• Anonym (Känner igen?)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag är ganska så intelligent och smart. Det är många fördelar, men när man ligger på den övre toppen, så är det väldigt jobbigt, för man märker andra människors okunskap lättare.

Någon annan som känner igen er? Folk som förstår mig bäst, är andra som också är väldigt intelligenta och smarta, men det är få av dessa människor i samhället och livet:(

Känner att prata med normalbegåvad ger mig väldigt lite, för det en normalbegåvad säger, det hade jag själv kunnat tänka ut, det blir liksom inte någon utmaning. En normalbegåvad skulle dessutom aldrig förstå vad vi intelligentare människor pratar om, så länge vi inte anpassar oss, jobbigt värre.

• Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?
  • Lilje

Jag tycker det är otroligt roligt hur så många oerhört smarta människor, som inte klarar av att kommunicera med mindre smarta, hänger här på familjeliv? Hur hänger det ihop?

• Björnbärspaj

Ts är så intelligent att hen enbart behöver skriva ett inlägg.

• Anonym (Njet)

Nej jag känner inte igen mig. Jag får faktiskt ut riktigt mycket av att kunna kommunicera med små barn eller med utvecklingsstörda (ja jag går på deras fester av privata skäl). På mitt jobb är det mest personer med inte alltför lyckad gymnasieutbildning bakom sig och jag har kul i fikarummet och på firmafesterna. Jag har en civilingenjörsutbildning och en teknologie doktorsexamen, så heldum är jag inte. Att jag sedan inte riktigt passar i Mensa (inte tillräckligt högt IQ, tror jag, bara på skoj skull gjort nättest) gör mig verkligen ingenting. Jag är nöjd med mig och jag har ett lagom krävande jobb. Kan faktiskt ärligt säga att sedan jag drog ner och inte jobbar till max utan tar det lungt på 80% av min kapacitet har jag inte märkt någon minskning i beröm av chefen, ingen klagar, jag mår bättre av att inte dumpressa mig! Bara jag som krävt max tidigare och jag får inte mer lön eller högre befogenhet så varför pressa tänker jag numer!

Att som vuxen inte kunna anpassa sig till att prata med andra som inte hänger med i avancerat mattesnack eller politiska diskussioner, det anser jag nog snarare är en nackdel och ett hinder. Att man som sådan inte fungerar fullgott i sociala sammanhang.  

• Anonym (x)
    Lilje skrev 2013-10-08 14:19:32 följande:
    Jag tycker det är otroligt roligt hur så många oerhört smarta människor, som inte klarar av att kommunicera med mindre smarta, hänger här på familjeliv? Hur hänger det ihop?
    Jag gissar att det hänger ihop på ungefär samma sätt som en tredjedel av alla tjejer säger att de inte KAN umgås med andra tjejer utan föredrar att umgås med killar för att de är så "raka", ändå verkar de tjejerna aldrig träffa varandra...
  • Anonym (LOL)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-07 16:56:05 följande:
    Jag håller med på så sätt att det är viktigt att kunna föra sig i sociala sammanhang och anpassa sig utifrån sammanhangen och olika typer av människor, men det optimala är ju att ha både bildning OCH social kompetens. Saknas en av delarna är man begränsad som människa vilket är min poäng.  

Jag känner igen mig delvis, men det har mer med bildning och uppförande att göra för min del.
    Jag står inte ut med personer som inte klarar föra ett samtal om exempelvis klassiska böcker eller politik, saker som hör allmänbildningen till.
    Sedan klarar jag heller inte av människor med dåligt bordsskick eller de som curlar sina barn så att ungarna bara står bakom mammas kjol och glor dumt istället för att ta i hand och hälsa artigt som sig bör. Nästan inga barn idag klarar av att ta ögonkontakt med en vuxen, ta artigt i hand och hälsa och det tycker jag är det minsta man kan begära i uppfostran.
    Jag trivs bäst med belevrade och allmänbildade personer helt enkelt, oavsett deras intelligensnivå. 

Vänder du kappan efter vinden? Ett av inläggen måste bort men kan inte bestämma vilket. Ditt första inlägg (här ovan) innehåller inte ett spår av social kompetens som enligt dig är helt optimalt. Du påpekar bestämt att bildning och uppförande är avgörande. Som vi alla vet är uppförande och social kompetens inte en synonym. I ämnet bildning borde du glänsa men jag har aldrig stött på ordet belevrade? Oj, nu blev det rött. För övrigt att döma av dina inlägg så uppfattar jag dig som en direkt motsats till belevad. 

