• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Jenkis
    Juliette F skrev 2014-02-19 15:14:26 följande:
    Har fått ett långt och fint svar från Serum i dag. Jag har berättat allt om mina sköldkörtelrproblem (autoimmun), och de rekommenderar först att jag skickar mensblod, sen åker dit för en aqua scan - och om det visar på problem - en hysteroskopi.

Jag har redan fått remiss från min nya gynekolog idag på olika saker som ureaplasma, mykoplasma etc etc som jag ska testa asap. Väntar in mensen så jag kan göra alla blodprover på cykeldag 3, för jag har en hel arsenal med hormonella prover att ta igen (då jag gör i naturlig cykel), samt de gamla vanliga könssjukdomarna som de alltid kräver (HIV, Sylfiilis etc). Tar allt på en gång känner jag. Så Penny inte behöver testa för precis allt, även om hon säger att vissa tester kan ENDAST ses med mensblod, inte via blodprov..Obestämd

Vill åka till Penny typ NU. Men det är MINST dag 8 i cykeln som gäller för hysteroskopi, och om mitt hcg-blodprov visar negativt (får besked kl 17 idag, jag tror det blir minus), så ställer jag in mig på en resa till Aten så fort det bara går. Är på BIM +7 men ingen mens o inget plus...

Jag kan få remiss till Hysteroskopi här också, min nya kvinnliga gyn är helt underbar (halverade sitt arvode när hon hörde vad vi gått igenom) och har rekommenderat en duktig läkare som kan göra hysteroskopi här. Men samtidigt är Penny Den Stora Experten, så jag vet inte om jag vågar chansa.. det hon inte ser, det finns liksom inte. Andra kan nog missa ett o annat, men inte Penny! Tror jag..

Det enda negativa med Serum är deras låga chans för FET med donerade ägg. 3 ägg ger bara 30% chans till plus, de har inte heller embryoscope. Men jag kanske ställer mig på kö hos Preprofit och Gennet under tiden. De har ju goda odds och bra priser. Får se vad Penny säger - kanske kommer FET funka hos henne efter livmoder makeover?? Hur som helst så har jag så goda vibbar när det gäller den kvinnan. Och svar fick jag snabbt - mycket utförligt dessutom!! Ska fylla i formuläret som skickades, så Penny kan skräddarsy min behandling. Det börjar dessutom bli härligt varmt i Grekland. Solig

Hoppas hoppas.. {#emotions_dlg.flower}  Vad är Dexaton för något? LYCKA TILL NU! Solig
    Ååå. Du låter så positiv och glad! Härligt!

Hoppas verkligen, verkligen, verkligen att det är NU alla pusselbitar faller på plats för dig!!!

Styrkekram!
  • Jenkis

Färskt rött blod och så lite mensvärk helt plötsligt...

Ja, ja. jag var helt blodfri/färgad flytningfri i fyra dagar i alla fall

Hoppas att den växer så det knakar/påfrestar slemhinnorna bara.

Hittills, peppar, peppar har det alla fall varit bättre med blödningarna än förra graviditeten, så jag försöker slappna av och ta en vetekudde mot mensvärken, så jag slappnar av ordentligt.

• Zinfandel

Juliette: du ska absolut välja att testa via mensblod hos Penny och inte via blodprov här hemma, dels för att de inte är lika noggranna, dels för att du vill ha Pennys ordination vid ev utslag, det får du inte om det inte är de som analyserar. 

Sen vill jag absolut inte trycka ner din optimism men bra att veta är kanske att Penny inte är läkare och att det inte är hon som gör alla undersökningar och ingrepp, bara så att det inte är något du förväntar dig när du kommer dit, du kanske inte ens hinner se henne mer än en kort stund. Hon (läs läkaren där) kanske inte heller vill behandla dig så som du förväntar dig (ingen ger en allt) så att du inte blir nedslagen igen men Penny är klart en av de bästa i sammanhanget Glad

• NinaCamilla

Juliette: Dexaton-spruta en anti-inflammatoriska som dämpar min egen immunförsvar. Tack och lov att alla stora sprutor är över nu. Jag måste bara hitta på en läkare som kan skriva clexane här i Sverige om det behövs.

Ni som tar prednisolon, har ni sådana söta (icke-söta) ekorre-kinder av prednisolon? Jag ser inte klok ut och vill helst inte bli avslöjad på jobbet varför har jag har blivit så här stor. Finns det något knep att vätskan rinner bort från kroppen? Jag ska äta 20 mg prednisolon fram till testdagen och ser hemsk ut. Försöker undvika salt och socker men det är svårt det där.

