• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • lelle75
    NinaCamilla skrev 2014-03-12 18:58:03 följande:
    Tackar igen! Vad skulle jag göra utan denna tråd! Vi kämpar allihopa och det finns lycka här med, gravida så att det måste gå! Vår vinst är att i Sverige sas det att operation skulle inte hjälpa mig att plussa. FEL! I Finland SAS det att vi behöver tur och mediciner skulle inte hjälpa. FEL! Rätt mediciner uppföljning och toppen embryos och jag plussade. Skönt att läkaren i sjukhuset håller med mig att inga onödiga operation i livmoder ska göras eftersom det är redan så skör. Hoppas bara att jag slipper att de kollar höger äggstocken. Vi har 4 toppen embryo i frysen att vi kan åka när som helst. Som jag sa till sambon idag - det var riktigt skönt att äta mycket i 6 veckor och känna hur är det att vara gravid måste vara positiv och nu är jag sjukskriven några dagar fr jobbet. Blir nog berg och dalbana när jag börjar blöda första gången i 5 månader.
    Gu vad tråkigt, jag är så ledsen för din skull så att det kommer tårar, det är inte alls rättvist. Se till att ngn hjälper dig med blodprover  vid minst tre tillfällen nästa gång. Säg att din klinik sa att du fick missfall pga av för lågt progesteron (vilket kanske stämmer) man vet ju inte. Se till att du har smärtstillande hemma för det kan göra väldigt ont när din blödning kommer, den brukar komma ordentligt några dagar efter att man har slutat med progesteron och östrogen. Det är även viktigt att östrogen ligger på öven 3700 pmol. Många kramar till dig!
  • NinaCamilla

Exakt Lelle! Min gyn ifrågasatt när jag ville ha remiss till progresteron. Mitt värde dalade redan förra veckan så att troligtvis var det missfall redan då men började blöda nu i veckan. Att hitta rätt läkare är nästan att söka nål i höstack. Jag har haft så otur med alla läkare att det är skrämmande. Frk. Röd: jag började 10mg kortison 2 veckor innan ET och ökade till 20 mg några dagar innanET och har nu fortsätt efter plusset, upp till 12 veckor ville de. Nu ska jag trappa ner till halva på en vecka och sista halvan 5 dgr.

• Frk Röd

Tack NinaCamilla och Lelle för cortison info.

Jag har aldrig under mina tidigare behandlingar, både IVF och ÄD testat mitt progresteron värde. När behöver man börja göra det? Är det direkt efter transfer el först när man vet om man blivit gravid?

• NinaCamilla

Frk röd: jag fick ta Hcg och progesteron samtidigt när jag plussade i 2 dagars mellanrum. I Sverige verkar det inte vara vanligt men i Grekland krävs det. Då kan man öka vaginatorer om det är gör lågt. Jag hade ökat den nu om de hade sett nån hinnesäck.

• lelle75
    Frk Röd skrev 2014-03-12 20:37:36 följande:
    Tack NinaCamilla och Lelle för cortison info.

Jag har aldrig under mina tidigare behandlingar, både IVF och ÄD testat mitt progresteron värde. När behöver man börja göra det? Är det direkt efter transfer el först när man vet om man blivit gravid?
    Min klinik ville att man testar några dager efter transfer och sedan kanske med ca fyra dagars mellanrum. Jag fick exakta datum från dem men det gick inte då vi har stängt här i sverige på helgen, de har öppet alla dagar för provtagning. Eftersom att jag har legat så lågt tidigare bad jag om att få testa redan på transferdagen för att kolla nivåerna. Du ska nog testa ngn dag innan man plussar, man vill ju inte att fostret ska få för lite "näring".
  • Frk Röd

Tack. Vad heter testet om man ska beställa test för analys hos Werlab? Vad bör/ska progresteronvärdet vara som lägst?

• lelle75
    Frk Röd skrev 2014-03-12 20:59:28 följande:
    Tack. Vad heter testet om man ska beställa test för analys hos Werlab? Vad bör/ska progresteronvärdet vara som lägst?
    Jag har inte gjort testen på werlab så jag vet inte, men tror att det heter serum progesteron och serum östradiol men jag är inte alls säker. Första gången fick hjälp på vårdcentralen med dessa tester. Man ska ha minst 63,6 nmol i progesteron (20 ng) och minst 2200 i östrogen pmol, (600 pg) ungefär. Här finns tabeller så att man kan räkna exakt. Minns att läkaren sa att om man ligger på 10 ng i prog så är det farligt för fostret.

www.endmemo.com/medical/unitconvert/Estradiol.php

www.endmemo.com/medical/unitconvert/Progesterone.php
  • Redan47

Nina: det känns verkligen tråkigt att höra att det blev missfall, du fick genomlida så mycket oro , förstår att det känns ledsamt sorgligt efter förhoppningen på plusset oxå. att du är så hoppfull är ett fantastiskt driv som kommer leda dig till live birth! Är det verkligen kört, tycker serum du ska avbryta? Sedan, Bara din blödning kommer igång efter några dagar..., och när slemhinnan är tunn och fin, kan du väl göra omstart? Kram

• Redan47

Frk röd: om provet Finns på werlabs ligger det nog under mia lundins hormonprover.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014