• passo

Guacamole

Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?

• Svar på tråden Guacamole
  • bradfield

Jag har två avokados, en halv liten gul lök, saften av en halv lime, en liten tomat, en halv chili och en vitlöksklyfta. Avskyr koriander så struntar i det. Det viktigaste är att ingredienserna är rumstempererade. Hatar överlag kylskåpskalla tomater.

• LillGris

Jag har i gräddfil bara för att jag föredrar den lite krämigare. Sen om någon mexikan tycker att det är en styggelse, well.. Jag tror att italienare skulle tycka min bolognese var en styggelse den också. Spela roll ;)

• SpanskaFlugan

Gör er "guacamole" hur ni vill men om ni blandar i massa gräddfil, creme fraiche, sambal olek och kryddmixer, kalla det inte guacamole, snälla.... Som andra redan skrivit innehåller en riktig guacamole, med små lokala variationer, avokado, finhackad gul lök, urkärnad tomat, salt, lime och koriander. Det är allt.

• LillGris
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 14:15:35 följande:
    Gör er "guacamole" hur ni vill men om ni blandar i massa gräddfil, creme fraiche, sambal olek och kryddmixer, kalla det inte guacamole, snälla.... Som andra redan skrivit innehåller en riktig guacamole, med små lokala variationer, avokado, finhackad gul lök, urkärnad tomat, salt, lime och koriander. Det är allt.

Jag kallar det härmed "inte-guacamole-men-nästan-det-är-iallafall-rätt-gott". :)
  • passo

Jag undrar också om de flesta äter guacamole till tacos? Jag brukar göra det att ha till nachos. När jag gör tacos har jag också guacamole men äter tacos så sällan.

• LillGris

Jag äter "nästan-guacamole" till allt möjligt. Kan ha det på sallad, till en bit kött, till tacos, nachos, vad som :) ibland bara som dip till chips.

• passo
    LillGris skrev 2013-10-13 14:25:02 följande:
    Jag äter "nästan-guacamole" till allt möjligt. Kan ha det på sallad, till en bit kött, till tacos, nachos, vad som :) ibland bara som dip till chips.

Okej jag förstår. Äter du det ofta också? ibland när man äter ute kan man få guacamole, men tycker den oftast är trist. Smakar den som är på påse(den du använder dig av) ungefär så? Alltså kryddmixen du köper tänkte jag på.
  • passo
    MrsC74 skrev 2013-10-13 13:21:59 följande:
    Ica maxi säljer en färdig guacamole som är helt okej. Importerad från Mexico. Finns inga bra avokado kan vi använda den som grund och tillsätta lite lök och tomater.

Är den helt slätmixad? Jag tycker bäst om när det är lite mindre avokadobitar i, och inte helt helt slät.
  • LillGris
    passo skrev 2013-10-13 14:27:58 följande:
    Okej jag förstår. Äter du det ofta också? ibland när man äter ute kan man få guacamole, men tycker den oftast är trist. Smakar den som är på påse(den du använder dig av) ungefär så? Alltså kryddmixen du köper tänkte jag på.

Ja ganska ofta, nån gång i veckan kanske? Nej den man får ute smakar oftast konserverat och "ofräsch". Jag använder ju färska, mogna avocados och så brukar jag tillsätta lite lime också. Men det är ju en smaksak. Om jag skulle göra riktig guacamole skulle jag säkert tycka att kryddmixen smakade skit i jämförelse.
  • passo
    LillGris skrev 2013-10-13 14:32:07 följande:
    Ja ganska ofta, nån gång i veckan kanske? Nej den man får ute smakar oftast konserverat och "ofräsch". Jag använder ju färska, mogna avocados och så brukar jag tillsätta lite lime också. Men det är ju en smaksak. Om jag skulle göra riktig guacamole skulle jag säkert tycka att kryddmixen smakade skit i jämförelse.

Ja jag tycker du ska göra egen, godare och säkert billigare också! )
Svar på tråden Guacamole