• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Hmpf skrev 2014-05-14 12:50:56 följande:
    Jag bor i närheten av Kärrtorp och bara där har vi ett praktexempel på min påstående. Jag har skrivit om det tidigare i tråden så det är bara att bläddra tillbaka.

Även om man inte är aktiv medlem bland vänsterextremisterna så anser jag att man ansluter sig om man står precis bredvid och skriker könsord som en obstinat tonåring.

Att befinna sig på samma plats som extremister innebär inte att man godkänner deras metoder.

Med ditt resonemang så är Sd nazister när Erik Almkvist uttalar att partiet stöder dem.

www.interasistmen.se/klavertramp/erik-almqvist-till-organiserade-nazister-vi-respekterar-dig-och-ditt-engagemang/
  • Hmpf
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 14:17:50 följande:

Att befinna sig på samma plats som extremister innebär inte att man godkänner deras metoder.
    Med ditt resonemang så är Sd nazister när Erik Almkvist uttalar att partiet stöder dem.
    www.interasistmen.se/klavertramp/erik-almqvis.../
    Men du, nu får du läsa vad man skriver och sluta hitta på. "Står precis bredvid" är inte samma sak som att "befinna sig på samma plats". Låt säga att det står fem kände vänsterextremister på en rad och skriker med nävarna högt i skyn, bredvid står en sjätte helt annan person och skriker exakt samma sak, också med näven i skyn. DET är att ansluta sig med vänsterextremisterna.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 13:20:52 följande:
    Erik Almkvist slår till igen, den här gången bekräftar han partiets heteronorm:
    wp.me/p2oCcR-3NR

Finns det någon grupp i samhället som duger för detta parti?
    Han är inte med i partiet men uttalar sig ändå för SD:s räkning? Hur får du ihop det?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • sjuttiofemman
    Skogssippan skrev 2014-05-14 12:58:47 följande:
    Det är tråkigt att ingen har svarat på din fråga. Men jag har själv en son på 17 år som funderar precis som du. När det gäller Sd:s politik så är den precis som du säger inte rasistisk. Men tyvärr är det få som läser deras partiprogram. Man kan säga att Sd menar att invandringen gått över styr och att Sverige inte klarar av att ta hand om alla svenskar som redan finns i landet. Detta inkluderar då alla oavsett nationalitet (flyktingar och invandrare som är här). Man vill nu stänga dörrarna för att kunna se till så att alla får ett värdigt liv. Idag har vi pensionärer som inte har råd med tandvård, ensamstående som inte kan sätta mjölk på bordet alla dagar i månaden till sina barn osv

Man kan likna det vid en båt. Om det finns 50 platser på båten och livbåtar till det så stänger man dörren och avgår när de platserna är upptagna. Men i den politik som idag förs i Sverige är man rasist om man inte vill fortsätta fylla på båten när den är full. Sd ser problemet med detta och vill undvika att båten sjunker. Övriga partier ser hellre till alla människors lika värde och anser att det är bättre att alla får komma ombord trots att båten i slutändan kommer att sjunka.

Sd har i sin budget  lagt betydligt större bidrag för hjälp på plats i länder med svält och krig än de andra partierna. Detta för att man självklart ska hjälpa och för att de i sin politik inte utgår från att Sverige är bäst och att alla vill komma hit. På så sätt kan man anordna flyktinghjälp i grannländer och sparar många liv då det faktiskt är många som dör på de långa flyktresor de idag tvingas till igenom Europa. Dessutom är pengarna betydligt mer värda på plats och bidrar då till att fler får hjälp.

Jag hoppas att du fick lite svar på dina funderingar och jag vill tillägga att när det är dags för dig att rösta så kommer Sd garanterat vara ett accepterat parti. I övriga Europa har man redan  förstått den här problematiken men som med allt annat t ex mode så är vi i Sverige lite efter.

Sd är ett rasistiskt parti. De har finslipat sitt manifest för att dölja detta men när man följer valda Sd-politikers framfart i sociala medier så dyker rasismen upp. Sd vill så gärna definiera vad som är svenskt och håller man inte med dem så är man inte svenskt men alla kan bli svenskar om man anpassar sig till Sd´s normer över vad som är svenskt. De kallar det för assimilation.

