• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dfeat
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 15:35:50 följande:

Ni får välkomna hur mycket ni vill. Hur menar du att Sds politik går ihop med vårdens etiska riktlinjer? Jag pluggar till sjuksköterska och jobbar inom vården jag också.
    Antar att du anser det är rätt att vårdpersonal blir mordhotade när de aktivt tar avstånd från Sd´s politik?

Hur är jag ute och cyklar? Har ingen vårdpersonal protesterat mot Åkessons besök?
    Sd vill väl satsa mer pengar på vården och höja sjuksköterskors löner, ser inte vad som skulle vara oetiskt med det?

Att hävda att SD är ett rasistiskt parti är precis lika begåvat som att hävda att Vänsterpartiet är kommunistiskt.

Enligt dig hade det inte varit fel av brandstationer, skolor och liknande att neka Vänsterpartiet tillträde med förklaringen "de är kommunister"?

Sån jävla sandlåda. Hoppas någon offentlig verksamhet nekar miljöpartiet tillträde med förklaringen "de är fascister", skulle vara kul att se reaktionerna på det.
  • Naiw
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 16:24:15 följande:

www.swenurse.se/Sa-tycker-vi/Publikationer/Va.../
    Fyra koder, bara att läsa.
    Nu var det inte punkterna jag efterfrågade utan hur SD motsäger sig dessa, det är det jag vill ha se svart på vitt.
    I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it - Evelyn Beatrice Hall
  • Naiw
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 16:24:15 följande:

www.swenurse.se/Sa-tycker-vi/Publikationer/Va.../
    Fyra koder, bara att läsa.
    Utöver detta bryter du inte mot flera punkter?

1.
    Sjuksköterskan uppvisar professionella värden såsom respektfullhet, lyhördhet, medkänsla, trovärdighet och integritet.
    Inte direkt den uppfattning jag fått från dig.

2.
    Sjuksköterskan uppträder alltid på ett sådant sätt att
    yrkets anseende stärks och allmänhetens förtroende ökar.
    ...
    Sjuksköterskan medverkar till en vårdkultur som främjar
    ett etiskt förhållningssätt och en öppen dialog.
    4.
    Sjuksköterskan verkar för gott samarbete och respekterar kollegor och medarbetare.
    Bara undrar...
    I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it - Evelyn Beatrice Hall
  • Hmpf

Det känns lite som att majoriteten av SD:S motståndare har ett förakt mot SD för att de helt enkelt bestämt att det ska vara så. Utan att läsa partiprogrammet och på riktigt sätta sig in i vad partiet står för så skriker man rasist. Det är mindre jobb och betydligt lättare. Vem orkar bilda sig en egen uppfattning när så många andra kan göra det åt än?!

• sjuttiofemman
    Hmpf skrev 2014-05-14 16:12:56 följande:
    Faktum kvarstår dock. Det är brottsligt att befinna sig i Sverige utan tillstånd. Det är  även brottsligt att hjälpa någon med en brottslig handling. Med andra ord begår du och jag ett brott om vi hjälper en papperslös flykting. Detta trots att vi har avgett en ed.

Okidoki, då kan du ju tro det. Ännu har så vitt jag vet ingen blivit dömd för att ha gett livsuppehållande vård till en papperslös. Sjukvården i Sverige är kringgärdad av en massa lagar, du kan ta och läsa på lite så kanske du lär dig något. Kanske hälso- och sjukvårdslagen vore en spännande läsning för dig. Vårdpersonal begår inget brott om vi vårdar en papperslös, detta för att dessa människor ska veta att de inte blir angivna om de söker vård. I dessa fall använder man tom inte de elektroniska journalerna i de fall man vårdar en papperslös utan allt skrivs för hand på papper som sedan skickas med patienten när denne skrivs ut. Men detta vet du säkert om du verkligen arbetar inom vården. Min gissning är att du är lokalvårdare eller nåt men ändå utger dig för att vara vårdpersonal. Det vore inte första gången som sd-lobbyister finslipar sanningen.
  • Naiw
    Hmpf skrev 2014-05-14 16:36:58 följande:
    Det känns lite som att majoriteten av SD:S motståndare har ett förakt mot SD för att de helt enkelt bestämt att det ska vara så. Utan att läsa partiprogrammet och på riktigt sätta sig in i vad partiet står för så skriker man rasist. Det är mindre jobb och betydligt lättare. Vem orkar bilda sig en egen uppfattning när så många andra kan göra det åt än?!
    De hävdar ju att partiprogrammet är en lögn. Drömmer
  • Naiw
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 16:37:16 följande:

Okidoki, då kan du ju tro det. Ännu har så vitt jag vet ingen blivit dömd för att ha gett livsuppehållande vård till en papperslös. Sjukvården i Sverige är kringgärdad av en massa lagar, du kan ta och läsa på lite så kanske du lär dig något. Kanske hälso- och sjukvårdslagen vore en spännande läsning för dig. Vårdpersonal begår inget brott om vi vårdar en papperslös, detta för att dessa människor ska veta att de inte blir angivna om de söker vård. I dessa fall använder man tom inte de elektroniska journalerna i de fall man vårdar en papperslös utan allt skrivs för hand på papper som sedan skickas med patienten när denne skrivs ut. Men detta vet du säkert om du verkligen arbetar inom vården. Min gissning är att du är lokalvårdare eller nåt men ändå utger dig för att vara vårdpersonal. Det vore inte första gången som sd-lobbyister finslipar sanningen.
    Det är väl aldrig någon som motsatt sig att ge vård till papperslösa? Snarare att de inte ska vara berättigade till gratisvård, lika regler för alla helt enkelt.
  • maria diaz
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 16:04:34 följande:

Alla legitimerade sjuksköterskor och läkare har avgett en ed om att ge lika vård för alla. Förstår inte hur Sd kan tro att de bara kan ändra detta hux flux.
    SD ska inte ändra din eller andra sjuksköterskors avlagda ed.
    Ni ska fortsätta att ge likvärdig vård till alla.

Det SD ska ändra på är att de som inte betalat sin vård via skattsedeln, skall tvingas göra det på annat sätt.
    Alltså samma regler som gällde före 2013.

Sedan kämpar SD för att få upp lönerna inom vårdyrken samt att alla inom vårdyrken skall ha rätt till HELTID.

Om SD vinner valet, så kanske Sveriges sjuksköterskor slipper åka till Norge för att få upp sina löner.
  • sjuttiofemman
    Naiw skrev 2014-05-14 16:39:58 följande:
    Det är väl aldrig någon som motsatt sig att ge vård till papperslösa? Snarare att de inte ska vara berättigade till gratisvård, lika regler för alla helt enkelt.

Gratis livsuppehållande vård ja. Problemet är?
  • Dorian Ertymexx
    Hmpf skrev 2014-05-14 12:50:56 följande:
    Jag bor i närheten av Kärrtorp och bara där har vi ett praktexempel på min påstående. Jag har skrivit om det tidigare i tråden så det är bara att bläddra tillbaka.

Även om man inte är aktiv medlem bland vänsterextremisterna så anser jag att man ansluter sig om man står precis bredvid och skriker könsord som en obstinat tonåring.

Aha. Så man räknas som vänsterextremist om man "står precis bredvid dem".

Med den logiken blir ju alla SD-are rasister, eftersom de står bredvid folk som yttrar sig rasistiskt, homofobt och misogynt.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?