• passo

Guacamole

Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?

• Svar på tråden Guacamole
  • Virriga Vera
    Wilowa skrev 2013-10-13 16:21:18 följande:
    Hu! Den avokadon kan verkligen smaka vidrigt! Jag älskar avokado, men den från salladsbaren spottade jag ut så fort som jag fick den i munnen.
    Då har jag haft tur eller du otur.
  • Wilowa
    Virriga Vera skrev 2013-10-13 16:23:53 följande:
    Då har jag haft tur eller du otur.

Jag var lite snabb att posta inlägget, men jag tycker att man ska provsmaka den avokadon innan man använder den. Du vet ju inget om hur länge den legat där eller om de haft på nåt för att den ska hålla sig längre...elle om det kommit ner nåt anant till den som den tagit smak av, t ex räkor eller nåt annat mysigt. Äter man den i sallad kan man ju peta bort den om den inte är god, har man den i nåt så är det ju kört om man inte provsmakar innan.
  • passo
    La Lola skrev 2013-10-13 16:15:03 följande:
    Jaså? Jag vet ingen som gör egen guacamole men jag har iofs ingen jättestor bekantskapskrets.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

Och jag visste inte ens att det fanns en kryddmix se vad man kan lära av av varandra!
  • Lowika
    Kusin Vitamin skrev 2013-10-13 11:07:57 följande:
    Vad alla har crème fraiche eller gräddfil i... Guacamole ska bara vara mosad avocado, limejuice, koriander, chili, tomat, salt och svartpeppar. Enjoy!

Också helt förundrad av denna cremefraiche och gräddfil-användning. Guacamole innehåller avokado, tomat, lök, vitlök, salt peppar och pressad lime. Och eventuellt färsk koriander.
  • La Lola
    passo skrev 2013-10-13 16:32:05 följande:

Och jag visste inte ens att det fanns en kryddmix se vad man kan lära av av varandra!
    Kryddmixer finns ju för allt (nä, så illa är det inte). Tom för korvstroganoff men där går tom min gräns!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SpanskaFlugan
    Lowika skrev 2013-10-13 16:32:21 följande:
    Också helt förundrad av denna cremefraiche och gräddfil-användning. Guacamole innehåller avokado, tomat, lök, vitlök, salt peppar och pressad lime. Och eventuellt färsk koriander.

Mnja, vitlök och peppar innehåller inte en äkta guacamole. Men alltid koriander. Min källa är förresten min mexikanska kompis som jobbar som kock. I en mexikansk restaurang. :) Han garvar läppen av sig när han ser alla taco pizzor/gratänger/pajer/chips vi har här. Favoriten var dock den finska "taco-kebaben" de gjorde reklam för i Helsingfors för nåt år sen. :)
  • Jordgubbarmeglass
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 16:56:02 följande:

Mnja, vitlök och peppar innehåller inte en äkta guacamole. Men alltid koriander. Min källa är förresten min mexikanska kompis som jobbar som kock. I en mexikansk restaurang. :) Han garvar läppen av sig när han ser alla taco pizzor/gratänger/pajer/chips vi har här. Favoriten var dock den finska "taco-kebaben" de gjorde reklam för i Helsingfors för nåt år sen. :)
    Vitlök och peppar innehåller en traditionell guacamole jo.. 
    Så den där vännen får nog se över sina recept

• Jordgubbarmeglass

Förresten, 

här har ni ett ÄKTA recept på guacamole!

4 Välmogna avocadofrukter.

5 Matskedar finhackad gul lök

3 Finhackade tomater

Lite hackad chillifrukt

Vitlök, pressad eller hackad, mängd efter smak

2 matskedar hackad färsk koriander

2 matskedar pressad citronjuice

salt & svart peppar

• Lowika
    Jordgubbarmeglass skrev 2013-10-13 17:14:24 följande:
    Förresten, 

här har ni ett ÄKTA recept på guacamole!4 Välmogna avocadofrukter.5 Matskedar finhackad gul lök3 Finhackade tomaterLite hackad chillifruktVitlök, pressad eller hackad, mängd efter smak2 matskedar hackad färsk koriander2 matskedar pressad citronjuicesalt & svart peppar 

Just de! Glömde chillin
Svar på tråden Guacamole