• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Konservativ
    ZeldinaMina skrev 2013-10-09 16:01:19 följande:
    Oj ! Din dotters lärare borde nog ha ringt er föräldrar om han nu anser att det är såååå stort problem . Ja , vad kommer härnäst.?!? Tjejer får skylla sig själva om dom blir våldtagna , dom måste tänka på att inte ha för tighta kläder eller se för fina ut!
    Vem har tyckt att tjejer ska skylla sig själva vid våldtäkt? Det handlar inte alls om det. Men flickan hade tydligen utmanande kläder och läraren ansåg att det var opassande. Bra att flickan fick höra att man inte kan ha vad som helst var som helst när som helst. 
  • finskaflikkan
    pionflickan skrev 2013-10-09 12:58:26 följande:
    Köra upp sin sexualitet i ansiktet på andra? Löjligt uttryckt må jag säga. Har du inte själv varit ung? När jag var ung och började få bröst så kände jag mig så kvinnlig när jag för första gången fick ha bh tex. Att få växa upp, bli kvinna, vara stolt över hur man ser ut. Att ha på sig tajta jeans och linne, varför inte? Hon går ju inte i stringtrosor och flashar murran direkt. Spelar det så stor roll om alla tycker att hon är snygg? Att hon själv kanske gillar hur hon ser ut ser jag som positivt med tanke på alla dessa krav det verkar finnas bland tjejer och kvinnor idag tack vare media bland annat och modet. Åter igen, tajta jeans och linne, det är ju vanliga kläder för en tjej idag. Jag hade på mig det i högstadiet. När jag gick i högstadiet var det även inne att ha kjolar och strumpor som gick över knäna eller höga svarta stövlar, det var då ingen annan som klagade.

Till TS, tycker absolut att du ska prata med lärarna. Ser inga som helst problem med att en tjej i 8an klär sig i tajta kläder och är stolt över hur hon ser ut! "You go girl!" skulle jag ropa till henne om jag kunde.

Håller helt med dig!
  • finskaflikkan
    Rushmore skrev 2013-10-09 14:03:33 följande:
    Så en tonårstjej som fått former ska inte kunna gå i jeans och linne till skolan för att killarna inte kan koncentrera sig? Det är hon som ska ta ansvar för deras koncentration och förmodade kåthet? Mitt huvud exploderade just här.

Jag tycker att det är på sin plats att ställa till ett jävla väsen, ringa rektor, kräva att få se dokumentation på en jämställdhetshandlingsplan och så vidare.

Är det här Sverige 2013? Jag bankar snart pannan blodig i närmsta vägg.
  • Lilje
    Shades skrev 2013-10-09 16:05:51 följande:

Nu hoppas jag att detta är ytterligare en trolltråd men jag har läst liknande trådar och slås då av frågan:

"Varför är  det så viktigt för kvinnor (för det är oftast kvinnor som skriver) att deras minderåriga döttrar "får" klä sig och se ut som som prostituerade?" 

Är det bara för att de borde ha rätten att göra som de vill? Jag är för övrigt helt för den rätten! Däremot förstår jag inte varför de VILL att döttrarna skall göra det. Det finns så många andra saker som måste vara viktigare än rätten att se så sexuellt utmanande ut som möjligt. Eller har jag helt fel där? Är detta det som är viktigt?

Om det nu är så att kvinnor inte vill bli betraktade som objekt, varför är det just fasaden de vill framhäva?

Prostituerade klär sig i linnen och jeans? Då känner du nog bättre till din än jag...

Konstigt nog är det ingen som kan berätta för oss vad dom borde gå i? Vad är anständig klädsel för en tonåring?

Jag fattar ju nu att min reaktion på dotterns bröst när hon väl fick dom inte borde varit 'sugen på bh-shopping?' men 'Ajaj! Bröst! Bäst vi döljer dom direkt innan någon ser!' Hade antagligen gjort underverk för hennes självkänsla. Jag får göra om och göra rätt med min son på 13 istället, som har smala höfter och börjar få rätt kraftiga axlar. Bäst vi packar bort figursydda skjortor och istället kör på oversize munkjackor så inte tjejerna i skolan får svårt att koncentrera sig.
  • Emelie 1987

Jag skulle naturligtvis ringa upp lärare och rektor och undra varför det är min dotter som ska ta skulden och inte få gå klädd som hon vill på grund av att killarna inte kan koncentrera sig. Det är ren idioti. 

En man, två barn, tre älsklingar
  • Solrosens
    Konservativ skrev 2013-10-09 16:08:48 följande:
    Vem har tyckt att tjejer ska skylla sig själva vid våldtäkt? Det handlar inte alls om det. Men flickan hade tydligen utmanande kläder och läraren ansåg att det var opassande. Bra att flickan fick höra att man inte kan ha vad som helst var som helst när som helst. 

Tjejen hade svarta Gina Tricot slim fit jeans, converse skor ett linne under en munkjacka/kofta. Tycker du klädseln är så opassande på en tjej? Vad tycker du isåfall att hon ska ha på sig som är mer ok? Skoluniform som i England? Syns mer hud då!
  • finskaflikkan
    Aram skrev 2013-10-09 15:26:06 följande:
    Men duuu, de är ju inte unga vuxna eller tonåringar. De är ju baaarn! De ska ha galoner och fleecetröjor på sig fortfarande förstår du väl? :) Och pojkar är ju bara pojkar! Klart de inte kan fokusera när tjejerna börjar se ut som kvinnor! Självklart är det vi kvinnors och unga vuxna kvinnors uppgift att se till att killar och män kan fokusera på deras uppgifter här i livet. Vi borde alla ha burka, galoner och fleece för gud förbjude att du jobbar på en arbetsplats där dina bröst kan ses som en distraktion, männen kan ju inte utföra sina uppgifter om vi har linnen på oss :3
  • Duckan
    Konstigt nog är det ingen som kan berätta för oss vad dom borde gå i? Vad är anständig klädsel för en tonåring?

För min del skulle det innebära toppar/t-shirts som saknar urringning. Tajt är jag inte så brydd i om det är. Lite skitnödigt kan tyckas, men linne i sig är inte ett plagg för mig annat än möjligtivs utomlands på väg till stranden.
    I skola och på jobbet, nej.
  • SweeneyTodd

Kvinnor ska gå klädda i burka. Det vet ju alla.

• Konservativ
    Solrosens skrev 2013-10-09 16:27:23 följande:

Tjejen hade svarta Gina Tricot slim fit jeans, converse skor ett linne under en munkjacka/kofta. Tycker du klädseln är så opassande på en tjej? Vad tycker du isåfall att hon ska ha på sig som är mer ok? Skoluniform som i England? Syns mer hud då!
    Det handlar inte om vad jag tycker. Läraren som var där ansåg den opassande, det räcker. Det finns åtskilligt med jobb där man inte får vara klädd hur man vill.

Ja, skoluniformer är helt bra, av många skäl. Men det tillhör ju inte denna tråd. 
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder