommar?
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (klass)
    Anonym (LOL) skrev 2013-10-04 03:10:11 följande:

Jag kan byta bromsrör, snickra, måla, tapetsera, meka, fixa el, laga mat, baka, lägga klinker, sköta mitt hushåll och familj. Jag är intelligent och ofrivilligt obildad. Jag står inte ut med belevrade människor som vill diskutera politik som nöje. Föredrar en händig partner med (klass)
    Ja just ja...jag är kvinna 37 år.
    Jag är också händig och klarar galant av de sakerna du räknar upp, skulle de vara svåra att genomföra menar du? 

För övrigt är inte politik det enda nöjet, du verkar inte förstå poängen i mitt inlägg.

Den som inte kan föra samtal om politik eller nationalekonomi om ämnet kommer på tal  är inte intressant för mig. Jag ser sådana människor som socialt begränsade och har inte så mycket utbyte av dem. Visst kan jag sänka mig till att prata om hushåll, trender, TV-program och annat oviktigt, men jag föredrar att inte göra det eftersom det är så andefattigt. 

Obildade personer har dock inget val, de är begränsade till sina torftiga ämnen. Människor och barn som inte kan uppföra sig är dock värst. 
  • Anonym (anpassa sig)

Jag bryr mig inte om någon råkar vara lite mindre intelligent, man kan vara intressant och rolig att umgås med ändå. Däremot påbörjar jag inga abstrakta diskussioner eller drar skämt där det krävs lite allmänbildning för att förstå poängen, det vore elakt ifall jag vet att personen ändå inte kommer förstå. Man får anpassa sig till situation och till den man talar med. En person som kanske inte är så klyftig kan inte höja sig till en högintelligent nivå, men en högintelligent person kan oftast anpassa sig till en person med lägre IQ. Dessutom behöver man inte skriva folk på näsan, jag behöver rimligtvis inte använda svåra ord och begrepp bara för att "glänsa", jag anpassar mig till den jag talar med och får därmed ut mycket av den sociala interaktionen ändå. Förhoppningsvis får den jag talar med också ut lika mycket av att umgås:)

Jag kan dock bli lite frustrerad då man måste dra en 15 minuter lång 'bakgrundförklaring' för att någon ska lyckas återkoppla till ett tidigare samtal eller en tidigare händelse. Om jag behöver assistans omgående på jobbet (vilket ibland behövs på mitt jobb) så vänder jag mig ALDRIG till någon av de som har lite svårt för att koppla utan denna 15-minutersförklaring, det tar för lång tid, den tiden har man inte när det gäller denna uppgift.  Ber jag däremot någon mer intellektuellt jämbördig om hjälp så utförs arbetet direkt utan långa förklaringar + omförklaringar och utan att behöva visa handgripligen hur uppgiften utförs (trots att denne arbetat med det i många år och rimligtvis borde behärska det vid det här laget). Kan ju inte gärna avfärda någon som inte förstår och sedan fråga en lite mer intelligent person om assistans eftersom den första personen jag frågade då kommer känna sig dum. 

Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?