• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Loriyana
    stockholmare skrev 2013-10-09 12:53:14 följande:
    Hon klär sig i det hon trivs i och själv gillar. Är det fel för en ung tjej att gilla sin kropp och själv tycka att man är fin?Jag tycker själv att det är jättebra. Precis som de flesta andra gillar hon att bli uppmärksammad av det motsatta könet. Varför skulle någon tycka att hon var äcklig för att hon har linne och skinny jeans, och var finns en parallell med att visa sitt könsorgan? Jag hoppas innerligt att hon inte bryr sig om vad andra tycker utan fortsätter att klä sig som hon själv vill, men nu var frågan om detta var ok av skolan.

Uppenbarligen så bryr hon sig om vad andra tycker eftersom hon vill bli uppmärksammad av det motsatta könet.
  • Solrosens
    Alessia skrev 2013-10-09 18:23:54 följande:
    Klok lärare! Om du som förälder TS inte vet bättre än låta din dotter exponera sig i skolan med tajta linnen och jeggings (vilket det antagligen är fråga om) så är det utmärkt att en annan vuxen säger ifrån. Att skylla på killarna var onödigt även om de sitter och glor. I en av min barns klasser (förra terminen i åttan) sa faktiskt några pojkar inklusive min son, till ett par tjejer att de gjorde sig löjliga som sprang omkring halvnakna i tunna spagettilinnen och shorts som visade halva skinkorna. Det blev ändring...

Är det så du lärt din son se på andra tjejers klädval? Förmodar att det var sommar när dessa tjejer hade shorts och linnen på sig. Gud vad hemskt, haha. Hr inte killar också shorts och linnen på sig när det är fint väder? Eller?
  • Rainbow gg
    Rushmore skrev 2013-10-09 18:25:19 följande:
    Det jag kan komma på som väl skulle dölja det mesta är väl sådana där härliga pösiga 90-talsjeans med pösig bak som gör att det ser ut som om man har blöja på sig och raka ben som släpar ner i golvet och en stor oformlig sweatshirt över det. Funkar inte så bra på kontoret eller säljmöten men manslipperseminapattariallafall.
    Yes, alternativt sån där moomoo som extremt feta personer måste ha, ordentligt mycket tyg som inte sitter åt någonstans! Vanliga klänningar har ju ofta någon slags urringning, så det är bäst med en moomoo :)

Sen spelar det ingen roll tycker jag vad man har på sig. Killar kollar ändå. Inte alls längesedan hade jag tjockjacka som gör att jag ser fet ut och ett vanliga par sweatpants men ett par killar som jag gick förbi i dörren i affären skulle ändå kolla in min häck.
    Så vad spelar det för roll vad man har på sig? Killar föreställer sig ändå vad som är under oavsett hur mycket man redan visar :(
    Känner mig så violated nu. Ska nog aldrig gå ut mer, verkar som att jag distraherar det stackars manssläktet för mycket. 
  • Solrosens
    Rushmore skrev 2013-10-09 18:29:04 följande:
    Luderlook?   Plus munkjacka eller kofta över i TS dotters fall.

Jätte fin look, ts dotter hade dessutom inte ens klackskor utan converse skor skrev ts!
  • Loriyana
    Solrosens skrev 2013-10-09 18:30:08 följande:

Är det så du lärt din son se på andra tjejers klädval? Förmodar att det var sommar när dessa tjejer hade shorts och linnen på sig. Gud vad hemskt, haha. Hr inte killar också shorts och linnen på sig när det är fint väder? Eller?

Har aldrig sett en kille med shorts som visar halva rumpan...oavsett hur varmt det varit.
  • Rushmore
    Rainbow gg skrev 2013-10-09 18:30:56 följande:
    Yes, alternativt sån där moomoo som extremt feta personer måste ha, ordentligt mycket tyg som inte sitter åt någonstans! Vanliga klänningar har ju ofta någon slags urringning, så det är bäst med en moomoo :)

Sen spelar det ingen roll tycker jag vad man har på sig. Killar kollar ändå. Inte alls längesedan hade jag tjockjacka som gör att jag ser fet ut och ett vanliga par sweatpants men ett par killar som jag gick förbi i dörren i affären skulle ändå kolla in min häck.
    Så vad spelar det för roll vad man har på sig? Killar föreställer sig ändå vad som är under oavsett hur mycket man redan visar :(
    Känner mig så violated nu. Ska nog aldrig gå ut mer, verkar som att jag distraherar det stackars manssläktet för mycket. 
    Eller klassiska tjockiskläder med en oformlig tunika som är snedskuren över bysten, fladdrig hela vägen runt om så att man ser dubbelt så bred ut och en barnsligt rundhalsad ringning. Helst i stormönstrad polyester.
    De som designar kläder för större måste hata tjockisar.
  • puss
    Rushmore skrev 2013-10-09 18:29:04 följande:
    Luderlook?

Plus munkjacka eller kofta över i TS dotters fall.

har aldrig sagt nåt om de kläderna. varför visar du mig det där? "linne och jeans" går att uppföra i en mängd stilar.
    Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Rushmore
    Solrosens skrev 2013-10-09 18:31:19 följande:

Jätte fin look, ts dotter hade dessutom inte ens klackskor utan converse skor skrev ts!
    Så ser väl de flesta unga tjejer ut idag. Jag tycker att tonårsmodet är snyggt och smakfullt nu.
  • Enter Sandman
    Alessia skrev 2013-10-09 18:23:54 följande:
    Klok lärare!
    Om du som förälder TS inte vet bättre än låta din dotter exponera sig i skolan med tajta linnen och jeggings (vilket det antagligen är fråga om) så är det utmärkt att en annan vuxen säger ifrån. Att skylla på killarna var onödigt även om de sitter och glor.
    I en av min barns klasser (förra terminen i åttan) sa faktiskt några pojkar inklusive min son, till ett par tjejer att de gjorde sig löjliga som sprang omkring halvnakna i tunna spagettilinnen och shorts som visade halva skinkorna.
    Det blev ändring...

Exakt. 
    Läraren vill kanske motsarbeta sexism.
    i min dotters skola var såna kläder bannlysta hos flickorna, eftersom man inte tyckte att flickor är sexobjekt.
    Där hade ts dotter absolut fått gå hem och byta. Men man var också tydlig med att man hade en klädkod och det här var en del i den.
    Annat var att det inte var tillåtet med rasistiska eller sexistiska motiv eller uttryck vare sig i tal, handling eller klädval.     
  • Rushmore
    puss skrev 2013-10-09 18:33:40 följande:
    har aldrig sagt nåt om de kläderna. varför visar du mig det där? "linne och jeans" går att uppföra i en mängd stilar.
    Hur vet du att det inte är så här som ts dotter ser ut? Hon har dessutom en kofta över och Converse till så både mer täckt än den här tjejen och med unisexskor.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder