• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-05-14 19:18:02 följande:
    Sakfel. Papperslösa vuxna har bara rätt till vård som inte kan anstå. "Vi skattebetalare" däremot har rätt till mer vård än bara vård som inte kan anstå.
    Artiklarna motsäger dig. De har rätt till mer än vård som inte kan anstå.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • nihka
    Naiw skrev 2014-05-14 15:25:33 följande:
    Det är det som är ironin...

Enda sättet SD kan motarbetas är att de blir bestämmande i riksdagen och sedan visar sig göra ett katastrofalt jobb.

Som du säger 10-13% (som vill berätta vad de tänkt rösta på) har ju inte blivit dödsnazister över en natt. Jag kan mycket väl förstå att SD rider lite på missnöje men jag tror samtidigt att de har en politik som tilltalar många, långt fler som vågar erkänna det pga rädsla för bli utstötta av mindre insiktsfulla personer som ivrigt letar efter ett parti som kan vara deras mål för aggressioner.

Det är dock tröttsamt med de debatter som varit i den här tråden, hade man stannat på fakta så hade det varit intressant kanske men tyvärr gör det inte det. Jag tänkte lämna diskussionen helt men märkligt nog verkar den rykt upp sig en hel del (kanske för att det är avsaknad av vissa personer just nu?).

Att sedan stå på var sin sida och kasta skit på varandra hjälper ingen, det förändrar ingen åsikt och personligen medans jag inte sett "rasismen" i SDs politik någon gång så har jag blivit mer och mer fast besluten att lägga min röst på dom efter att sett hur vissa här häver ur sig lögn efter lögn sedan låtsas om som inget när de blivit ifrågasatta. Jag kanske är skeptisk men jag har sedan många år tillbaka varit van att söka och ta reda på saker själv och man inser ganska snabbt när någon inte har en susning vad de egentligen pratar om utan enbart skriver för att de just är arga. Varför går att spekulera om men det har i alla fall på mig haft helt omvänd effekt än vad jag gissar den avsåg att ha.
    Hade inte du redan meddelat att du lämnat tråden?

Och nej, alla som inte röstar på SD är inte mindre insiktsfulla. De föredrar helt enkelt något annat partis politik. SD kommer aldrig bli stora. Man kan inte bygga på att alla andra är dumma i huvudet när dessa andra är de man vill locka till sitt parti. Bara en idiot låter sig lockas över efter att ha kallats idiot.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-05-14 19:18:46 följande:
    Artiklarna motsäger dig. De har rätt till mer än vård som inte kan anstå.
    Nej, det är så det är beslutat, men det finns säkert olika tolkningar av vad detta i praktiken innebär. Dock går textningen om "vård som inte kan anstå" emot FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, vilket säkert någon gång används som skäl att förespråka att man ger en mer utökad vård än så.
  • Speakers Corner
    Dfeat skrev 2014-05-14 18:47:33 följande:
    Det är förhållandevis få som gör motstånd mot SD. De flesta är helt enkelt passiva.

Tycker du?
    Jag tycker mig se en gryende medvetenhet om vad det är för parti egentligen och därför växer motståndet mer och mer.
    Det hedrar svenska folket.
  • Speakers Corner
    Dfeat skrev 2014-05-14 18:46:10 följande:
    Dessa människor begriper inte detta. Det är "allt till alla" som gäller, de förstår inte att det kostar pengar ur statskassan.

Jag är på riktigt oroad hur det kommer gå för Sveriges finanser när vi uppmuntrar alla fattiga på hela jorden att ta sig hit illegalt  via människosmugglare för att få leva på våran välfärd.

Sverigedemoktraterna beskrev orättvisan rätt bra själva. En pensionär som jobbat, betalat skatt och bidragit till välfärden hela sitt liv får nöja sig med låg pension. Dessutom tvingas pensionären betala över 7000kr per år för vanlig vård, detta medans en kriminell utlänning får vården gratis..

Snackar man med folk från övriga världen så står de bara och kapar när man beskriver Sveriges politik. Fattiga pensionärer och arbetslösa ungdomar, men här satsas pengarna på folk som (trots världens generösaste invandring) inte har rätt av vara här.

Vill ni att hjälpa folk från övriga värden före Svenska medborgare så får ni gärna göra det. Skänk pengar. Men att ta pengar från vården, pensionerna, försvaret, skolan osv för att lägga på invandring är ju helt vansinnigt. Folk med de idéerna hade ju skickats till mentalsjukus i andra länder. 
    Hur räknar du då när du får ihop 7000, vad ingår i den summan.
  • Kofot
    Speakers Corner skrev 2014-05-14 19:43:03 följande:

Tycker du?
    Jag tycker mig se en gryende medvetenhet om vad det är för parti egentligen och därför växer motståndet mer och mer.
    Det hedrar svenska folket.
  • Speakers Corner
    Kofot skrev 2014-05-14 19:12:51 följande:
    Jag ser det på ett annat sätt än dig. Att inte reagera mot rasism, utanförskap och främlingsfientlighet är idiotiskt.

Vi ser det på samma sätt och inte bara idiotiskt, det är även empatilöst..
  • nihka
    Hmpf skrev 2014-05-14 16:12:56 följande:
    Faktum kvarstår dock. Det är brottsligt att befinna sig i Sverige utan tillstånd. Det är  även brottsligt att hjälpa någon med en brottslig handling. Med andra ord begår du och jag ett brott om vi hjälper en papperslös flykting. Detta trots att vi har avgett en ed.

Nej, det är inte brottsligt att befinna sig i Sverige "utan tillstånd". När det gäller asylsökande som kommer antingen med eller utan papper är det ganska vanligt att utvisningar inte kan verkställas för att hemlandet vägrar ta emot den utvisade ofta för att avtal saknas mellan länderna, så det ligger inte ens på individnivå. Detta är migrationsverket fullt medvetna om innan de ger någon som kommer från ett land som inte samarbetar med Sverige deras tredje avslag. De kan liksom inte bussa hundarna på "brottslingarna" dagen därpå utan barnen fortsätter i skolan och föräldrarna får fortsatt ekonomiskt stöd om än minskat. Handläggare som betalar ut pengar är inte heller brottslingar eller medbrottslingar och skolans personal begår heller inget brott när de undervisar barnen.
  • nihka
    Hmpf skrev 2014-05-14 16:36:58 följande:
    Det känns lite som att majoriteten av SD:S motståndare har ett förakt mot SD för att de helt enkelt bestämt att det ska vara så. Utan att läsa partiprogrammet och på riktigt sätta sig in i vad partiet står för så skriker man rasist. Det är mindre jobb och betydligt lättare. Vem orkar bilda sig en egen uppfattning när så många andra kan göra det åt än?!
    Din känsla känns säkert sann för dig, men den som inbillar sig att majoriteten av sina motståndare är oinsatta och vilseledda är illa förberedd att möta motstånd.

SDs textningar om var man står i olika frågar förändras såpass ofta och är inte sällan motstridiga att de egna får svårigheter att hålla ordning på vad partiet står för. Det har visats ett antal gånger bara i den här tråden. Det är bara att börja läsa i kapp.
  • nihka
    Naiw skrev 2014-05-14 16:39:58 följande:
    Det är väl aldrig någon som motsatt sig att ge vård till papperslösa? Snarare att de inte ska vara berättigade till gratisvård, lika regler för alla helt enkelt.
    Lika regler för alla? Ska vi ta bort exempelvis gratis tandvård för barn och ungdomar och högkostnadskort för besök och mediciner? Själv är jag mer inne på att man ska betala efter förmåga, men det är jag det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?