• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (?)

Bara en tanke ;)

Någon tipsade att ge sig ut i skog och mark och plocka bär mm, men för den med förslitningsskador är det inte bara knata ut i skogen och börja plocka, för har personen väl kommit ner i hukande ställning så är det inte så lätt att komma ur den positionen ;)

• Anonym (f3)

Seriösa företag tackar nej till praktikanter om de inte har för avsikt att anställa någon, om det inte är så att det är praktik i ordets rätta bemärkelse dvs antingen att prova ett nytt yrke eller träna på vissa arbetsuppgifter under handledning.
    Oseriösa företag däremot tar emot praktikant på praktikant och har aldrig någon avsikt att anställa dessa, vanligt förekommande inom handel, café och liknande. 

• Anonym (333)
    Anonym (a) skrev 2013-10-23 15:55:47 följande:

Det där är bara hörsägen, vart har du din källa på ditt påstående

Om du mår bättre av att sitta och hålla för öronen så fortsätt med det, ingen lär få praktikplats tack vare det.
  • Anonym (a)
    Anonym (333) skrev 2013-10-23 16:00:57 följande:

Om du mår bättre av att sitta och hålla för öronen så fortsätt med det, ingen lär få praktikplats tack vare det.

Nu är du så genomskinlig.
    Att sitta och tala nedsättande om människor utan att ha några belägg är det vi kallar för att snacka skit om andra
    Stå för vad du har gjort istället.
    Du borde be dom arbetslösa om ursäkt.
    Lära av ditt misstag och aldrig upprepa ditt sunkiga beteende.
    Det vore det vuxna sättet att hantera när man har gjort fel och betett sig illa.
    Nu får vi se om du klarar av att bete dig vuxet.       
  • Anonym (ena/andra sidan)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 15:35:11 följande:
    Som sagt majoriteten av de i Fas3 är över 50 år, väldigt många har förslitningsskador och kan inte längre syssla med kroppsarbete, bor man inte i skogslandskap så kan man heller inte syssla med tallplantering och liknande säsongsjobb eftersom man självfallet inte kan betala dubbelt boende för en kort period.

Av någon märklig orsak verkar många tror att de som sitter på dessa vuxendagis är unga människor som inte har familj eller boendekostnader. 
    Får jag fråga varifrån du har dessa uppgifter. Jag säger inte att du har fel, för jag har inte sett några faktauppgifter över detta, men de jag vet IRL som varit i fas 3 har visserligen familj men är vare sig 50+ eller kroppsligt sjuka. De har däremot (i motsats till TS) över lag varit lågutbildade och ett par har valt att bo på orter där arbetstillfällen med uppgifter de är kvalificerade för är få.
  • Anonym (333)
    Anonym (a) skrev 2013-10-23 16:07:11 följande:

Nu är du så genomskinlig.
    Att sitta och tala nedsättande om människor utan att ha några belägg är det vi kallar för att snacka skit om andra
    Stå för vad du har gjort istället.
    Du borde be dom arbetslösa om ursäkt.
    Lära av ditt misstag och aldrig upprepa ditt sunkiga beteende.
    Det vore det vuxna sättet att hantera när man har gjort fel och betett sig illa.
    Nu får vi se om du klarar av att bete dig vuxet.       

Hahaha, tack för ett gott skratt! Skrattande
  • Anonym (f3)
    Anonym (ena/andra sidan) skrev 2013-10-23 16:09:35 följande:
    Får jag fråga varifrån du har dessa uppgifter. Jag säger inte att du har fel, för jag har inte sett några faktauppgifter över detta, men de jag vet IRL som varit i fas 3 har visserligen familj men är vare sig 50+ eller kroppsligt sjuka. De har däremot (i motsats till TS) över lag varit lågutbildade och ett par har valt att bo på orter där arbetstillfällen med uppgifter de är kvalificerade för är få.
    Åldersfördelning i Fas 3 är som följer:
    -30 år 12%
    30-49 år 41%
    50-59 år 25%
    60+ år 22%

Funktionshindrade 28% 

Källa Af:s egen statistik
    www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&ved=0CE8QFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.arbetsformedlingen.se%2Fdownload%2F18.3e418bad12dec33840580003442%2FJOB%2Brapport.pdf&ei=5tpnUrfzMYTx4QSWPQ&usg=AFQjCNHikSb9qLrQb7rfK0E1QdPBStS4xg

• Anonym (Petter)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 16:16:18 följande:

Det där var sant för ett tiotal år sedan, men inte idag. Numer finns vikariepooler för vård och omsorg och man måste vara minst undersköterska för att komma in där. Det går inte att ringa direkt till äldreboendena, för då hänvisar de till poolen. Samma sak för förskolor.
    Jodå, det funkar än i dag. Vet en tjej som gick till kommunen och anmälde sig som vikarie till alla jobb, som hemtjänst, kök, städ, dagis och äldreboende. Hon fick hur mycket jobb som helst, trots att hon varken hade utbildning eller erfarenhet.
  • Anonym (f3)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 16:24:04 följande:
    Åldersfördelning i Fas 3 är som följer:
    -30 år 12%
    30-49 år 41%
    50-59 år 25%
    60+ år 22%

Funktionshindrade 28% 

Källa Af:s egen statistik
    www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source...

Ska rätta till det lite, statistiken gäller alla faserna i Jobb och utvecklingsgarantin. I Fas 3 är det av ganska självklara skäl en högre andel av de högre åldersgrupperna eftersom de inte har samma möjlighet som i de yngre åldersgrupperna att omskola sig, inte sällan för att de började arbeta i väldigt låg ålder på den tiden man kunde börja arbeta i direkt efter skolan inom industrier och vård.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 15:46:27 följande:
    Jag vet att det är svårt men du måste själv ligga i lite.Har du kontaktat dem själv? Presenterat dig? Be din handläggare hjälpa dig annars det ger självklart inte jobb direkt men du får in en fot och du kommer ur din nuvarande situation.Är förvånad över att du ens har kvar din ersättning från Af så motstridig som du är.
    Vad ville du egentligen med din trådstart? Att alla skulle hålla med dig och tycka synd om dig?
    Alla råd och tips du fått dissar du  

Självklart har jag kontaktat dem och presenterat mig, hur skulle jag annars veta vad de svarade?
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!