• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Dr Mupp

TS varför vill din dotter framhäva sin kropp istället för viktigare saker som vad hon är duktig på eller intresserad av.

Varför först klä sig i kläder som skriker "Titta på min kropp" och sen gnälla att man blir behandlad som ett objekt?

Varför tajta urringat linne och tajta byxor. Varför inte en normal topp och vanliga jeans?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Simon 681

En stor skopa mansförakt med rikligt av kvinnokontrolltopping.

1) Män och pojkar är tänkande, ansvariga individer, inte hjälplösa kukar som måste skyddas från att se hud och former på en kvinna/tjej.

2) Vi är på fel sida av både medelhavet och 1800-talet för att kontrollera tjejers kläder, eller rättare sagt, sexualitet.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Shades
    Lilje skrev 2013-10-09 17:30:43 följande:
    Är penisen det ända du ser hos killar? Jag kommer fortfarande ihåg min första högstadiepojkvän, men smala pojkiga höfter och underbart breda axlar. :) bättre du packar in honom redan nu så tjejer inte blir distraherade när han växer till.

Eller är det enbart tjejer som måste akta sin klädsel? Kom du direkt hit från 1950?
    Ah, så du slutade läsa redan vid "penis" eller? Läs om läs rätt...
  • högavisan
    Shades skrev 2013-10-09 17:11:06 följande:
    Vacker kvinna i inlägg 98 men det är inte riktigt vad jag menar heller.

Kvinnan kan inte vara förnärmad över att bli betraktad som objekt när hon samtidigt gör sitt bästa för att framstå som ett (dvs. allt fokus på ytan). Jag respekterar absolut rätten att klä sig hur utmanande ni nu än vill men då får ni acceptera att andra (primärt killar/män) också reagerar med lust. Självfallet får männen inte agera opassande beroende på vilken klädsel ni väljer ty hur de agerar på sin lust är helt självvalt men samtidigt kan ni inte begära att de skall ha fullt fokus på vad ni säger om det främst är er kropp de betraktar.

Alla människor får absolut själva välja vilken bild av sig själva de vill projicera men de får också ta konsekvensen av hur andra betraktar dem (nej, jag menar inte att våldtäktsoffer PÅ NÅGOT SÄTT har sig själva att skylla).

OnT: Min dotter kommer inte att gå till skolan i kläder som "framhäver kvinnliga former" under tiden hon fortfarande är ett barn...
  • Nenne666
    Dr Mupp skrev 2013-10-09 17:40:22 följande:
    TS varför vill din dotter framhäva sin kropp istället för viktigare saker som vad hon är duktig på eller intresserad av.

Varför först klä sig i kläder som skriker "Titta på min kropp" och sen gnälla att man blir behandlad som ett objekt?

Varför tajta urringat linne och tajta byxor. Varför inte en normal topp och vanliga jeans?

Men lägg av. Det finns inget skönare än tighta jeans och ett linne som ligger direkt mot kroppen. Det är snyggt och det är skönt och inte minst en jäkligt enkel klädsel. Och viktigaste av allt, man måste trivas i det man har på sig. Vad är det som säger att TS dotter inte fokuserar på nåt annat?
  • Rushmore
    Shades skrev 2013-10-09 17:11:06 följande:
    Vacker kvinna i inlägg 98 men det är inte riktigt vad jag menar heller.

Kvinnan kan inte vara förnärmad över att bli betraktad som objekt när hon samtidigt gör sitt bästa för att framstå som ett (dvs. allt fokus på ytan). Jag respekterar absolut rätten att klä sig hur utmanande ni nu än vill men då får ni acceptera att andra (primärt killar/män) också reagerar med lust. Självfallet får männen inte agera opassande beroende på vilken klädsel ni väljer ty hur de agerar på sin lust är helt självvalt men samtidigt kan ni inte begära att de skall ha fullt fokus på vad ni säger om det främst är er kropp de betraktar.

Alla människor får absolut själva välja vilken bild av sig själva de vill projicera men de får också ta konsekvensen av hur andra betraktar dem (nej, jag menar inte att våldtäktsoffer PÅ NÅGOT SÄTT har sig själva att skylla).

OnT: Min dotter kommer inte att gå till skolan i kläder som "framhäver kvinnliga former" under tiden hon fortfarande är ett barn...
    Men vad ska man ha på sig för att inte visa sin kropp? Jag har stora bröst och stora höfter och smal midja och det GÅR liksom inte att dölja hur jag ser ut om jag inte tar en säck på mig. Och varför i helvete ska jag behöva dölja min kropp? Jag ser ut så  här, jag kan inte hjälpa det och även om jag har polotröja på mig så syns det att jag har stora pattar och rejäl röv.
    Jag tycker inte riktigt att det är mitt problem om andra inte klarar av att behöva se på min kropp, lika lite som att jag kan rå för vilken ögonfärg eller hårfärg eller ansiktsform jag har.

Var ska vi dra gränsen? Om en kille har riktigt härligt fylliga kuksugarläppar så får han väl skylla sig själv om jag inte hör vad han säger utan bara tittar på hans härligt fylliga läppar?

• Rushmore
    Dr Mupp skrev 2013-10-09 17:40:22 följande:

Hur vet du att kläderna skriker "titta på mig"? Dagens mode består ganska mycket av smala jeansmodeller, både för killar och tjejer och linnen eller en t-shirt har väl alla på sig. Ska man inte få ha det om man råkar ha den stora oturen att bli född med tuttar och bak då?

Härligt diskriminerande attityd. Vilka fler i samhället ska inte få gå ut för att någon kan ta anstöt?
  • Lilje
    Shades skrev 2013-10-09 17:43:26 följande:
    Ah, så du slutade läsa redan vid "penis" eller? Läs om läs rätt...
    Haha, hittade inget bättre svar? :) säg till när det har hunnit sjunka in så du kan återkomma.
  • power

men gud vad alla är onyanserade. buhuu får man inte ha jeans. va fan tänk till lite, om det hjälper.

nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.
  • Rushmore
    power skrev 2013-10-09 17:57:52 följande:
    men gud vad alla är onyanserade. buhuu får man inte ha jeans. va fan tänk till lite, om det hjälper.
    Vad ska man ha på sig? Jag är född med en riktigt kurvig kropp och om jag nu inte har kaftan eller burka på mig så kommer det att synas.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder