• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Linda 28

tror snarare att det är läraren som har svårt att koncentrera sig än pojkarna  . . .

• Solrosens
    Duckan skrev 2013-10-09 16:28:24 följande:
    Konstigt nog är det ingen som kan berätta för oss vad dom borde gå i? Vad är anständig klädsel för en tonåring? För min del skulle det innebära toppar/t-shirts som saknar urringning. Tajt är jag inte så brydd i om det är. Lite skitnödigt kan tyckas, men linne i sig är inte ett plagg för mig annat än möjligtivs utomlands på väg till stranden. I skola och på jobbet, nej.

Men du lite uppdate det finns linnen i blus material, fina snygga, vita som inte är så tajta mer pösiga i formen med en noral urringning som desutom går ner till höfterna. Har sådana själv ursnyggt!!

Är det okej för killarna att visa kalsongerna och halva röven i sådana hipp hopp jeans, eller ska vi anklaga dem ifall tjejerna får koncentrationssvårigheter?
  • Nenne666

Linne och jeans är min vardagsklädsel.

• vanilla

Men hallå! Återigen ett exempel där man fråntar killar allt ansvar för sina egna handlingar.

Vad har flickans klädsel med pojkarnas koncentrationssvårigheter att göra? Vad har vi för manssyn i det här landet egentligen?

Tjejer får inte klä sig hur som helst för då kan de bli våldtagna (ja, för killar kan ju inte förväntas kontrollera sig, får de lust, då är det tjejens fel) Tjejer måste skydda sig vid sex alt göra abort vid ev graviditet (För män ska ju inte behöva ta ansvar för sin egen sexualitet) 

• Solrosens
    Konservativ skrev 2013-10-09 16:30:52 följande:
    Det handlar inte om vad jag tycker. Läraren som var där ansåg den opassande, det räcker. Det finns åtskilligt med jobb där man inte får vara klädd hur man vill. Ja, skoluniformer är helt bra, av många skäl. Men det tillhör ju inte denna tråd. 

Gissar att den läraren inte är Europe!
  • Lilje
    Duckan skrev 2013-10-09 16:28:24 följande:

Konstigt nog är det ingen som kan berätta för oss vad dom borde gå i? Vad är anständig klädsel för en tonåring?

För min del skulle det innebära toppar/t-shirts som saknar urringning. Tajt är jag inte så brydd i om det är. Lite skitnödigt kan tyckas, men linne i sig är inte ett plagg för mig annat än möjligtivs utomlands på väg till stranden.
    I skola och på jobbet, nej.

Lite mer åt det här hållet då?
  • stockholmare

Tänk att vuxna människor ser småtjejer som slampor för att de klär sig i vardagskläder. Ska absolut ta upp detta med läraren för jag tycker att hon får gå med muskort kjol om hon så vill utan att lärarna ska bry sig. Hon blir kallad orre av tjejerna i skolan ( inte av klasskompisarna ) men hon inser själv att det handlar om avundsjuka och bryr sig inte. Men hur tänker ni vuxna som tycker att det är så bedrövligt att en tjej klär sig i linne? Varför är det olämpligt. Hjälp mig att förstå, för jag fattar allvarligt inte.

• Rushmore
    Lilje skrev 2013-10-09 16:58:08 följande:
    Lite mer åt det här hållet då?
    Fast hon hade ju skitsnygga bröst som syns väl i den tröjan så det går nog inte. Alls.
  • Shades

Vacker kvinna i inlägg 98 men det är inte riktigt vad jag menar heller.

Kvinnan kan inte vara förnärmad över att bli betraktad som objekt när hon samtidigt gör sitt bästa för att framstå som ett (dvs. allt fokus på ytan). Jag respekterar absolut rätten att klä sig hur utmanande ni nu än vill men då får ni acceptera att andra (primärt killar/män) också reagerar med lust. Självfallet får männen inte agera opassande beroende på vilken klädsel ni väljer ty hur de agerar på sin lust är helt självvalt men samtidigt kan ni inte begära att de skall ha fullt fokus på vad ni säger om det främst är er kropp de betraktar.

Alla människor får absolut själva välja vilken bild av sig själva de vill projicera men de får också ta konsekvensen av hur andra betraktar dem (nej, jag menar inte att våldtäktsoffer PÅ NÅGOT SÄTT har sig själva att skylla).

OnT: Min dotter kommer inte att gå till skolan i kläder som "framhäver kvinnliga former" under tiden hon fortfarande är ett barn...

• Lilje
    Shades skrev 2013-10-09 17:11:06 följande:

Vacker kvinna i inlägg 98 men det är inte riktigt vad jag menar heller.

Kvinnan kan inte vara förnärmad över att bli betraktad som objekt när hon samtidigt gör sitt bästa för att framstå som ett (dvs. allt fokus på ytan). Jag respekterar absolut rätten att klä sig hur utmanande ni nu än vill men då får ni acceptera att andra (primärt killar/män) också reagerar med lust. Självfallet får männen inte agera opassande beroende på vilken klädsel ni väljer ty hur de agerar på sin lust är helt självvalt men samtidigt kan ni inte begära att de skall ha fullt fokus på vad ni säger om det främst är er kropp de betraktar.

Alla människor får absolut själva välja vilken bild av sig själva de vill projicera men de får också ta konsekvensen av hur andra betraktar dem (nej, jag menar inte att våldtäktsoffer PÅ NÅGOT SÄTT har sig själva att skylla).

OnT: Min dotter kommer inte att gå till skolan i kläder som "framhäver kvinnliga former" under tiden hon fortfarande är ett barn...

Jag utgår ifrån att det gäller båda väger? Du låter inte din son gå i kläder som på något sätt främjar hans figur, hoppas jag? Annars får han ju bara acceptera att han blir ett objekt, och att tjejerna inte längre kommer lyssna på honom, endast fantasera om hans yttre.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder