• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Naiw
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 17:44:29 följande:
    Jodå, det handlar om vård som inte kan anstå. Papperslösa har i regel inga pengar och har inga möjligheter att på laglig väg skaffa pengar. Kostnaden för detta är försumbar i sammanhanget.
    Just nu kanske den är det och hur tror du den blir i framtiden om ryktet går att "Sverige bjuder på vård om du tar dig hit illegalt?"

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it - Evelyn Beatrice Hall
  • sjuttiofemman
    maria diaz skrev 2014-05-14 16:57:40 följande:
    SD ska inte ändra din eller andra sjuksköterskors avlagda ed.

Ni ska fortsätta att ge likvärdig vård till alla.

Det SD ska ändra på är att de som inte betalat sin vård via skattsedeln, skall tvingas göra det på annat sätt.

Alltså samma regler som gällde före 2013.

Sedan kämpar SD för att få upp lönerna inom vårdyrken samt att alla inom vårdyrken skall ha rätt till HELTID.

Om SD vinner valet, så kanske Sveriges sjuksköterskor slipper åka till Norge för att få upp sina löner.

Kämpar för att få upp ssk-lönerna? Du menar att individuell lönesättning ska upphöra? För idag förhandlar sjuksköterskor om sin egen lön, det har inte politikerna något med att göra.

Rätten till heltid jobbar både s och v för.

Så du menar att den grupp i samhället som inte har eller kan skaffa pengar ska betala fullt pris för vården? Det är precis samma sak som att neka dem vård...
  • Naiw
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 17:54:28 följande:

Ja det är jag. Och jag är bättre än dig på medmänsklighet. Kostnaden för denna vård är i sammanhanget sjukt liten och något som vi i Sverige med lätthet kan bära.
    Du inser inte att din medmänsklighet långsiktigt kommer förgöra all "medmänsklighet". Gilla det eller ej men det är hur det är och alltid har varit, inget är gratis och tillslut tar även den "okända statskassan" ultimatslut om man behandlar den som du gör.

Men till att börja med kan ju sjuksköterskor börja jobba gratis om du tycker det är försumbart.
    I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it - Evelyn Beatrice Hall
  • Errol Flynn
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-14 17:19:37 följande:
    Menar du att brevbärarna TVINGAR folk till att skicka tillbaka reklambladen? För om inte, så har ingen undlåtit att låta folk bestämma själva. Märkligt hur en uppmaning, ett förslag, kan tolkas som "diktatur" ifall det kommer från SDs motståndare, medan samma förslag hade varit sååå demokratiskt om Söder eller Ekeroth föreslagit det.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article18882970.ab

Förstod du vad det handlade om ens? Brevbärare ska väl inte välja själva vilken post som ska delas ut?
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Naiw
    Errol Flynn skrev 2014-05-14 18:10:16 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article18882970.ab

Förstod du vad det handlade om ens? Brevbärare ska väl inte välja själva vilken post som ska delas ut?
    Han förstod artikeln ungefär lika bra som han förstått SDs partiprogram.
  • sjuttiofemman
    Naiw skrev 2014-05-14 17:59:07 följande:
    Du inser inte att din medmänsklighet långsiktigt kommer förgöra all "medmänsklighet". Gilla det eller ej men det är hur det är och alltid har varit, inget är gratis och tillslut tar även den "okända statskassan" ultimatslut om man behandlar den som du gör.

Men till att börja med kan ju sjuksköterskor börja jobba gratis om du tycker det är försumbart.

Jadu jag kan förstå att vissa i samhället stör sig så oerhört på detta, det är väl jantelagen som härjar.

Tur att det bara är 8-9% som anser detta.

Jag anser att detta är en självklarhet i ett civiliserat samhälle, ingen orsak att ens diskutera det.
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-05-14 17:10:33 följande:

Gratis livsuppehållande vård ja. Problemet är?
    Nu fabulerar du. Livsuppehållande är att ta i. Är du under 18 har du rätt till samma vård som svenska medborgare. Är du över 18 har du rätt till vård som "inte kan anstå" men den definitionen är väldigt luddig.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5797383

– Propositionen var ganska tydlig med att det inte bara är fråga om att man ska få akut eller omedelbar vård, utan att det ska vara mer än det.
  • Errol Flynn

Och ännu mer:

Från den 1 juli ges papperslösa barn rätt till vård på samma villkor som andra barn som bor i Sverige. Vuxna papperslösa och gömda får samma rätt till subventionerad vård som vuxna asylsökande, det vill säga vård som inte kan anstå. Detta är betydligt bredare än akut vård och innefattar vård och behandling av sjukdomar och skador i de fall där även en måttlig fördröjning bedöms kunna medföra allvarliga följder för patienten.

Följdinsatser till sådan vård och psykiatrisk vård innefattas också. Vård ska kunna erbjudas i ett tidigt skede när detta kan motverka att ett mer allvarligt sjukdomstillstånd utvecklas och behov av en mer omfattande behandling uppstår eller när tidiga insatser vara befogade. Vård som inte kan anstå kan också innefatta en skyldighet att erbjuda lån av hjälpmedel och dylikt för personer med funktionsnedsättning.

www.svd.se/opinion/brannpunkt/ratten-till-vard-kraftigt-utokad_8196748.svd

Att tjata om livsuppehållande insatser blir bara löjligt. Det är bara inse att papperslösa får samma vård som oss skattebetalare.

• nihka
    Hmpf skrev 2014-05-14 12:22:28 följande:
    Fler och fler stöder alltså misshandel och annat våld? Kvinnor som står med barnen på höften och skriker och gapar som ena idioter? Hejar med extremisterna när de beter sig som jubelidioter. Det är att visa sitt motstånd tycker du?
    Motståndet mot SD är utbrett och fler och fler visar visar det öppet. Jag tycker det är helt i sin ordning att ge ord åt sitt motstånd, ja. Man är inte automatiskt ansvarig för vad andra säger och gör när man visar sitt motstånd. Vi lever i en demokrati där man får uttrycka sina åsikter och det gäller även kvinnor som har barn på höften.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?