• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dfeat
    Naiw skrev 2014-05-14 17:47:45 följande:
    Just nu kanske den är det och hur tror du den blir i framtiden om ryktet går att "Sverige bjuder på vård om du tar dig hit illegalt?"

Dessa människor begriper inte detta. Det är "allt till alla" som gäller, de förstår inte att det kostar pengar ur statskassan.

Jag är på riktigt oroad hur det kommer gå för Sveriges finanser när vi uppmuntrar alla fattiga på hela jorden att ta sig hit illegalt  via människosmugglare för att få leva på våran välfärd.

Sverigedemoktraterna beskrev orättvisan rätt bra själva. En pensionär som jobbat, betalat skatt och bidragit till välfärden hela sitt liv får nöja sig med låg pension. Dessutom tvingas pensionären betala över 7000kr per år för vanlig vård, detta medans en kriminell utlänning får vården gratis..

Snackar man med folk från övriga världen så står de bara och kapar när man beskriver Sveriges politik. Fattiga pensionärer och arbetslösa ungdomar, men här satsas pengarna på folk som (trots världens generösaste invandring) inte har rätt av vara här.

Vill ni att hjälpa folk från övriga värden före Svenska medborgare så får ni gärna göra det. Skänk pengar. Men att ta pengar från vården, pensionerna, försvaret, skolan osv för att lägga på invandring är ju helt vansinnigt. Folk med de idéerna hade ju skickats till mentalsjukus i andra länder. 
  • Dfeat
    nihka skrev 2014-05-14 18:44:27 följande:
    Motståndet mot SD är utbrett och fler och fler visar visar det öppet. Jag tycker det är helt i sin ordning att ge ord åt sitt motstånd, ja. Man är inte automatiskt ansvarig för vad andra säger och gör när man visar sitt motstånd. Vi lever i en demokrati där man får uttrycka sina åsikter och det gäller även kvinnor som har barn på höften.
    Det är förhållandevis få som gör motstånd mot SD. De flesta är helt enkelt passiva.
  • sjuttiofemman

Hur får papperslösa samma vård som oss skattebetalare? Men fine, vill du endast ha vård som inte kan anstå så varsågod. Men gnäll sen inte över sjukvården i Sverige.

Så du tycker att det är bättre att låta de papperslösa bli sjukare och sjukare tills de måste ha livsuppehållande vård och det kostar mer än om man åtgärdat problemet från början? Eller du kanske hoppas på att kasta ut dem medan de är sjuka så de kan dö på andra sidan gränsen?

• Kofot
    nihka skrev 2014-05-14 18:44:27 följande:
    Motståndet mot SD är utbrett och fler och fler visar visar det öppet. Jag tycker det är helt i sin ordning att ge ord åt sitt motstånd, ja. Man är inte automatiskt ansvarig för vad andra säger och gör när man visar sitt motstånd. Vi lever i en demokrati där man får uttrycka sina åsikter och det gäller även kvinnor som har barn på höften.
    Fler och fler tar ställning mot SD nu och det är bra.
  • grind
    Dfeat skrev 2014-05-14 18:47:33 följande:
    Det är förhållandevis få som gör motstånd mot SD. De flesta är helt enkelt passiva.
    Enbart idioter gör sig själva till verktyg för ideologier. Det är också orsaken till att världen ser ut som den gör.
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 18:49:57 följande:
    Hur får papperslösa samma vård som oss skattebetalare? Men fine, vill du endast ha vård som inte kan anstå så varsågod. Men gnäll sen inte över sjukvården i Sverige.

Så du tycker att det är bättre att låta de papperslösa bli sjukare och sjukare tills de måste ha livsuppehållande vård och det kostar mer än om man åtgärdat problemet från början? Eller du kanske hoppas på att kasta ut dem medan de är sjuka så de kan dö på andra sidan gränsen?
    Du ska alltid överdriva. Men ja, jag önskar att de skickas hem då de befinner sig här illegalt. De saknar asylskäl.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • nihka
    Skogssippan skrev 2014-05-14 12:58:47 följande:
    Det är tråkigt att ingen har svarat på din fråga. Men jag har själv en son på 17 år som funderar precis som du. När det gäller Sd:s politik så är den precis som du säger inte rasistisk. Men tyvärr är det få som läser deras partiprogram. Man kan säga att Sd menar att invandringen gått över styr och att Sverige inte klarar av att ta hand om alla svenskar som redan finns i landet. Detta inkluderar då alla oavsett nationalitet (flyktingar och invandrare som är här). Man vill nu stänga dörrarna för att kunna se till så att alla får ett värdigt liv. Idag har vi pensionärer som inte har råd med tandvård, ensamstående som inte kan sätta mjölk på bordet alla dagar i månaden till sina barn osv

