Guacamole
Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?
Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?
I äkta guacamole har man ingen creme fraiche eller gräddfil, det är vi svenskar som envisas med det
Jag brukar ha avokado, lime, chilipeppar, koriander, hackad tomat, salt och peppar. Blir riktigt smaskigt.
Glömde vitlök, det är väldigt viktigt.
Jag gör inte heller traditionell guacamole men det ska jag också testa nån gång! Jag brukar göra på avokado, vitlök, salt och chili. Om jag vill ha den ännu krämigare brukar jag ha i carsewgrädde och ev lite citron/lime för att få upp syran lite :)
Om ni vill testa något riktigt gott mexikanskt kan jag tipsa om "Alambre". Fyll era mjuka tortillas (eller hårda skal) med det och riktig guacamole och lite het tomatsås så får ni se på grejer! Det finns lite olika recept men vi brukar ta en rejält bit bra nötkött, typ entrecote eller kalv och strimla. Sen får det bryna en omgång och sedan ställas åt sidan. Sen steker vi grovhackad paprika i olika färger, vitlök, lök och ibland champinjoner. När det är genomstekt lägger i köttet, rör om och värmer på. Sen låter vi några skivor Manchego eller Gouda smälta ner (rör ihop ordentligt). Salt och peppar efter smak. Serveras i varma, ihoprullad mjuka tortilla bröd med guacamole och salsa roja. Kött, grönsaker, ost och massa god guacamole. Himmelskt! Och väldigt onyttigt....
SpanskaFlugan: fasen vad gott det lät! Får bli fredagsmiddan denna veckan!