Kram till alla från en hormonsting Nalle Puh

• villsågärna38
    NinaCamilla skrev 2014-02-20 09:47:17 följande:
    Juliette: Dexaton-spruta en anti-inflammatoriska som dämpar min egen immunförsvar. Tack och lov att alla stora sprutor är över nu. Jag måste bara hitta på en läkare som kan skriva clexane här i Sverige om det behövs. Ni som tar prednisolon, har ni sådana söta (icke-söta) ekorre-kinder av prednisolon? Jag ser inte klok ut och vill helst inte bli avslöjad på jobbet varför har jag har blivit så här stor. Finns det något knep att vätskan rinner bort från kroppen? Jag ska äta 20 mg prednisolon fram till testdagen och ser hemsk ut. Försöker undvika salt och socker men det är svårt det där. Kram till alla från en hormonsting Nalle Puh

Nä va jobbigt!! Jag äter ju men har inte svullit upp. Verkar inte ha så lätt för det. Blev inte så svullen som höggravid heller. Tror det är olika från person till person Försök undvika salt. Det binder ju vätska. Vet inte annars vad man kan göra. Hoppas du får ett plus nu!!! Kram
  • Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-02-20 09:47:17 följande:
    Juliette: Dexaton-spruta en anti-inflammatoriska som dämpar min egen immunförsvar. Tack och lov att alla stora sprutor är över nu. Jag måste bara hitta på en läkare som kan skriva clexane här i Sverige om det behövs.

Ni som tar prednisolon, har ni sådana söta (icke-söta) ekorre-kinder av prednisolon? Jag ser inte klok ut och vill helst inte bli avslöjad på jobbet varför har jag har blivit så här stor. Finns det något knep att vätskan rinner bort från kroppen? Jag ska äta 20 mg prednisolon fram till testdagen och ser hemsk ut. Försöker undvika salt och socker men det är svårt det där.

Kram till alla från en hormonsting Nalle Puh
    Tack NinaCamilla! Är Dexaton annorlunda eller starkare än Prednison, som också dämpar immunförsvaret??

Svullna kinder är ju typisk biverkan av kortison- titta på bilder av John F Kennedy som åt massor av den varan pga sin sjukdom :)).

Det jag har läst är att man ska undvika salt i maten, som binder vätska. Men vet hur svårt det är - maten blir ju smaklös.Rynkar på näsan  Men testa olika spännande kryddor i stället för salt! Jag har ätit 10 mg kortison i över en månad, men det är nog för lite för äppelkinder :). Skulle gärna ha sådana, går bara ner mer och mer i vikt pga Levaxinet. Obestämd Kan inte äta gluten, mjölk mm så det är lite svårt att hålla vikten uppe när matvalet blir så begränsat. Skulle gärna väga 5 kilo mer - någon som har lite kilon över till mig, benranglet?? Skrattande
  • Juliette F
    Zinfandel skrev 2014-02-19 16:48:31 följande:
    Juliette: du ska absolut välja att testa via mensblod hos Penny och inte via blodprov här hemma, dels för att de inte är lika noggranna, dels för att du vill ha Pennys ordination vid ev utslag, det får du inte om det inte är de som analyserar. 

Sen vill jag absolut inte trycka ner din optimism men bra att veta är kanske att Penny inte är läkare och att det inte är hon som gör alla undersökningar och ingrepp, bara så att det inte är något du förväntar dig när du kommer dit, du kanske inte ens hinner se henne mer än en kort stund. Hon (läs läkaren där) kanske inte heller vill behandla dig så som du förväntar dig (ingen ger en allt) så att du inte blir nedslagen igen men Penny är klart en av de bästa i sammanhanget Glad
    Efter noga överväganden så kom jag fram till föjande: Jag skickar mensblod på måndag, då jag börjat blöda liiite idag, och jag tror inte det kommer fram innan helgen. Risk att det möglar på vägen?? Hur förvara, i kylen? Ska köpa behållare på apoteket idag. Linsvätska eller kokt vatten ska tydligen blandas i så det inte torkar.

Jo, Penny är ju inte läkare men jag kommer antagligen inte åka ner till Serum. Väntar in svaren på mensblodet, och sen har jag en jättefin kvinnlig gynekolog numera som samarbetar och ger mig penicillin om det behövs. Solig Penny kan säkert skicka mediciner som hon anser jag behöver.

