• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Hmpf skrev 2014-05-14 06:59:04 följande:
    För det första varför sätter du citationstecken runt vänsterextremister? Skulle de inte existera eller vad är din poäng?

SD är för övrigt ett riksdagsvalt parti, vänsterextremister är en bunt frustrerade människor som inte fattar bättre. Jag tycker lika lite om vänsterextremister som högerextremister. Faktum är att jag avskyr extremister överlag.

Sitationstecknen var för att Åkesson kallar alla som protesterar mot honom för vänsterextremister. Det är ett fåtal som passar in på den beskrivningen men Åkesson vill så gärna plocka fram offerkoftan ännu en gång.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 08:57:56 följande:

Sitationstecknen var för att Åkesson kallar alla som protesterar mot honom för vänsterextremister. Det är ett fåtal som passar in på den beskrivningen men Åkesson vill så gärna plocka fram offerkoftan ännu en gång.
    Nu är det ju inte riktigt det han har sagt, men som vanligt vinklar du värre än Avpixlat i dina försök att misskreditera Åkesson och SD.

Jag citerar:

Står man och skriker och stör ett politiskt möte och kastar saker, då är man per definition extremist, menar jag, då är man emot demokrati och yttrandefrihet, säger Jimmie Åkesson.

Tidigare har Linus Bylund sagt
    – Att folk står tysta är deras ensak, det är inte det som problemet, problemet är de som stör, som uppträder våldsamt, skriker könsord, skriker hot.

Att SD anser att alla som protesterar mot dem, oavsett hur, är vänsterextremister är alltså ännu en felaktighet. Varför kan ni inte bara låta sådant som faktiskt är sant och talar emot SD stå för sig självt i stället för att känna er nödgade att själva vinkla och förvränga för att kasta ännu mer skit?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Hmpf

Sjuttiofemman: Var har du hittat information som bevisar ditt påstående om att Åkesson kallar alla hans motståndare för vänsterextremister?

• nihka
    Hmpf skrev 2014-05-14 08:31:51 följande:
    utan där stod föräldrar med sina småttingar och visade sitt stöd.

Ja, motståndet mot SD är utbrett och fler och fler visar visar det öppet.
  • sjuttiofemman

Här är en bra sammanfattning om vart jag står:

ekuriren.se/ledareasikter/ledare/1.2342014-maste-man-sta-i-givakt-infor-sd-

Att kalla högljudda protester för vänsterextremt är att skjuta kråkor med haubits. Det är fortfarande oförsvarbart att tysta demokratin men vänsterextremister är lite väl att ta i. Då kan man i så fall kalla Sd för högerextrema då skolelever inte tilläts ställa frågor eller kommentera Sd´s politik, det är än mer odemokratiskt. Eller att kräva att brandmän ska få sparken för att de inte vill träffa Åkesson. Men vi ska tydligen stå i givakt och tvingas till att avguda Åkesson..?

• sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-14 09:37:00 följande:
    Nu är det ju inte riktigt det han har sagt, men som vanligt vinklar du värre än Avpixlat i dina försök att misskreditera Åkesson och SD.

Jag citerar:

Står man och skriker och stör ett politiskt möte och kastar saker, då är man per definition extremist, menar jag, då är man emot demokrati och yttrandefrihet, säger Jimmie Åkesson.

Tidigare har Linus Bylund sagt

? Att folk står tysta är deras ensak, det är inte det som problemet, problemet är de som stör, som uppträder våldsamt, skriker könsord, skriker hot.

Att SD anser att alla som protesterar mot dem, oavsett hur, är vänsterextremister är alltså ännu en felaktighet. Varför kan ni inte bara låta sådant som faktiskt är sant och talar emot SD stå för sig självt i stället för att känna er nödgade att själva vinkla och förvränga för att kasta ännu mer skit?

Om du läser min länk ovan (ekuriren.se/ledareasikter/ledare/1.2342014-maste-man-sta-i-givakt-infor-sd-) så kan man läsa hur Adam Marttinen (Sd) likställer ryggvändar-protesten med vuvzelor. Så nu är det alltså odemokratiskt att inte hålla med Sd..?
  • sjuttiofemman
    Hmpf skrev 2014-05-14 10:23:39 följande:
    Sjuttiofemman: Var har du hittat information som bevisar ditt påstående om att Åkesson kallar alla hans motståndare för vänsterextremister?

Har inte påstått detta, läs igen.

Däremot kallar Åkesson de som högljutt protesterar för extremister, jag håller inte med om att det är rätt väg att motarbeta Sd på. Men extremister..kom igen. Det vi såg i uppdrag granskning om vänsterextremister..där har vi extremismen. Men ett stort antal människor som buar, sjunger och trumpetar är inte extremister. Olämpligt? Absolut. Odemokratiskt? Japp. Men definitivt inte extremistiskt. Åkesson väljer det ordet för att man ska tycka synd om honom. Sen att Sd´s hatsvans hotar och tystar i Åkessons fotspår verkar han inte ta notis om. Vänstern tar avstånd från extremism. Vad gör Sd för att stoppa sin hatsvans? Ingenting.

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2369431-ung-vanster-malet-var-inte-att-stoppa-sd
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 08:57:56 följande:

Nja. inte riktigt alla, men åtminstone alla de som visar sitt motstånd på olika vis vid politiska möten. För Åkesson räcker det tydligen med att du står och skriker på ett politiskt möte. Enligt hans definition är hela det brittiska House of Commons vänsterextremister. Det kan ju i och för sig stämma för många MPs torde ha hållit till på ett universitet någon gång i livet och det är ju där Åkessson ser att man hittar vänsterextremister. Det är ju så få av hans egna anhängare som hittar till platser för högre utbildning så det känns väl tryggt att särskilt peka ut universiteten så här inför valet.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 10:51:46 följande:

. Så nu är det alltså odemokratiskt att inte hålla med Sd..?
    Det har många gånger hävdats från SD-håll att det är odemokratiskt att ingen av de andra riksdagspartierna vill samarbeta med SD. Det upplevs som "mobbing". Ja, kära värld.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?