Anonym (klass) skrev 2013-10-07 16:56:05 följande:
Jag håller med på så sätt att det är viktigt att kunna föra sig i sociala sammanhang och anpassa sig utifrån sammanhangen och olika typer av människor, men det optimala är ju att ha både bildning OCH social kompetens. Saknas en av delarna är man begränsad som människa vilket är min poäng.
Jag känner igen mig delvis, men det har mer med bildning och uppförande att göra för min del.
Jag står inte ut med personer som inte klarar föra ett samtal om exempelvis klassiska böcker eller politik, saker som hör allmänbildningen till.
Sedan klarar jag heller inte av människor med dåligt bordsskick eller de som curlar sina barn så att ungarna bara står bakom mammas kjol och glor dumt istället för att ta i hand och hälsa artigt som sig bör.
Nästan inga barn idag klarar av att ta ögonkontakt med en vuxen, ta artigt i hand och hälsa och det tycker jag är det minsta man kan begära i uppfostran.
Jag trivs bäst med belevrade och allmänbildade personer helt enkelt, oavsett deras intelligensnivå.
Vänder du kappan efter vinden? Ett av inläggen måste bort men kan inte bestämma vilket. Ditt första inlägg (här ovan) innehåller inte ett spår av social kompetens som enligt dig är helt optimalt. Du påpekar bestämt att bildning och uppförande är avgörande. Som vi alla vet är uppförande och social kompetens inte en synonym. I ämnet bildning borde du glänsa men jag har aldrig stött på ordet belevrade? Oj, nu blev det rött. För övrigt att döma av dina inlägg så uppfattar jag dig som en direkt motsats till belevad.
Är det så att du söker samhörighet med intelligenta utom ditt räckhåll??