• passo

Guacamole

Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?

• Svar på tråden Guacamole
  • SpanskaFlugan
    Kusin Vitamin skrev 2013-10-14 16:36:13 följande:
    SpanskaFlugan: fasen vad gott det lät! Får bli fredagsmiddan denna veckan!

Hoppas det smakar! Och mycket ost ska det vara, det ska bli klibbigt och liksom binda ihop köttet och grönsakerna.
  • 5by5

Avokado, lök, vitlök, tomat, chili och lime "ska" det vara. Kanske lite koriander strött över..

• Margaux

Jag brukar använda min stenmortel och ha i avokado, hackad rödlök, vitlök, citron/limesaft, färsk eller torkad chili, tomat, salt och peppar. Mosa till en jämn smet!

• Spartacus
    MrsC74 skrev 2013-10-13 15:02:31 följande:
    Spatacus. Kalla den vad du vill men guacamole är det inte. Kallar du även hollandaisesås för bearnaisesås?

Har du förresten provat att göra en riktigt guacamole ?

det kan man iofs göra det med, skillnaden är dragon?
    likheten mellan guccis a la äkta och a la jag/sverige osv. är ju att den är baserad på avocado, avocado är huvudingrediensen. salsan är ju inte heller den precis likadan överallt, men den är baserad på tomat.  
    jag gör bara för eget bruk så...

ja, jag känner till den äkta varan... men tycker det blir rejält tjötigt när man har salsasås att ha en till tomatsbaserad sås. hellre då avocadon som den är, nån liten skvätt citrus och salt och peppar då liksom. och så en gräddfil eller aioli bredvid då förstås )

• MrsC74

Spartacus. Du gör som du vill men det är inte guacamole :)

Salsa heter det förresten , inte Salsasås. Men du sa säkert bara fel. :)

• MrsC74

Spartacus. Klart Salsan inte är lika överallt. Salsa betyder sås. Det finns massor med olika Salsa. Salsa Verde. Salsa Mexicana. Salsa rojo etc etc.

• Lindsey Egot the only one

17 sidor om en grön mexikansk röra.

Vi använder bara avocado 2-3 stora mogna eller 4-5 små mogna. Lägger dom i matberedaren, sedan på med en burk 2,5dl gräddfil och två färska vitlöksklyftor som vi pressar i. Sedan får matberedaren röra det till en slät sås.

• tjej87

Guacamole betyder väl bara avokadosås och då borde man ju kunna göra lite vad man vill så länge basen är avokado. Typ som rödvinssås kan variera men basen är rödvin :) Jag brukar ha avokado, nån klick créme fraiche, lite tomatsalsa, vitlök, salt och chili-limekrydda. Mums!

• tjej87

Och just det, jag mosar gaffel för jag vill ha lite bitar, inte en slät sås :)

Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-14 21:34:00 följande:

17 sidor om en grön mexikansk röra.

Vi använder bara avocado 2-3 stora mogna eller 4-5 små mogna. Lägger dom i matberedaren, sedan på med en burk 2,5dl gräddfil och två färska vitlöksklyftor som vi pressar i. Sedan får matberedaren röra det till en slät sås.

Glömde salt.
    MrsC74 skrev 2013-10-14 21:37:17 följande:

Lindsey. Och det kallar du Guacamole? Eller missförstår jag?

Vi säger gucelemuc.

Och ja det är en variant så som det finns tusentals varianter beroende på vilken familj man kommer till. Köpe gucelemuc är det värsta jag vet.
    MrsC74 skrev 2013-10-14 21:52:49 följande:

Gucelemuc var ett bra ord. :)

Det var min treåring som då var 1,1/2 som inte kunde säga rätt och eftersom vi inte gör rätt så blev det gucelemuc för fuskvarianten.

Ungefär som en fusklogga som ska förvilla köparen.
  • Sixxty
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-14 22:00:45 följande:
    Det var min treåring som då var 1,1/2 som inte kunde säga rätt och eftersom vi inte gör rätt så blev det gucelemuc för fuskvarianten.
    Ungefär som en fusklogga som ska förvilla köparen.
    Här serveras "kockimolle"
  • MAN78

Avokado, salsasås (tacosås), vitlök, lite pressad lime samt salt

Sixxty skrev 2013-10-14 22:22:21 följande:
    Här serveras "kockimolle" smile5.gif
    Perfekt till tacon innan fredagsmyset. Allt måste inte vara perfekt, bara det är riktigt gott.
  • MrsC74

Så länge ni inte kallar en avokadoröra med gräddfil eller créme fraiche i gör guacamole är jag nöjd. :)
    Skämt åsido men jag förstår verkligen inte varför man har i det. Det förstör ju avokadosmaken.
    Vi kan också göra någon röra med gräddfil och avkoado om avokadon är smaklös men då använder vi den till något helt annat. Som en dressing på hamburgare tex. Och kallar den inte för guacamole.

Svar på tråden Guacamole