• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Konservativ
    Lilje skrev 2013-10-09 15:55:12 följande:
    Haha! Underbart. :D
    Det är din uppfattning. Andra tycker att man kan ta hänsyn till sin omgivning och att man bör vara medveten om hur andra kan reagera. Och när det gäller skolan (eller andra arbetsplatser) så bör man lyda sin chef vad gäller t.ex. klädkod eller annat uppförande.
  • LoPax
    Lilje skrev 2013-10-09 15:57:49 följande:
    Jag hade beskrivit min dotter på samma sättet. Hade det funkat hade jag fan dödat för hennes midja med... Men någon snuskgubbe är jag inte.

Finns det något ej snuskigt sätt att beskriva en tonårstjejs figur?
    Tja, jag vet inte. Men jag fick inte en bra känsla av startinlägget. 
    Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!
  • Lilje
    Lisa1976 skrev 2013-10-09 15:56:38 följande:

Så jäkla rätt av läraren!!!!!!!!!!!
    Kan inte ni som föräldrar se till att er dotter är ok klädd för en skoldag måste ju nån annan ingripa.
    Kollar man i skolkatalogerna på hur tjejer i högstadiet klär sig blir man ju helt chockad.
    Jag hade och kommer aldrig att låta min dotter på 14 år framhäva sin kropp i tajta kläder. Finns ju ingen anledning!! Hon är för ung!
    Ja ja alla ska få ta på sig vad man vill jag vet, men 14-åringar som inte riktigt har koll på vad som anses utmanande och inte kanske ska ha lite feedback från sina föräldrar!
    Sen är det faktiskt i skolan hon går klädd så här, Varför varför varför? Vill hon framhäva sin kropp kan hon väl göra det på fritiden i så fall precis som läraren säger. 

Så jag frågar igen, vad är 'ok klädd'? Jeans och linne är tydligen endast för horor, så vad ska jag sätta på min tonårsdotter?
  • Tom Araya

Varför ska man inte få framhäva sin kropp och sitt utseende? Välväxta killar gör det och ingen klagar.
    Måste man vänta till en viss ålder, tills sexualdebuten är passrad eller någon annan fånig tidsgräns för att få framhäva kroppsliga former?
    Detta är inte ett dugg sämre än att klä sin 2-åriga son i kostym eller att 15-åriga grabbar klär sig i träningskläder med tröjor/linnen som visar mer bringa och armar.

• ZeldinaMina

Oj ! Din dotters lärare borde nog ha ringt er föräldrar om han nu anser att det är såååå stort problem . Ja , vad kommer härnäst.?!? Tjejer får skylla sig själva om dom blir våldtagna , dom måste tänka på att inte ha för tighta kläder eller se för fina ut!

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2013-10-09 16:01:12 följande:
    Varför ska man inte få framhäva sin kropp och sitt utseende? Välväxta killar gör det och ingen klagar.
    Måste man vänta till en viss ålder, tills sexualdebuten är passrad eller någon annan fånig tidsgräns för att få framhäva kroppsliga former?
    Detta är inte ett dugg sämre än att klä sin 2-åriga son i kostym eller att 15-åriga grabbar klär sig i träningskläder med tröjor/linnen som visar mer bringa och armar.
    Snabbskrivarfel....
    Det ska vara passerad och12-åriga.
  • YummyMami
    ZeldinaMina skrev 2013-10-09 16:01:19 följande:
    Oj ! Din dotters lärare borde nog ha ringt er föräldrar om han nu anser att det är såååå stort problem . Ja , vad kommer härnäst.?!? Tjejer får skylla sig själva om dom blir våldtagna , dom måste tänka på att inte ha för tighta kläder eller se för fina ut!

Ö var har du varit? De är så redan idag! Har nog alltid varit så. Hemskt nog..
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Shades

Nu hoppas jag att detta är ytterligare en trolltråd men jag har läst liknande trådar och slås då av frågan:

"Varför är  det så viktigt för kvinnor (för det är oftast kvinnor som skriver) att deras minderåriga döttrar "får" klä sig och se ut som som prostituerade?" 

Är det bara för att de borde ha rätten att göra som de vill? Jag är för övrigt helt för den rätten! Däremot förstår jag inte varför de VILL att döttrarna skall göra det. Det finns så många andra saker som måste vara viktigare än rätten att se så sexuellt utmanande ut som möjligt. Eller har jag helt fel där? Är detta det som är viktigt?

Om det nu är så att kvinnor inte vill bli betraktade som objekt, varför är det just fasaden de vill framhäva?

• Gladskit

Jag tycker det är ok av lärare att säga ifrån. Tighta jeans och linnen i skolan.. det är höst och börjar bli kallt..

Men man kanske inte behöver skylla killarnas koncentrationssvårigheter på er dotter, man kan välja hur man uttrycker sig. 

Därmed inte sagt att det är att bjuda in för vem som helst att "ta för sig" och kommentera för att man klär sig på ett visst sätt. Det finns dock en gräns tycker jag, man har inte för urringat och för tight i skolan. Inte på arbetet heller (så småningom). Det kan man ha till fest.   

• power
    Solrosens skrev 2013-10-09 14:18:36 följande:

Jag letar inte efter någonting. Du hävdar att ts dotter har extrema jeans på sig och då undrade jag hur ett par sådana ser ut. Men det är lugnt ifall du själv inte vet :)

visa vart jag hävdat det eller erkänn att du ljuger.
    nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder