• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Redan47

Nina: ta mer progestoron om du har hemma! Progestoron är ett viktigt hormon som håller graviditet. ÄD- är en kemisk graviditet till en början . Vi behöver äta östrogen o progestoron tills moderkaka producerar på egen hand fullgott.

Ta c vitamin och extra progestoron och vila!!!!

• NinaCamilla

De ser ingenting och då är det rökt. Kanske måste operera mig att höger äggstocken är normal. Den enda som jag har kvar...sorgligt dag!

• Katt12

Nej, nej, NinaCamilla!! Lider verkligen med dig, var så glad att du plussat! Men även om allt är skit nu kan det reda upp sig framöver.

Tänker t ex på myran68 som gjorde ÄD efter många års försökande och fick ett X och allt var så tungt. Ett knappt år senare hade hon gjort nytt lyckat ÄD och födde tvillingar. Du ska se att det vänder framöver! Styrkekram!

• Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-03-12 15:32:37 följande:
    De ser ingenting och då är det rökt. Kanske måste operera mig att höger äggstocken är normal. Den enda som jag har kvar...sorgligt dag!
    Gråter Inte rättvist nånstans...

Hjärta
  • NinaCamilla

Tackar igen! Vad skulle jag göra utan denna tråd! Vi kämpar allihopa och det finns lycka här med, gravida så att det måste gå! Vår vinst är att i Sverige sas det att operation skulle inte hjälpa mig att plussa. FEL! I Finland SAS det att vi behöver tur och mediciner skulle inte hjälpa. FEL! Rätt mediciner uppföljning och toppen embryos och jag plussade. Skönt att läkaren i sjukhuset håller med mig att inga onödiga operation i livmoder ska göras eftersom det är redan så skör. Hoppas bara att jag slipper att de kollar höger äggstocken. Vi har 4 toppen embryo i frysen att vi kan åka när som helst. Som jag sa till sambon idag - det var riktigt skönt att äta mycket i 6 veckor och känna hur är det att vara gravid måste vara positiv och nu är jag sjukskriven några dagar fr jobbet. Blir nog berg och dalbana när jag börjar blöda första gången i 5 månader.

• lelle75
    NinaCamilla skrev 2014-03-12 07:53:58 följande:
    Lelle: Jag tittade precis på mina värden och de är nmol och då har dem skjunkit från 31 till 21 i 2 dagars mellanrum. Borde värden vara 60 vid ÄD? Min egen gyn här i Sverige tyckte inte om att skriva remiss till progesteron men jag förstår nu varför det är viktig för kliniken. Kanske har jag inte fått tillräcklig med progesteron. Utrosgestan har jag köpt från Grekland och har funkat utmärkt. Crinone och mic har jag provat förut men ingen annan klinik har brytt om progesteron-värden än den grekiska kliniken. Om det är så viktig, varför får man ingen info?
    Min förra klinik sa att de hade forskat kring progesteronvärden i flera år. De kräver att man tar tre omgångar av blodprover efter transfer. och rapporterar till dem för att de ska kunna justera dosen. Man smsar sina resultat till en läkare, förra gången när vi kom på att mina värden är nmol, jag hade också runt 20-30 så skrev läkaren att hon trodde att jag skulle få missfall och jag trodde inte på henne först men det stämde visst. Även i AVA Riga säger dem att man ska ha minst 60 nmol i progesteron för att det ska vara bra. Så ja tyvärr så tror jag att ditt progesteron inte är bra. Det är förfärligt att det ska ta sådan tid att man får reda på detta, läkarna i sverige hävdar att man kan inte kan mäta progesteron i blodet när man tar det vaginalt. Men jag tror på kliniken. Fast min nya läkare i sverige tycker att det är viktigt med progesteron, mitt gick ner till 35 igår och då sa han att det var för lågt. Det gäller att hitta rätt läkare och inte lyssna på alla. Stor kram och lycka till!
  • lelle75
    Frk Röd skrev 2014-03-12 07:39:35 följande:
    lelle75: grattis till plus!! Hur mycket cortison tar du och när började du med det!
    Utrogest finns bara som licenspreparat i Sverige.
    Tack :) Jag började med cortison några dagar innan transfer och tar fyra tabletter om dagen, varje tablett är 4 mg, så bara 16 mg kom jag på nu, kanske ska höja till 20 mg om dagen... först tog jag en annan sort som var 5 mg..
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014