• passo

Guacamole

Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?

• Svar på tråden Guacamole
  • MrsC74

Ica maxi säljer en färdig guacamole som är helt okej. Importerad från Mexico. Finns inga bra avokado kan vi använda den som grund och tillsätta lite lök och tomater.

• Rafael90
    MrsC74 skrev 2013-10-13 13:17:41 följande:
    En äkta guacamole är det inte gräddfil créme fraiche eller såsmix i. Det vet nog de flesta. Att man sen kallar det guacamole är väl upp till var och en även om det inte är det.
    Jag som är gift med en mexican skulle bli halshuggen om jag tillsatte en mix eller gräddfil.
    I Mexico är det lite olika hur de gör beroende på var man bor.
    Men grundrecept och det vi använder är. Avokade lök koriander och salt. Ibland tillsätter vi chili. I vissa delar har man i en skvätt lime och vitlök.

Men ALDRIG gräddfil.
    Min sambo litade blint på sina (svenska) vänner som garanterade att RIKTIG guacamole gjordes genom att tillsätta ca en halv avokado till 5 dl gräddfil Tungan ute fick banka i honom lite vett när vi blev tillsammans.
  • MrsC74

He he. Första gången jag skulle göra guacamole när vi blev tillsammans så köpte jag gräddfil. Min man trodde jag var galen.
    Guacamolen är ju så godare utan. Man tar ju bort avokado smaken.

Jag kan göra avokadoröra ibland. Då använder jag citron gräddfil lite honung vitlök och avokado. Men det är en helt annan sak :)

• LadyViolette
    MrsC74 skrev 2013-10-13 13:21:59 följande:
    Ica maxi säljer en färdig guacamole som är helt okej. Importerad från Mexico. Finns inga bra avokado kan vi använda den som grund och tillsätta lite lök och tomater.
    Vad heter den? Finns den under vanliga taco tillbehör?
  • Grappa

Avokado, tomat, salt peppar lime. Man kan fylla ut avokadon med hårdkokt ägg om man inte har så det räcker.

• LillGris
    P30 skrev 2013-10-13 11:27:07 följande:
    Det största problemet med att göra guacamole i Sverige är ju att det är så svårt att få tag på bra avocado - att den både skall vara mogen och dessutom helst smaka något. Om man köper "färdig guacamole" på burk, vilket jag tror att några tänkte sig att det handlar om tidigare i tråden så innehåller ju den i princip inte avocado alls, det är bara kemi.

Willys hade en period förra året fryst mixad avocado som i princip bara innehöll just mosad avocado. Den var helt ok god, dvs lika bra som att köpa ett nät småavocados och mixa själv, men efter några veckor försvann den.

Ingen annan som hittat något annat sätt än att stå och klämma i affären på fredagseftermiddagen och inse att det kommer att bli äcklig guacamole även denna fredag? (Och alternativet att köpa ett nät på måndagen och spara till fredagen är ju det jag oftast gör. Någon gång ibland hinner den mogna perfekt, men oftast inte.) 

En omogen avocado tillsammans med ett äpple i en papperspåse blir perfekt mogen på en dag :)
  • MrsC74

Lady violett. Den heter guacamole finns en med extra chili i. Eftersom det är färskvara så finns den i kyldisk. Här står ett vis tacos. Ica har börjar göra en egen oxå men den är inte lika god. Innan kylskåpet fanns vid taco så fanns Guacamolen vid andra såser. Bearnaisesås och sånt. Inte pulversåser men i en kyldisk.

• passo
    Rafael90 skrev 2013-10-13 13:11:45 följande:
    Om det är svårt att se på utsidan om den är mogen eller övermogen (ibland verkar den mogen men luktar fis och är mosig när man öppnar den) kan man pilla bort den där lilla pluppen i "botten" av skalet. Om skalet under pluppen är svart/brunt är den övermogen, är det ljust eller vitt så är den lagom mogen.

Vilket bra tips! Ska jag försöka komma ihåg! Tack
  • passo
    MrsC74 skrev 2013-10-13 13:17:41 följande:
    En äkta guacamole är det inte gräddfil créme fraiche eller såsmix i. Det vet nog de flesta. Att man sen kallar det guacamole är väl upp till var och en även om det inte är det. Jag som är gift med en mexican skulle bli halshuggen om jag tillsatte en mix eller gräddfil. I Mexico är det lite olika hur de gör beroende på var man bor. Men grundrecept och det vi använder är. Avokade lök koriander och salt. Ibland tillsätter vi chili. I vissa delar har man i en skvätt lime och vitlök. Men ALDRIG gräddfil.

Nej jag håller med gällande gräddfil och creme fraiche. Har gjort så någon gång men vet att det inte är så den ska göras. I mexico är guacamolen mycket god, även om jag föredrar lite mer hetta i min.
Svar på tråden Guacamole