Vad gäller biståndet så vill de ge x antal kronor till UNHCR och sedan sitta med armarna i kors. Till och med UNHCR anser att detta är fel väg att gå, de vill självklart ha pengar men det räcker inte. Människor som kan fly måste ha någonstans att ta vägen. Hur kommer det sig att du anser att du är så mycket mer värd än din somaliska granne?

Att du jämför politik med mode visar hur insatt du är...
  • Hmpf
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 14:24:26 följande:

Sd är ett rasistiskt parti. De har finslipat sitt manifest för att dölja detta men när man följer valda Sd-politikers framfart i sociala medier så dyker rasismen upp. Sd vill så gärna definiera vad som är svenskt och håller man inte med dem så är man inte svenskt men alla kan bli svenskar om man anpassar sig till Sd´s normer över vad som är svenskt. De kallar det för assimilation.
    Vad gäller biståndet så vill de ge x antal kronor till UNHCR och sedan sitta med armarna i kors. Till och med UNHCR anser att detta är fel väg att gå, de vill självklart ha pengar men det räcker inte. Människor som kan fly måste ha någonstans att ta vägen. Hur kommer det sig att du anser att du är så mycket mer värd än din somaliska granne?

Du spyr ur dig lögner och påhitt hela tiden. Att du inte skäms. "De har finslipat sitt manifest för att dölja detta".. Har du över huvud taget några källor som styrker det du påstår? Annars kan du likväl tiga tycker jag. Att komma med påståenden ur det blå är ju bara löjligt. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Hmpf skrev 2014-05-14 14:26:18 följande:
    Du spyr ur dig lögner och påhitt hela tiden. Att du inte skäms. "De har finslipat sitt manifest för att dölja detta".. Har du över huvud taget några källor som styrker det du påstår? Annars kan du likväl tiga tycker jag. Att komma med påståenden ur det blå är ju bara löjligt. 
    Står något på IRM så är det sant och skrivet i sten. Det är lite som med SD:s partiprogram, fast tvärtom.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Naiw

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta av att läsa den här tråden. Samma folk som diskuterar hela tiden och samma irrelevanta argument. Jag är bara trött på det nu och lämnar diskussionen.

• overdose
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 14:24:26 följande:

Du får sluta någon gång. Som jag har visat är människor som du lika usla som det som förs fram som skräckexempel.

Faktum är att vi idag sitter med armarna i kors, för den nuvarande politiken är inget annat än som att var en kvinna som accepterar att vara lägrad av alla som vill, såvida det i dagens politik inte också finns något outtalat, och det kan det ju mycket väl finnas.

Vi vet dock att allt bara är hyckleri, för den ickedömande och den ickesorterande godheten finns inte.

De så kallade goda vill i verkligheten bara hjälpa på vissa bestämda sätt, och tyvärr kanske på sätt som inte alls hjälper mänskligheten på bästa sätt.

Allt nog, är du medveten om att du anses vara rasist men att din rasism riktas mot svenskar?

Du behöver inte alls hålla med, men jag hoppas att du förstår att din uppfattning, och vissa andras, inte alls kan anses vara förenlig med vissa uppfattningar om vad som gäller att vara svensk.

Jag tror säkert att du vet - med tanke på judarna i min familj - att du förstår vad jag tänker om din uppfattning och vad den kan komma att göra med det svenska folket.

Att du dock skulle bry dig om det, är inget jag förväntar mig.

• sjuttiofemman
    Hmpf skrev 2014-05-14 14:26:18 följande:

För att inte vara sverigedemokrat så reagerar du väldigt likt dessa Sd-lobbyister här :)

Förut var de emot att papperslösa skulle få vård i Sverige samt att de ansåg att vårdpersonal skulle vara tvingade att rapportera papperslösa som söker vård.

Detta ändrades efter massiv kritik och anklagelser om rasism.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?