Du måste logga in för att svara i en tråd.

• passo

Guacamole

Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?

• Svar på tråden Guacamole
  • violatricolor
    La Lola skrev 2013-10-13 10:40:40 följande:
    Ja o på påsen står det att man ska tillsätta avocado också så självklart gör jag det. Men jag trodde i min enfald att alla visste det så jag antog att jag inte behövde skriva ut att jag såklart tillsatte avocado också....
    Varför tror du att alla vet det? Jag trodde också du menade att du körde påsmix och gräddfil enbart, tycker inte det var ett dugg konstigt att TS tolkade det så. Skulle inte förvåna mig om det finns påsmix med någon typ av avocadopulver i som kallas för guacamole och det hade såklart kunnat vara något sådant du använde.

Kan tillägga att jag inte heller visste att det fanns färdig kryddmix att använda till just guacamole. Jag har alltid haft i kryddorna var för sig. Har inte tänkt på att titta efter något sådant! Men det kanske är värt att prova.

Jag brukar bara ha citron, peppar, salt, avocado, vitlök och ibland crème fraîche. Detta har jag kört i femtom år typ. Kanske skulle variera mig lite

Har provat färdig guacamole från butik också och det har alltid varit oätbart Kräks 
  • hansine
    Lowika skrev 2013-10-13 16:32:21 följande:

Också helt förundrad av denna cremefraiche och gräddfil-användning. Guacamole innehåller avokado, tomat, lök, vitlök, salt peppar och pressad lime. Och eventuellt färsk koriander.
    Fick en gång ett recept av en mexikansk vännina. I mitt minne var det var det gaffelmosad avocado, lime- eller citronsaft, och salt. Det är möjligt att hon hade någon slags lök, Minns inget om tomat eller peppar Hon ville ha den mild och slopade själv stark chili. Mjölk eller grädde ingick absolut inte.
  • oltrix

I min värld finns det bara ett sätt att göra Guacamole:

2 väl mogna avocados
    1/2 Lime
    1/2 Röd chili
    Salt efter smak
    Ev lite pressad vitlök men absolut inte nödvändigt

Skala och kärna hur avocadon, kör den med mixerstav (ev hälften av chilin också)
    Kärna ur och hacka chilin blanda ner den och salt.

thats it.

(Köp för guds skull inte avocadodip på burk, den innehåller typ 5% avocado, resten är framförallt tapioka stärkelse. Hemska tanke!)

Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter... / A. Anka.
  • Wtf82

4 avocados, 1-1/2 citron alt lime, 2 vitlöksklyftor, salt och peppar och en blender.

• LHUF

Avokado,fint hackade tomat,vitlök,limejuice och en liten skvätt tabasco. Salt och peppar. Detta recept har jag tagit från Bonniers stora kokbok tror jag. Blir mycket gott iaf

• Hansen

men superenkelt. har inge recept med måttangivelser men lärde mig av en kok det här.

2 avokado
    2 dl creme fraiche
    en kryfta pressad vitlök, en skvätt citron och lite salt.     

supergott och enkelt! 

• Fenina

En avocado som jag mosar med gaffel, en tomat som jag tärnar super smått och mosar med, en halv vitlöksklyfta, salt och peppar. Oftast lite crème fraîche också, och ibland vitpeppar beroende på om jag vill ha lite mer heat i den.

• villnu13
    bradfield skrev 2013-10-13 19:18:09 följande:
    Nä, Malmö. Har hört så illa om de mexikanska ställena här, men det ska öppna ett snabbmatställe snart. Dock texmex... Gillar annars tanken med foods trucks, det var så vi brukade få tag på tacos i Mexiko. En kostade 2 peso (1 krona) vilket var himmelriket för en fattig backpacker. Och alltid jättegod guacamole på perfekta avokados!
    Va? Ska det? Vart? Eller menar du den inne på mitt  Möllan? 
    Om man gillar mexmat i nån mysko svensk/mex och nån släng av nått annat land är Losarcos halvokej.
  • LoPax

Jag har alltid fått höra att det ska vara tomat i. Inte konstigt att min guacamole alltid ser ut som f*n. Ska testa med cf som ni andra har gjort, så kanske jag också kan få till det. 

Köpe-guacamole är så sjukt vidrigt :S 

Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!
Svar på tråden Guacamole