Ska också leta upp en gyn som gör ett 3 D scan! Aqua scan vet jag inte om det finns utanför Serum? Men en 3 D scan ska tydligen se ganska mycket extra i livmodern. Och om man upptäcker knasiga grejor, då får jag en remiss av gyn härhemma för hysteroskopi. Jag tror att det kan göras bra här också. Visst tar man väl bort polyper och sånt om det upptäcks, även här? Annars är det ju ingen mening med ingreppet tänker jag.

Har ett par helt nya kliniker på g, står som en åsna mellan två hötappar och kan inte välja. Får låta det mogna ett par dagar. Men det blir inte Aten för ED, då de rekommenderar att man sätter in 3-4 embryor för 50% chans till plus.. Det är för hög risk för flerbarnsbörd enl mig. Serum skrev att man kan göra fosterreduktion om flera embryor implanterar, men det är uteslutet i min värld. Max 2 sätter jag in.
  • Juliette F
    Jenkis skrev 2014-02-19 16:15:49 följande:
    Ååå. Du låter så positiv och glad! Härligt!

Hoppas verkligen, verkligen, verkligen att det är NU alla pusselbitar faller på plats för dig!!!

Styrkekram!

TACK Jenkis!! Jo, idag känns det bättre. Igår var som en enda lång begravning. Men kvällen slutade i dur. Solig Kram tillbaka!
  • NinaCamilla

Juliette: Jag vet att en kvinna gjorde hysto i Sverige och de hittade inget. Hon åkte till Serum klinik i 4 mån efteråt och de hittade massor som Sverige hade missat. Alla påverkade fertilitet. Samma gäller för laproskopi som jag gjorde förra året. 2 st myom ville inte Sverige ta bort men Grekland tog dessa bort och såg skiljevägg som Swe hade missat. Tyvärr litar jag väldigt lite operationer här eftersom de inte görs med laser utan mekanisk. Som endo-patient är jag noga med att operation blir lyckad. Då vill de hellre lämna kvar saker i Sweän operera bort. Hoppas att du får all hjälp av din gyn!

• Zinfandel
    Juliette F skrev 2014-02-20 13:34:06 följande:
    Efter noga överväganden så kom jag fram till föjande: Jag skickar mensblod på måndag, då jag börjat blöda liiite idag, och jag tror inte det kommer fram innan helgen. Risk att det möglar på vägen?? Hur förvara, i kylen? Ska köpa behållare på apoteket idag. Linsvätska eller kokt vatten ska tydligen blandas i så det inte torkar.

Jo, Penny är ju inte läkare men jag kommer antagligen inte åka ner till Serum. Väntar in svaren på mensblodet, och sen har jag en jättefin kvinnlig gynekolog numera som samarbetar och ger mig penicillin om det behövs. Solig Penny kan säkert skicka mediciner som hon anser jag behöver.

Ska också leta upp en gyn som gör ett 3 D scan! Aqua scan vet jag inte om det finns utanför Serum? Men en 3 D scan ska tydligen se ganska mycket extra i livmodern. Och om man upptäcker knasiga grejor, då får jag en remiss av gyn härhemma för hysteroskopi. Jag tror att det kan göras bra här också. Visst tar man väl bort polyper och sånt om det upptäcks, även här? Annars är det ju ingen mening med ingreppet tänker jag.

Har ett par helt nya kliniker på g, står som en åsna mellan två hötappar och kan inte välja. Får låta det mogna ett par dagar. Men det blir inte Aten för ED, då de rekommenderar att man sätter in 3-4 embryor för 50% chans till plus.. Det är för hög risk för flerbarnsbörd enl mig. Serum skrev att man kan göra fosterreduktion om flera embryor implanterar, men det är uteslutet i min värld. Max 2 sätter jag in.
    Mensblod är faktiskt väldigt hållbart, betydligt mer än "vanligt" blod. Jag tror att mitt tog en 7-10 dagar på sig att komma fram och det var fullt användbart. Så ja, du kan förvara det i kylen men jag hade nog skickat iväg det direkt istället, ju förr det kommer iväg desto bättre!

Ja, man tar bort myom, polyper, cystor och endo under hystero i Sverige men inget mer tyvärr Skrikandes Jo, en del gör tyvärr ingreppet bara för att konstatera saker & ting, du vet i Sverige är det ju inget som kan påverka Demon

Ja men du behöver ju inte återföra 3-4 st bara för att de så generöst erbjuder det!! Drömmer
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014