• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Hmpf
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 15:22:51 följande:

Ok då har de ändrat skrivelsen igen eller så missade jag just denna del när jag läste manifestet. Bra att du upplyste mig om det, då förstår jag ännu mer all vårdpersonal och brandmän som inte vill träffa Åkesson.
    Återigen är du ute och cyklar. Jag jobbar inom vården och tillsammans med flera kollegor välkomnar vi Åkesson precis som vilken annan politiker.
  • Naiw
    Dfeat skrev 2014-05-14 15:16:24 följande:
    Du vill lägger alltså ner tid på att motarbeta ett parti som vill ha bättre välfärd och hjälpa fler människor i krisområden än något annat parti? Är de dödsnazister för att de tycker vi kanske borde hjälpa sjuka och folk som har det svårt i vårt eget land, och ge de gamla varm mat och bytta blöjor?

Du kommer sova väldigt dåligt på nätterna, för problemen med och kostnaderna för invandringen kommer bara öka = SD får mer och mer röster tills de övriga partierna tar tag i problemen (=minskar invandringen till en human nivå)
    Det är det som är ironin...

Enda sättet SD kan motarbetas är att de blir bestämmande i riksdagen och sedan visar sig göra ett katastrofalt jobb.

Som du säger 10-13% (som vill berätta vad de tänkt rösta på) har ju inte blivit dödsnazister över en natt. Jag kan mycket väl förstå att SD rider lite på missnöje men jag tror samtidigt att de har en politik som tilltalar många, långt fler som vågar erkänna det pga rädsla för bli utstötta av mindre insiktsfulla personer som ivrigt letar efter ett parti som kan vara deras mål för aggressioner.

Det är dock tröttsamt med de debatter som varit i den här tråden, hade man stannat på fakta så hade det varit intressant kanske men tyvärr gör det inte det. Jag tänkte lämna diskussionen helt men märkligt nog verkar den rykt upp sig en hel del (kanske för att det är avsaknad av vissa personer just nu?).

Att sedan stå på var sin sida och kasta skit på varandra hjälper ingen, det förändrar ingen åsikt och personligen medans jag inte sett "rasismen" i SDs politik någon gång så har jag blivit mer och mer fast besluten att lägga min röst på dom efter att sett hur vissa här häver ur sig lögn efter lögn sedan låtsas om som inget när de blivit ifrågasatta. Jag kanske är skeptisk men jag har sedan många år tillbaka varit van att söka och ta reda på saker själv och man inser ganska snabbt när någon inte har en susning vad de egentligen pratar om utan enbart skriver för att de just är arga. Varför går att spekulera om men det har i alla fall på mig haft helt omvänd effekt än vad jag gissar den avsåg att ha.
  • Hmpf
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 15:19:12 följande:

Peter Lundgren som är en av toppkandidaterna för Sd inför EU-valet är en nickedocka som säger "jag gör som partiet säger" men har ingen aning om vad han pratar om. Dessutom har så vitt jag vet inte Sd gett något besked om de ska samarbeta med Front National eller andra antisemiter. Han har varit i politiken i typ 2-3 månader och vill till Bryssel, han lär inte göra mycket nytta.

" target="_blank">

Haha han har ju noll koll på tex partiets historia. "Vi tar den diskussionen när den kommer". Diskussionen pågår för fullt i klippet jag länkade men ändå klarar han inte av att svara.
    Det är som att skicka ut en person att köra taxi utan att han vet vad en bil är och än mindre har ett körkort!
    Jag kan inte se det långa klippet nu för min son springer runt benen. Men jag ska se det ikväll. Återkommer efter det.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 15:27:47 följande:
    Ni som anser att det var odemokratiskt att tex slänga en tårta i ansiktet på Åkesson, hur försvarar ni att Åkesson var med och sjöng häcklande sånger om Palmemordet på en kryssning 2009? Hur demokratiskt är det?
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Det är här du gör ett av dina enorma kardinalfel - att anse att det är odemokratiskt att kasta tårta på någon betyder inte per automatik att man anser det demokratiskt att sjunga hånfulla sånger om avlidna statsministrar.

Däremot är en tårtkastning mot en nu levande och verksam politiker ett grövre övertramp än en hånvisa mot någon som varit död i närmare trettio år.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • sjuttiofemman
    Hmpf skrev 2014-05-14 15:24:05 följande:
    Återigen är du ute och cyklar. Jag jobbar inom vården och tillsammans med flera kollegor välkomnar vi Åkesson precis som vilken annan politiker.

Ni får välkomna hur mycket ni vill. Hur menar du att Sds politik går ihop med vårdens etiska riktlinjer? Jag pluggar till sjuksköterska och jobbar inom vården jag också.

Antar att du anser det är rätt att vårdpersonal blir mordhotade när de aktivt tar avstånd från Sd´s politik?

Hur är jag ute och cyklar? Har ingen vårdpersonal protesterat mot Åkessons besök?
  • Naiw
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 15:27:47 följande:
    Ni som anser att det var odemokratiskt att tex slänga en tårta i ansiktet på Åkesson, hur försvarar ni att Åkesson var med och sjöng häcklande sånger om Palmemordet på en kryssning 2009? Hur demokratiskt är det?
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Om det är sant tycker jag det är fördjävligt. Nu tvivlar jag däremot på sanningen i detta pga reportrarna är tillskillnad från vad SVT/SR ska vara, politiskt (vänster) involverade.
  • Hmpf
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 15:35:50 följande:

Ni får välkomna hur mycket ni vill. Hur menar du att Sds politik går ihop med vårdens etiska riktlinjer? Jag pluggar till sjuksköterska och jobbar inom vården jag också.
    Antar att du anser det är rätt att vårdpersonal blir mordhotade när de aktivt tar avstånd från Sd´s politik?

Hur är jag ute och cyklar? Har ingen vårdpersonal protesterat mot Åkessons besök?
    Du skrev "all vårdpersonal" vilket är fel. Du kan inte dra all vårdpersonal över samma kam, så enkelt är det.

Självklart är det inte rätt att vårdpersonal blir mordhotade, det är inte rätt att någon blir mordhotad. Förstår inte hur du lyckas vrida det jag skrev till att jag skulle stödja mordhot?!

• Naiw
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 15:35:50 följande:

Nej vem har blivit mordhotad för de tagit avstånd från SDs politik? Jag tycker man ska få ha vilken politisk åsikt man vill.

Vad har ditt jobb inom vården med saken att göra överhuvudtaget?

Vårdpersonal har ingen rätt att förhindra en politiker som kommer på besök, offentlig sektor är statligt ägt och samma regler vad det gäller besök osv ska gälla alla. Om du sedan inte är minsta intresserad av dennes politik så behöver du heller inte vara engagerad eller lyssna, men att blockera, ställa till oväsen och oordning för att man har en sjuklig bild av partiet är inte okej.
  • sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-14 15:34:06 följande:
    Det är här du gör ett av dina enorma kardinalfel - att anse att det är odemokratiskt att kasta tårta på någon betyder inte per automatik att man anser det demokratiskt att sjunga hånfulla sånger om avlidna statsministrar.

Däremot är en tårtkastning mot en nu levande och verksam politiker ett grövre övertramp än en hånvisa mot någon som varit död i närmare trettio år.

När Åkesson deltog i visan hade det gått drygt 20 år. Ja det är ett grövre övertramp än att få lite grädde i ansiktet, genom att håna mordet så visar man sin inställning och rättfärdigar det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?