• passo

Guacamole

Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?

• Svar på tråden Guacamole
  • bradfield
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 19:12:08 följande:

Om du är i Uppsala brukar taqueria el sombrero stå som food truck på st Eriks torg. Också gott!
    Nä, Malmö. Har hört så illa om de mexikanska ställena här, men det ska öppna ett snabbmatställe snart. Dock texmex... Gillar annars tanken med foods trucks, det var så vi brukade få tag på tacos i Mexiko. En kostade 2 peso (1 krona) vilket var himmelriket för en fattig backpacker. Och alltid jättegod guacamole på perfekta avokados!
  • ElsaLill

Min favoritguaca är följande:

1-3 färska avokados
    2 msk - 1/2 finhackad rödlök 
    1 tomat finhackad
    1/2-1 chili finhackad
    1 msk olivolja
    1/2 lime/citron
    flingsalt
    nymalen svartpeppar

Blanda allt så det blir en röra med chunky bitar i !

Jättegod!

• MRMR1

En traditionell är ju ganska sval mot den i övrigt heta mexikanska maten! 

Det bryter jag emot och gör den het, Avakado, vitlök, koriander, spansk peppar och lite creme fraiche, mixa. Smaka sedan av med salt och kanske lite vitpeppar och pressa i lite lime och rör om.

Görs precis innan den ätes, och om du sparar en halv avakado i kylskåp håller den längre om du låter kärnan vara kvar innan du plastar in.    

• metin

4 avocado 2 finhackade tomater , normalstorlek. 3 skedar creme fraiche Sambal eller habanero, så mkt man vill. Salt Citron Paprika

• Sjöstjärna1

Avokado, vitlök, gräddfil och en skvätt grädde, salt, peppar, ibland även lite aromat för att få lite rundare smak. Sedan låter jag en av avokadokärnan ligga kvar i guacamolen så blir den inte så mörk och ful.

• passo
    Sjöstjärna1 skrev 2013-10-13 20:04:58 följande:
    Avokado, vitlök, gräddfil och en skvätt grädde, salt, peppar, ibland även lite aromat för att få lite rundare smak. Sedan låter jag en av avokadokärnan ligga kvar i guacamolen så blir den inte så mörk och ful.

Tror du är den första att ha grädde i...(i tråden alltså) ja det med kärnan gör jag med! :))
  • SpanskaFlugan
    bradfield skrev 2013-10-13 19:18:09 följande:
    Nä, Malmö. Har hört så illa om de mexikanska ställena här, men det ska öppna ett snabbmatställe snart. Dock texmex... Gillar annars tanken med foods trucks, det var så vi brukade få tag på tacos i Mexiko. En kostade 2 peso (1 krona) vilket var himmelriket för en fattig backpacker. Och alltid jättegod guacamole på perfekta avokados!

Min kära sambo jobbade i tre år på en mexikansk restaurang. Behöver jag säga att jag är bortskämd haha?! Tyvärr är det lite krångligt med ingredienser men vi få kompisarna att skicka över. I somras smugglade vi fyra lådor torkad chili och tre lådor av det där pulvret man gör pastor på. Knepigast är att det är så svårt att hitta majstortillas här. Alla märken gör sina av vete. I bland hittar man nån vete/majs blandning.
  • frökenelisabeth
    Primmeling skrev 2013-10-13 18:49:28 följande:
    Bara mosa avocadon, hackad färsk chili, lite vitlök, salt och mkt färsk koriander
    NEEEEJ inte koriander. Huga! Bästa sättet att förstöra en guacamole.... 
  • passo
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 20:17:31 följande:
    Min kära sambo jobbade i tre år på en mexikansk restaurang. Behöver jag säga att jag är bortskämd haha?! Tyvärr är det lite krångligt med ingredienser men vi få kompisarna att skicka över. I somras smugglade vi fyra lådor torkad chili och tre lådor av det där pulvret man gör pastor på. Knepigast är att det är så svårt att hitta majstortillas här. Alla märken gör sina av vete. I bland hittar man nån vete/majs blandning.

på la neta kan man beställa majstortillas. Per kilo :)
Svar på tråden Guacamole