Guacamole
Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?
Vilket är ditt bästa recept på Guacamole?
Det största problemet med att göra guacamole i Sverige är ju att det är så svårt att få tag på bra avocado - att den både skall vara mogen och dessutom helst smaka något. Om man köper "färdig guacamole" på burk, vilket jag tror att några tänkte sig att det handlar om tidigare i tråden så innehåller ju den i princip inte avocado alls, det är bara kemi.
Willys hade en period förra året fryst mixad avocado som i princip bara innehöll just mosad avocado. Den var helt ok god, dvs lika bra som att köpa ett nät småavocados och mixa själv, men efter några veckor försvann den.
Ingen annan som hittat något annat sätt än att stå och klämma i affären på fredagseftermiddagen och inse att det kommer att bli äcklig guacamole även denna fredag? (Och alternativet att köpa ett nät på måndagen och spara till fredagen är ju det jag oftast gör. Någon gång ibland hinner den mogna perfekt, men oftast inte.)
Enbart avokado, någon/några klyftor vitlök (beror på hur mycket advokado det är), en nypa salt och lite svartpeppar. Enkelt och gott.
En äkta guacamole är det inte gräddfil créme fraiche eller såsmix i. Det vet nog de flesta. Att man sen kallar det guacamole är väl upp till var och en även om det inte är det.
Jag som är gift med en mexican skulle bli halshuggen om jag tillsatte en mix eller gräddfil.
I Mexico är det lite olika hur de gör beroende på var man bor.
Men grundrecept och det vi använder är. Avokade lök koriander och salt. Ibland tillsätter vi chili. I vissa delar har man i en skvätt lime och vitlök.
Men ALDRIG gräddfil.