Är det så att du söker samhörighet med intelligenta utom ditt räckhåll??  
  • Anonym (klass)
    Anonym (LOL) skrev 2013-10-08 01:06:35 följande:

Man kan inte argumentera mot dumhet. Har inget ont att säga...du gör jobbet så bra själv :)
    Anonym (LOL) skrev 2013-10-08 15:03:41 följande:

Jag känner igen mig delvis, men det har mer med bildning och uppförande att göra för min del.
    Jag står inte ut med personer som inte klarar föra ett samtal om exempelvis klassiska böcker eller politik, saker som hör allmänbildningen till.
    Sedan klarar jag heller inte av människor med dåligt bordsskick eller de som curlar sina barn så att ungarna bara står bakom mammas kjol och glor dumt istället för att ta i hand och hälsa artigt som sig bör. Nästan inga barn idag klarar av att ta ögonkontakt med en vuxen, ta artigt i hand och hälsa och det tycker jag är det minsta man kan begära i uppfostran.
    Jag trivs bäst med belevrade och allmänbildade personer helt enkelt, oavsett deras intelligensnivå. 

Vänder du kappan efter vinden? Ett av inläggen måste bort men kan inte bestämma vilket. Ditt första inlägg (här ovan) innehåller inte ett spår av social kompetens som enligt dig är helt optimalt. Du påpekar bestämt att bildning och uppförande är avgörande. Som vi alla vet är uppförande och social kompetens inte en synonym. I ämnet bildning borde du glänsa men jag har aldrig stött på ordet belevrade? Oj, nu blev det rött. För övrigt att döma av dina inlägg så uppfattar jag dig som en direkt motsats till belevad. 

Är det så att du söker samhörighet med intelligenta utom ditt räckhåll??  
    Ha ha! Nää vad gulligt att du i går försökte ge ett dräpande sista ord men sedan sitter en dag på kammaren och analyserar och jämför mina inlägg och inte kan hålla dig från att försöka hävda dig lite till. Jättesöt är du och gud vad du tar åt dig ha ha! 

• Anonym (LOL)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-08 16:49:39 följande:
    Ha ha! Nää vad gulligt att du i går försökte ge ett dräpande sista ord men sedan sitter en dag på kammaren och analyserar och jämför mina inlägg och inte kan hålla dig från att försöka hävda dig lite till. Jättesöt är du och gud vad du tar åt dig ha ha! 

Hahaha...så sant!

Äntligen är du här igen....har väntat mååånga timmar :)
    Innerst inne så är jag en liten retsticka... så det här gnabbet är helt i min smak!
    Hur ska jag göra nu då. Svårt att ge ett dräpande svar när man bara flinar hela tiden :)  
  • Anonym (Tankefel)

TS blandar ihop begreppen ganska rejält. Att vara intelligent innebär inte att man alltid är smartast och det har inget med kunskap att göra. Jag har hög intelligens (jämfört med majoriteten) men det betyder definitivt inte att jag alltid vet bäst eller alltid har den smartaste lösningen på ett problem.

Däremot innebär det, för mig, att jag tänker på ett litet annorlunda sätt än vad många andra gör och detta sätt att tänka ger mig fördelar i att se saker i det "stora perspektivet". Pusselbitarna, när jag finner dem, faller liksom på plats litet snabbare hos mig än många andra.

Men jag skulle aldrig hävda att jag är smartare än någon annan bara för att jag får höga poäng på intelligenstester. Faktum är att jag hemlighåller min intelligenskvot för mina vänner och kollegor just för att de skulle kunna känna sig underlägsna om de visste att jag, med god marginal, kvalat in till mensa. Saken är den att de på intet sätt är mig underlägsna utan vi tänker bara på olika sätt.

• Anonym (Klockren!)
    Lilje skrev 2013-10-08 14:19:32 följande:

Skrattande
  • Xay1de

Intelligensmässigt ligger jag på 97% percentilen på nomalfördelningskurvan där genomsnittsbefolkningen ligger på 50%...Mitt problem är inte att jag inte kan umgås och prata med människor som inte är lika smarta som mig, däremot har jag skitsvårt för småpratande om triviala grejer. När folk börjar prata om dokusåpor, pratar skit om sina partners eller skvallrar vill jag bara slå mig själv medvetslös med närmaste tillhygge.

vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?