• passo

Guacamole

Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?

• Svar på tråden Guacamole
  • Lowika
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 16:56:02 följande:
    Mnja, vitlök och peppar innehåller inte en äkta guacamole. Men alltid koriander. Min källa är förresten min mexikanska kompis som jobbar som kock. I en mexikansk restaurang. :) Han garvar läppen av sig när han ser alla taco pizzor/gratänger/pajer/chips vi har här. Favoriten var dock den finska "taco-kebaben" de gjorde reklam för i Helsingfors för nåt år sen. :)

Det kanske kan vara en mindre detalj. Men gräddfil innehåller den i varje fall inte!
  • LillGris

Men man måste ju få ändra ett klassiskt recept och ändå kalla det för samma sak. Annars har jag aldrig gjort köttbullar med gräddsås, för jag följer inte receptet till punkt och pricka, aldrig gjort lasagne för jag hittar på lite själv, aldrig gjort pannkakor, definitivt aldrig gjort spagetti bolognese.

• MrsC74

Jordgubbe med glass. Nej en traditionell Guacamole innehåller inte vitlök och egentligen inte chili heller. Sen finns det vissa dela av Mexico då man har i det men rätt så sällan vitlök. Det tar lätt över smaken. Likadant med Lime. Används endast ibland.

• Petrellie

Och jag har både gräddfil och majonäs i min. :) Förutom avocado, vitlök, salt, cayenne och lime. Koriander är det vidrigaste som finns.

• MrsC74

Lillgris: fast det är inte samma sak. Du har ju gjort en helt annat maträtt om du har i gräddfil. Bara i Sverige som man gör så. Ev nordiska andra länder.

• passo
    Lowika skrev 2013-10-13 17:18:22 följande:
    Det kanske kan vara en mindre detalj. Men gräddfil innehåller den i varje fall inte!

• bradfield
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 16:56:02 följande:

Mnja, vitlök och peppar innehåller inte en äkta guacamole. Men alltid koriander. Min källa är förresten min mexikanska kompis som jobbar som kock. I en mexikansk restaurang. :) Han garvar läppen av sig när han ser alla taco pizzor/gratänger/pajer/chips vi har här. Favoriten var dock den finska "taco-kebaben" de gjorde reklam för i Helsingfors för nåt år sen. :)
    Alltså guacamolen går ju tillbaka till Aztekernas tid så det är nog svårt att säga "såhär görs en äkta guacamole." Även om orginalguacamolen antagligen inte innehöll gräddfil ;) Min mexikanska kompis (som bor i Mexiko) har alltid vitlök i sin,  vem bestämmer att hans inte är äkta?

Detta är inte till SpanskaFlugan utan generellt- det är lite roligt att se folk sitta och döma ut varandras guacamole för att inte vara tillräckligt äkta när den svenska tacosen generellt påminner väldigt lite om den man får i Mexiko.
  • MrsC74

Dessutom är det fortfarande kött och bullar hur i än gör din köttbullar.
    Men guacamole är inte guacamole med gräddfil i. Då blir det avokadoröra eller avkoadosås. Sen att du vill kalla det för guacamole är upp till dig.

• MrsC74

svenska tacos är texmex från USA. Det kan man även äta i Mexico men är inte mexikansk mat.

• LillGris
    MrsC74 skrev 2013-10-13 17:34:32 följande:
    Lillgris: fast det är inte samma sak. Du har ju gjort en helt annat maträtt om du har i gräddfil. Bara i Sverige som man gör så. Ev nordiska andra länder.

Fast hag håller inte alls med. Jag har t ex inte ägg i mina pannkakor, vilket är en av huvudingredienserna. Är det då inte pannkakor?

En avocadoröra med rätt kryddsättning blir inte en heeeelt annan grej för att man har i en liten klick gräddfil. Smaken förändras inte så drastiskt att det blir en helt annan rätt.
Svar på tråden Guacamole