Man kan likna det vid en båt. Om det finns 50 platser på båten och livbåtar till det så stänger man dörren och avgår när de platserna är upptagna. Men i den politik som idag förs i Sverige är man rasist om man inte vill fortsätta fylla på båten när den är full. Sd ser problemet med detta och vill undvika att båten sjunker. Övriga partier ser hellre till alla människors lika värde och anser att det är bättre att alla får komma ombord trots att båten i slutändan kommer att sjunka.

Sd har i sin budget  lagt betydligt större bidrag för hjälp på plats i länder med svält och krig än de andra partierna. Detta för att man självklart ska hjälpa och för att de i sin politik inte utgår från att Sverige är bäst och att alla vill komma hit. På så sätt kan man anordna flyktinghjälp i grannländer och sparar många liv då det faktiskt är många som dör på de långa flyktresor de idag tvingas till igenom Europa. Dessutom är pengarna betydligt mer värda på plats och bidrar då till att fler får hjälp.

Jag hoppas att du fick lite svar på dina funderingar och jag vill tillägga att när det är dags för dig att rösta så kommer Sd garanterat vara ett accepterat parti. I övriga Europa har man redan  förstått den här problematiken men som med allt annat t ex mode så är vi i Sverige lite efter.
    Välkommen till tråden. Trevligt att du tog dig tid att läsa alla de 12 808 svar som ramlat in före ditt första inlägg och konstaterat att ingen har svarat på TS fråga.

Det finns fler i tråden som delar dina åsikter och till och med formulerar dem precis som du. Många av dem har av outgrundliga anledningar försvunnit från tråden som är nedlusad med "svarta" nick. Problematiken här är som med så mycket annat, t ex hur man uppför sig på nätforum, att somliga är lite efter.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-14 14:27:32 följande:
    Står något på IRM så är det sant och skrivet i sten. Det är lite som med SD:s partiprogram, fast tvärtom.

Skrivet i sten vet jag inte, men de många skärmdumpar på Sdares facebook- och twitterinlägg kommer ju ifrån Sdarna själva. Det som förvånar mig är att man inte inser att man är "bevakad" och låter bli att dra sin skit så publikt.
  • Kofot
    grind skrev 2014-05-14 18:54:16 följande:
    Enbart idioter gör sig själva till verktyg för ideologier. Det är också orsaken till att världen ser ut som den gör.
    Jag ser det på ett annat sätt än dig. Att inte reagera mot rasism, utanförskap och främlingsfientlighet är idiotiskt.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-05-14 18:25:44 följande:
    Och ännu mer:

Från den 1 juli ges papperslösa barn rätt till vård på samma villkor som andra barn som bor i Sverige. Vuxna papperslösa och gömda får samma rätt till subventionerad vård som vuxna asylsökande, det vill säga vård som inte kan anstå. Detta är betydligt bredare än akut vård och innefattar vård och behandling av sjukdomar och skador i de fall där även en måttlig fördröjning bedöms kunna medföra allvarliga följder för patienten.

Följdinsatser till sådan vård och psykiatrisk vård innefattas också. Vård ska kunna erbjudas i ett tidigt skede när detta kan motverka att ett mer allvarligt sjukdomstillstånd utvecklas och behov av en mer omfattande behandling uppstår eller när tidiga insatser vara befogade. Vård som inte kan anstå kan också innefatta en skyldighet att erbjuda lån av hjälpmedel och dylikt för personer med funktionsnedsättning.

www.svd.se/opinion/brannpunkt/ratten-till-var...

Att tjata om livsuppehållande insatser blir bara löjligt. Det är bara inse att papperslösa får samma vård som oss skattebetalare.

Sakfel. Papperslösa vuxna har bara rätt till vård som inte kan anstå. "Vi skattebetalare" däremot har rätt till mer vård än bara vård som inte kan anstå.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?