• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Minimis

Jag skulle inte tycka att det är ok för mina döttrar att framhäva sina behag i den åldern, och tycker för övrigt att det är osmakligt att gå i små linnen när det är kallt ute, på sommaren är det ok. Men att skylla pojkarnas koncentrationssvårigheter på dotterns klädsel är fel!

• exiteme

Om killarna har så svårt med koncentrationen så får väl läraren sätta dem längst fram i klassrummet.

• enthymeme

Det är klart att hon inte ska behöva anpassa sin klädsel efter killarnas reaktioner. Speciellt när det inte handlar om korsetter eller andra sexiga plagg, utan om helt vanliga kläder. De flesta unga tjejer har tighta kläder idag. Om en tjej som är helt rak i kroppen skulle ha ett tight linne och stuprörsjeans skulle ingen säga att hon sexualiserar sig, men nu råkar kläderna se sexiga ut pga dotterns kroppsform. Självklart ska hon inte behöva dölja sin kropp mer än andra. 

• Solrosens
    Madeleine02 skrev 2013-10-09 12:41:46 följande:
    Haha, bängolles kommentar var klockren, bra att visa det omvända (om än extremt) för att fatta det löjliga i det hela. Varför har er dotter behov av att "visa det" (att hon "blivit kvinna) och köra upp sin sexualitet i ansiktet på andra. Inte ok, alla kanske inte tycker att hon är snygg, det är kanske bara ni och hon som tycker det" andra kanske tycker hon är äcklig.

Vad pratar du om, det är mode med slim fitt jeans och kanske någon topp över ibland pösigt lös eller tightare! Det är kläder tonåringar har på sig, vanliga jävla kläder. INGET FEL i det överhuvudtaget. Det är inte så att hon gått till skolan i porrkläder a la pretty woman horigt.
  • power
    Solrosens skrev 2013-10-09 13:47:36 följande:

Vad pratar du om, det är mode med slim fitt jeans och kanske någon topp över ibland pösigt lös eller tightare! Det är kläder tonåringar har på sig, vanliga jävla kläder. INGET FEL i det överhuvudtaget. Det är inte så att hon gått till skolan i porrkläder a la pretty woman horigt.

nähä? varför tror du läraren reagerar? för att ALLA andra tjejer på hela skolan har typ burka? tydligen är denna ungen extrem.
    nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.
  • YummyMami

Jag har märkt att nya modet för flickor i övre tonåren är för underdelen halvtjocka strumpbyxor och mormorstrosa under i matchande färg. Överdelen är istället väldigt täckande/skylande. Ts tjej har i alla fall byxor på! Har pojkarna problem så får de faktiskt skärpa sig.

Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Mandel
    power skrev 2013-10-09 13:29:39 följande:
    detta handlar om två saker.
    dels bör man ha vett att klä sig som folk. bli inte hysteriska över det nu (för sent antar jag).

dels har ingen annan med att göra hur man klär sig, förutsatt att regel ett följs.

ja, jag inser att många på detta forum omöjligen kommer begripa hur dessa två regler kan samexistera, men jag chansar på att en vettig kotte dyker upp.      
    Håller med sig!

Tror bara lärarna försökte hitta en förklarande ursäkt till varför de ansåg att hon skulle byta kläder och då råkade killarnas koncentrationsproblematik komma med i bilden. 
    Hade de bara sagt att det inte passar sig så hade både dottern och föräldrarna ifrågasatt varför. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • power
    Mandel skrev 2013-10-09 13:52:03 följande:
    Håller med sig!

Tror bara lärarna försökte hitta en förklarande ursäkt till varför de ansåg att hon skulle byta kläder och då råkade killarnas koncentrationsproblematik komma med i bilden. 
    Hade de bara sagt att det inte passar sig så hade både dottern och föräldrarna ifrågasatt varför. 
    nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.
  • Duckan

Jag är nog också lite mossig, men tajt, urringat (ja de brukar vara det)  linne vet jag inte om jag tycker passar sig i skolan eller på en arbetsplats för den delen.

• stockholmare

Kläderna är inte extrema! Däremot är hon mer utvecklad än de flesta andra i klassen. De går i en liten skola och de flesta killarna vet förmodligen ryktesvägen att hon är sexuellt aktiv vilket säkert spär på deras intresse. Nu handlade som sagt inte tråden om hennes kläder utan om det var ok för lärarna att diskutera hennes klädstil sinsemellan.

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder