• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • stockholmare

Tack. Ja, jag kände ju att det inte var helt ok faktiskt. De har ju bättre saker att diskutera i lärarrummet än hennes kläder tycker jag. Skolan är väldigt blandad och jag är helt säker på att det inte finns några färdiga regler för kläder.

• LinneaJosie
    bängolle skrev 2013-10-09 12:34:10 följande:
    Har råkat ut för samma sak. Min grabb fick tillsägelse att han måste ha byxor på sig i skolan. Enbart stringkallingar räckte inte trots att det var en varm dag. Vissa tjejer kände sig obekväma med att behöva se hans snopp skymta fram. Om dom har problem med det tycker jag att skolan får lösa det på annat sätt, alla måste ju få va klädda, eller oklädda som man vill.

Oj, hade TS dotter fittan ute? :-O Annars haltar din jämförelse en aning.
  • stockholmare

Bängolle, sjukt barnsligt! Detta handlade om tighta kläder som framhäver kroppens figur, inte om blottade av könet.

• Madeleine02

Haha, bängolles kommentar var klockren, bra att visa det omvända (om än extremt) för att fatta det löjliga i det hela. Varför har er dotter behov av att "visa det" (att hon "blivit kvinna) och köra upp sin sexualitet i ansiktet på andra. Inte ok, alla kanske inte tycker att hon är snygg, det är kanske bara ni och hon som tycker det" andra kanske tycker hon är äcklig.

• Aram

Sen är ju pojkar i 8an lätt distraherade av tjejer oavsett vad de har på sig..
    Om man nu inte ska ha en potatissäck på sig som döljer alla former, men då får man ju en helt annan slags uppmärksamhet istället.

Tycker att lärarna gjorde helt fel. Om pojkarna nu inte kan koncentrera sig utan är så sexfixerade så har de nog inte blivit uppfostrade rätt, alternativt så bryr de sig ändå inte om skolan. Det är deras problem, inte TS dotter. 

• tikki masala
    LinneaJosie skrev 2013-10-09 12:35:49 följande:

Oj, hade TS dotter fittan ute? :-O Annars haltar din jämförelse en aning.
  • stockholmare

Hon klär sig i det hon trivs i och själv gillar. Är det fel för en ung tjej att gilla sin kropp och själv tycka att man är fin?Jag tycker själv att det är jättebra. Precis som de flesta andra gillar hon att bli uppmärksammad av det motsatta könet. Varför skulle någon tycka att hon var äcklig för att hon har linne och skinny jeans, och var finns en parallell med att visa sitt könsorgan? Jag hoppas innerligt att hon inte bryr sig om vad andra tycker utan fortsätter att klä sig som hon själv vill, men nu var frågan om detta var ok av skolan.

• pionflickan
    Madeleine02 skrev 2013-10-09 12:41:46 följande:
    Haha, bängolles kommentar var klockren, bra att visa det omvända (om än extremt) för att fatta det löjliga i det hela. Varför har er dotter behov av att "visa det" (att hon "blivit kvinna) och köra upp sin sexualitet i ansiktet på andra. Inte ok, alla kanske inte tycker att hon är snygg, det är kanske bara ni och hon som tycker det" andra kanske tycker hon är äcklig.
    Köra upp sin sexualitet i ansiktet på andra? Löjligt uttryckt må jag säga. Har du inte själv varit ung? När jag var ung och började få bröst så kände jag mig så kvinnlig när jag för första gången fick ha bh tex. Att få växa upp, bli kvinna, vara stolt över hur man ser ut. Att ha på sig tajta jeans och linne, varför inte? Hon går ju inte i stringtrosor och flashar murran direkt. Spelar det så stor roll om alla tycker att hon är snygg? Att hon själv kanske gillar hur hon ser ut ser jag som positivt med tanke på alla dessa krav det verkar finnas bland tjejer och kvinnor idag tack vare media bland annat och modet. Åter igen, tajta jeans och linne, det är ju vanliga kläder för en tjej idag. Jag hade på mig det i högstadiet. När jag gick i högstadiet var det även inne att ha kjolar och strumpor som gick över knäna eller höga svarta stövlar, det var då ingen annan som klagade.

Till TS, tycker absolut att du ska prata med lärarna. Ser inga som helst problem med att en tjej i 8an klär sig i tajta kläder och är stolt över hur hon ser ut! "You go girl!" skulle jag ropa till henne om jag kunde.
  • bängolle

Ok. Erkänner att mitt inlägg var en smula tillspetsat, för att inte säga helt påhittat. Jag vet ju inte hur ts dotter klär sig, det kan ju va hur snyggt som helst, men jag hänger upp mig lite på att vad man än väljer att ta på sig ska det anses ok. Jag är kanske en stofil, men jag tycker nog att det finns gränser, tex hur mycket u-ringning som är ok i skolan, liksom att jag givetvis anser det opassande att gå i enbart stringkallingar. Jag vill inte uttala mig om ts dotter specifikt, då jag inte vet hur hon klär sig, (inte för att det har hindrat många andra från att uttala sig positivt om hennes klädsel trots att de vet lika mycket som jag) men tycker nog att det ibland tex i skolmiljö, kan va befogat att be nån klä på sig mer. Och då inte med hänsyn till aktuellt väder i första hand. Därmed inte sagt att killar i åttonde klass inte själva måste ta ansvar för sitt skolarbete, inte heller att lätt klädsel skulle va en giltig ursäkt för sjuka människors övergrepp.

• power

detta handlar om två saker.
    dels bör man ha vett att klä sig som folk. bli inte hysteriska över det nu (för sent antar jag).

dels har ingen annan med att göra hur man klär sig, förutsatt att regel ett följs.

ja, jag inser att många på detta forum omöjligen kommer begripa hur dessa två regler kan samexistera, men jag chansar på att en vettig kotte dyker upp.      

nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder