• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • NinaCamilla

Redan: Serum sa att jag ska avbryta eftersom ingen hinnesäck syns på UL. Jag blöder oxå jätte mycket som mens men det kan bekräftas av Hcg-provet som sjukhuset tog igår. Idag får jag veta vad var värdet igår och jag har inga symptom längre. Sjukhuset vill följa upp nu att allting kommer ut. Jag tror att progesteron var orsaken den här gången. Jag tänkte inte alls att det mäts olika sätt! Man lär sig en dyr läxa! Tänk om vi vore så rika att ta 1-2 mån tjänstledigt från jobbet och låta Serum sköta allt! Det är alltid så kämpig med tester hit och dit och hitta rätt läkare även om werlabs är bra. Min egen gyn ifrågasatt remiss till progresteron. Jag vet inte om Serum vill vänta en eller 2 cyklar men eftersom jag har endo borde jag vara blödningsfri tror jag. Samtidigt kommer jag jobba jätte hård nu 2 mån framåt i tiden och då kanske vill vi vänta. Jag frågar från Penny vad hon tycker. Jag är dock mer positiv nu att vi lyckas mitt i sorgen. Plus är ju en plus.

• Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-13 09:09:07 följande:
    Redan: Serum sa att jag ska avbryta eftersom ingen hinnesäck syns på UL. Jag blöder oxå jätte mycket som mens men det kan bekräftas av Hcg-provet som sjukhuset tog igår. Idag får jag veta vad var värdet igår och jag har inga symptom längre. Sjukhuset vill följa upp nu att allting kommer ut. Jag tror att progesteron var orsaken den här gången. Jag tänkte inte alls att det mäts olika sätt! Man lär sig en dyr läxa! Tänk om vi vore så rika att ta 1-2 mån tjänstledigt från jobbet och låta Serum sköta allt! Det är alltid så kämpig med tester hit och dit och hitta rätt läkare även om werlabs är bra. Min egen gyn ifrågasatt remiss till progresteron. Jag vet inte om Serum vill vänta en eller 2 cyklar men eftersom jag har endo borde jag vara blödningsfri tror jag. Samtidigt kommer jag jobba jätte hård nu 2 mån framåt i tiden och då kanske vill vi vänta. Jag frågar från Penny vad hon tycker. Jag är dock mer positiv nu att vi lyckas mitt i sorgen. Plus är ju en plus.
    Herregud vad du skall prövas!!! Blir så ledsen för din skull! Det är ju så orättvist!

Fascinerande att du ändå verkar ha en liten låga brinna där någonstans. Du låter positiv mitt i skiten och det är otroligt starkt!

Kram
  • Jenkis

Såg att ni diskuterat Progesteron.

Det går visst att mäta i blodet trots vagitorier, men värdena man eftersträvar är såklart olika om man tagit oralt, vaginalt, iv eller im. Man kan aldrig få ett så högt värde vaginalt som iv t.ex. Så det gäller att jämföra samma saker liksom. Men det vet ju ni "rävar " redan såklart!

Progesteron går att få i injektionsform på licens i Sverige.

• Jenkis

Förstår att det finns intresse i att se så att den nygravida har tillräckligt med progesteron, men det är inget som svenska läkare är intresserade av eller följer upp. Standardbehandling för alla helt enkelt.

Lelle! Vet du om det finns någon teori varför vissa har svårt med att få bra progesteronvärden?

• NinaCamilla

Jenkis: Det känns att jag är superwoman ibland Så som spåkvinnan sa att jag blir testat men barn blir det. Serum var positiv att jag plussade och det räknas och efter regnet måste solen komma upp! Hur kan man få licensmedicin i Sverige? Utrogestan har jag från Grekland och gillar den grymt men kan inte köpa dem. Injektioner är nog bättre oxå att den kroppen tar direkt. Kan min gyn fylla på någon blankett att få licens medicin beställd? Det blir så dyrt att åka ner till Aten och köpa. Lite sol och semester skulle inte skada just nu.

• swede

NinaCamilla, styrkekramar till dig. Jenkis, jag "hoppar" gärna in i tråden, vi har just startat med äggdonation i Riga. Så jag hoppas att det är ok med våren också. Lycka till ! Är det någon annan som är igång med äggdonation i Riga nu i mars/april?

• Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-13 09:45:15 följande:
    Jenkis: Det känns att jag är superwoman ibland Så som spåkvinnan sa att jag blir testat men barn blir det. Serum var positiv att jag plussade och det räknas och efter regnet måste solen komma upp! Hur kan man få licensmedicin i Sverige? Utrogestan har jag från Grekland och gillar den grymt men kan inte köpa dem. Injektioner är nog bättre oxå att den kroppen tar direkt. Kan min gyn fylla på någon blankett att få licens medicin beställd? Det blir så dyrt att åka ner till Aten och köpa. Lite sol och semester skulle inte skada just nu.
    Läkaren fyller i en licensmotivering (en svensk läkare), ger den till dig, du lämnar in på det apotek du vill hämta på (du kan bara hämta där sen), apoteket söker licensen hos läkemedelsverket, du får förhoppningsvis den godkänd, apoteket beställer medicin och du hämtar den inom det svenska högkostnadsskyddet.

Räkna med att det i värsta fall tar fyra veckor från start till mål. Oftast går det inom två veckor.
  • Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-03-13 09:45:15 följande:

Du är verkligen stark, och du har rätt i att ett plus är ett plus! {#emotions_dlg.flower} Ett steg framåt, vi har bara testat minus i 9 år. Men nu när vi fått diagnos Ureaplasma och antibiotika börjar verka, så växer hoppet för varje dag. Solig

Vi funderar skarpt på att åka ner till Athen för aqua scan / hysteroskopi, kanske redan i april. Men är det någon som BARA gjort aqua scan? Tänker mig att man kanske vill veta hur det ser ut där nere, innan man lägger sig under narkos och de börjar skära (paniskt rädd för narkos + op). Ska ta upp det alternativet med Penny - men kan man verkligen inte får aqua scan någon annanstans är på SERUM?

Btw: Jag har också varit hos "spåtanter", och hos en skulle jag HELT säkert få barn inom 6 månader (detta var 2007, jo tjena...), och hos den andra skulle det ta ett år eller max två, men vi skulle få två st barn (detta var 2008)... Så nu tar jag spådomar med stor nypa salt, och sätter framförallt min tilltro till duktiga kliniker, bra behandlingar och adekvat egenvård. DrömmerSamt positivt tänkande!
  • NinaCamilla

Juliette: du har helt rätt om spåranter! Egen vård och kunskap är the key! Agua scan har jag inte gjort, bara hysto och laproskopi. Det gjorde dock UL innan min op att de vet hur det ser ut. Annars är de väldigt professionella vid op och sjukhuset som jag var på är som dag jämfört med stora sjukhus i Sthlm med egna plasma-tv och städning som görs med rengöringsmedel och inte med papper som i förra veckan i sjukhuset här huh! Och de var rädd för mig som hade opererad utomlands! Haha

• Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-03-13 11:41:16 följande:
    Juliette: du har helt rätt om spåranter! Egen vård och kunskap är the key! Agua scan har jag inte gjort, bara hysto och laproskopi. Det gjorde dock UL innan min op att de vet hur det ser ut. Annars är de väldigt professionella vid op och sjukhuset som jag var på är som dag jämfört med stora sjukhus i Sthlm med egna plasma-tv och städning som görs med rengöringsmedel och inte med papper som i förra veckan i sjukhuset här huh! Och de var rädd för mig som hade opererad utomlands! Haha
    Ok, tack för svar :). Men läser flera som varit på Serum och gjort hysteroskopi "U.A". Obestämd Vår ekonomi börjar bli skral - 3000 euro för hysteron ink allt (mannen måste med), och ev månaden därpå (för att dra maximal nytta av implantation cut) ÄD (6-7 tusen euro)... börjar kännas i plånkan nu efter alla behandlingar...

Kontrollfreak som man är, samt livrädd för narkos/op så vill jag gärna kolla upp först om hysteroskopi är nödvändigt. Det är bara ett förslag från Penny via mail, baserat på ganska knapphändig info från min sida. Har inte ens fyllt i något hälsoformulär eller i detalj berättat om våra IVF (har lite andra idéer om varför minst 2 av dom gick åt skogen...
    Har dock fullt förtroende för Serums kompetens, och visar aqua scan att jag behöver hysteroskopi, då är det till Serum jag åker!!Glad

Söker med ljus och lykta efter någon som kan göra en aqua scan lite närmare än Grekland. Måste väl finnas någon?? Danmark kanske?
    Öppen för allt!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014