Inlägg från: LadyGrace |Visa alla inlägg
  • LadyGrace

Första barnet bf i juli 2014

Måste vädra en tanke med er här. Var i badhuset härom veckan och en dam i omklädningsrummet grattade till magen. Det som förvånade mig var att hennes allra första fråga var "vad är det för nåt?". Såg nog lite undrande för hon förtydligade med om det var en flicka eller pojk.

Vet att många idag tar reda på könet, men jag tyckte det var konstigt att inte första frågan var typ hur långt gången man var eller när den lille kommer. Kändes så fokuserat på att det viktiga var att veta kön. Nån mer som stött på detta?

Vill bara förtydliga att jag inte är emot att ta reda på kön.

• LadyGrace

Intressant att fler har märkt av detta med kön!

Vi har själva velat inför om vi skulle ta reda på könen men tror vi bestämt oss för att låta bli. För oss är det viktigare att få reda på hur e utvecklas än vad det är.

Min sambo sa en klok sak när vi diskuterade detta. Han vill inte veta för att ha friheten att drömma fritt om hur det blir om det är 2pojkar, 2foickor eller en av varje. Han var lite rädd för att redan nu bygga upp en förväntan på hur det ska bli.

Å vi skulle ändå inte köpa könsspecifika kläder och prylar i början (för att jag inte tilltalas av överdrivna rosa/blå kläder) utan ta det som det kommer (jo om det är flickor kommer de få ha klänning osv men kanske inte första månaden).

• LadyGrace
    Smultronbebisar skrev 2014-02-26 10:33:05 följande:
    Jag ska träffa läkare idag pga sammandragning när jag jobbar. Om jag blir sjukskriven måste man ändå ansöka om havandeskaps penning? Den får man ju bara max 60 dagar innan beräknad förlossning.

Jag har blivit sjukskriven pga min foglossning och till mig sa de att söka vanlig sjukpenning.
  • LadyGrace
    Smultronbebisar skrev 2014-02-26 12:08:14 följande:
    Hur gör man det? Hehe har aldrig varit sjukskriven förrut och tycker att fk är som en djungel

Första gången för mig med. Men du går in på fk hemsida och anmäler dig där. Be läkaren skicka intyget direkt till fk så slipper du det. Be om en kopia av intyget att ge till arbetsgivaren. Sen tar det visst typ 30dagar innan man ev får några pengar (de 10 första dagarna står arbetsgivaren för).
  • LadyGrace
    Smultronbebisar skrev 2014-02-26 13:33:00 följande:
    Tack!! 30 dagar och så kanske man inte ens får några pengar, känns ju jätte roligt. Men det va inga problem för dig? Du väntar ju också tvillingar, tänker att fk kanske är lite mer förstående pga risken att föda förtidigt.

Nja jag vet inte än. Blev sjukskriven den 18:e så jag väntar besked. Men det var inte svårt att bli sjukskriven, de tar inga risker och vill hellre sjukskriva en tvillinggraviditet än att riskera att de kommer för tidigt. När jag nämnde mina sammandragningar så sa hon att det enda rätta var vila=sjukskriven.
  • LadyGrace
    Humlan26 skrev 2014-02-26 18:22:24 följande:
    Verkar som de flesta tar reda på könet nu för tiden, även här på familjelivstråden. Allafrågar mig om kön också.

Jo de flesta gör det och det är inget fel i det. Tycker mer att det att det är grejen att det är det första man frågar :)
  • LadyGrace
    Passion skrev 2014-02-27 22:21:07 följande:
    Någon annan som tecknat trygga handlas Gravidförsäkring plus?

Tyckte att den verkar vara den bästa Gravidförsäkringen

Vi kör oxå på den. Tyckte den täckte bäst för både mig, barnen och sambon.

Funderar på att ev samla alka våra försäkringar där om man kan få ett bra pris.
  • LadyGrace

Vi tog plus försäkring eftersom det räknas som en riskgraviditet. Vill inte behöva tänka på pengar om nåt händer.

• LadyGrace

Ingen som varit på oss. Fixat det mesta begagnat. Svärmor köpte en begagnad säng för den hon trodde hon hade var trasig. Men hon skickade bilder på den innan så fick vi godkänna. Av mina föräldrar har vi fått pengar till att köpa en andra spjälsäng och nya madrasser och bäddartiklar.

Mina föräldrar bor ju nära norge och åkte över idag för att handla. Bland annat köpte de blöjor. De betalade 60 öre st för dem. Enligt min bror som har ett barn är det nästan nere på 1/3 av priset jämfört mot Sverige. Bara som ett tips.

• LadyGrace
    Passion skrev 2014-03-02 16:02:50 följande:
    Fick hem brev från min BM i fredags om en föräldragrupp som ska hållas vid tre tillfällen nu här framöver, med start nu på måndag, men tiden (14-16) är inte direkt optimalt - speciellt för sambon som jobbar dagtid.

Nån annan här som går /ska gå på föräldrargrupp?

Jag och sambon tänkte gå men vk har inte fått besked när det är än. Vi ska dock gå en föräldrakurs riktad till tvillingföräldrar.
    soetnoes skrev 2014-03-02 13:10:58 följande:
    Okej. Nej vi får inte ens godkänna. Utan dom vill köpa de dom tycker är fint. Jag vet inte hur man ska säga ifrån på ett fint sätt.

Jag vill ju ha allt på mitt sätt inte på någon annans.

Någon som kollat Pinterest? Vilken inspirationskälla de är!

Jag gick med igår :). Finns hur mycket som helst! :)
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014