Guacamole
Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?
Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?
Lillgris
Du behöver inte hålla med. Men det betyder inte att du har rätt ;)
Brasfield. He he. Ja. På aztekernas språk ;)
Avokado, lime, en liten röd lök, röd chili, lite tomat, vitlök, salt och peppar. Kör allt i mixer bara, snabbt och så gott!
Avocado, vitlök, salt, chili och ibland tomat är min variant. Gillar inte creme fraiche eller gräddfil i för då försvinner den goda avocadosmaken. Ska jag fuska och göra det lätt för mig så blir det Avocado och salsas (tacosåsen har fel smak men salsavarianten som är mer tomat blir ok).
Vi äter avokadojox ganska ofta, alltså typ 2-3 dagar per vecka. Minst. Suverän sås till det mesta. Ibland "äkta" guacamole, ibland med créme fraiche. Jag är synsk när det gäller avokadon. Jag kan se på dem om de kommer vara ätmogna i tid.
Annars är mitt favoritrecept på avokadomojs som följer. 2-3 avokados, saften från en lime, en halv gul lök, ett gäng körsbärstomater eller andra småtomater, en klyfta vitlök, ett par duttar tabasco och kanske nån matsked créme fraiche, men absolut inte mer. Salt. Ev nån annan krydda.
Avocado, färsk koriander, hackad tomat, salt, en gnutta lime. Det behövs ju lite syra för att den inte ska oxidera lika lätt.
Eller också avocadoröra med vitlök och creme fraiche.