• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kleo73

" Hetsa mot invandrare"? Förklara gärna det för mig, förstagenerationens invandrare .... Källhänvisning också, tack... Men AF, Expressen och dylikt anses icke- trovärdiga...

sjuttiofemman skrev 2014-06-02 11:35:43 följande:
    Jodå de har nog iallafall lite koll på det men rasism och förakt är dominerande i det partiet så fakta och logiskt tänkande får stå tillbaka. Allt för att hetsa mot invandrare.

• Politisk härdsmälta
    FDFMGA skrev 2014-06-03 00:55:41 följande:
    Kanske journalister i allmänhet är så pass kunniga att de att de vet hur en kommun fungerar.

Om Sandvikens kommun vill beräkna invandringens ekonomiska effekter för Sandvikens kommun så är det självklart inte relevant att bokföra statliga bidrag som något annat än intäkter.

Jämför med en barnfamilj som försöker göra upp en budget där barnbidrag och bostadsbidrag räknas som intäkter. De skulle nog göra stora ögon om tokorkestern kom förbi och började mässa om att statliga bidrag inte kan räknas som intäkter..

Ja herregud. I den mån sverigedemokrater någonsin haft någon tankeförmåga så måste den ha gått helt förlorad någonstans på vägen till uppfattningen att allt är invandringens fel.

Det finns väl ingen som påstår att pwc:s beräkningar avser hela samhällsekonomin - men det är en beräkning av de ekonomiska effekterna för en enskild kommun.

Och mot bakgrund av allt kackel om att invandringen tvingar kommunerna till nedskärningar i äldreomsorg och skola är den intressant.
    När du beskriver journalister som kunniga förstår jag att våra ingångsvärden skiljer sig väldigt mycket åt.

Sandvikens kommun får förstås ge PWC i uppdrag att göra vilka beräkningar man vill. Kanske är nyttigt. Något annat som vore nyttigt för kommunen att få utrett i en rapport är orsakerna till varför man ligger på dubbla arbetslösheten bland utrikes födda jämfört med riket i snitt.

Nyhetsrapportering  värd namnet måste sikta högre än vad Ossi Carp gjorde i sin artikel. Till exempel kunde han väl upplyst sina läsare om hur kalkylen såg ut. Det hade ju dessutom varit lätt gjort, bara ändra rubriken till "Invandringen lönsam i Sandvikens kommun - om statens och landstingens kostnader exkluderas".

Tokorkester, är det ett tillägg till de nedsättande epiteten eller har jag bara läst slarvigt tidigare?
  • Kleo73

Vad spiller du ut i verkligheten från???? Aftonbladet och Expressen?

nihka skrev 2014-06-02 17:27:43 följande:
    Det SD inte står för själva drar de till sig. Allsköns pack känner sig hemma med SD och spiller ut i verkligheten från Avpixlat och andra liknande kloaker. Hoppas detta hot och förtal leder till åtal. Det är dags att statuera exempel!

• nihka
    Kleo73 skrev 2014-06-03 22:34:31 följande:
    Vad spiller du ut i verkligheten från???? Aftonbladet och Expressen?
    Om du inte gillar något jag skriver, säg det istället för att försöka häfta på mig något annat du inte gillar.
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-06-03 21:51:54 följande:
    Om bara 80% skulle arbeta så skulle vi drastiskt tvingas minska den välfärd vi är vana vid.
    95% är politikernas mål, även om det bara är tomt prat.
    "Om". "Skulle vi..."

Så baserat på vad du skriver handlar det om en tänkt situation vilket innebär att dina siffror är påhittade.
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-06-03 23:18:10 följande:
    "Om". "Skulle vi..."

Så baserat på vad du skriver handlar det om en tänkt situation vilket innebär att dina siffror är påhittade.
    Ja, du kan själv studera de länder i Europa som har 20% arbetslöshet.

Som sagt, 5% är regeringens mål, men det vet vi alla hur det har gått....
  • maria diaz
    sjuttiofemman skrev 2014-06-02 11:35:43 följande:

Jodå de har nog iallafall lite koll på det men rasism och förakt är dominerande i det partiet
    Allt för att hetsa mot invandrare.
    Hetsar SD mot invandrare??

SD ökar snabbast av samtliga partier bland invandrare.
    20% av SD:s medlemmar har själva invandrarbakgrund.

Många är de som kommit som flyktingar till Sverige, men som idag röstar SD.
  • FDFMGA
    Politisk härdsmälta skrev 2014-06-03 22:33:30 följande:
    När du beskriver journalister som kunniga förstår jag att våra ingångsvärden skiljer sig väldigt mycket åt.

Sandvikens kommun får förstås ge PWC i uppdrag att göra vilka beräkningar man vill. Kanske är nyttigt. Något annat som vore nyttigt för kommunen att få utrett i en rapport är orsakerna till varför man ligger på dubbla arbetslösheten bland utrikes födda jämfört med riket i snitt.

Nyhetsrapportering  värd namnet måste sikta högre än vad Ossi Carp gjorde i sin artikel. Till exempel kunde han väl upplyst sina läsare om hur kalkylen såg ut. Det hade ju dessutom varit lätt gjort, bara ändra rubriken till "Invandringen lönsam i Sandvikens kommun - om statens och landstingens kostnader exkluderas".

Tokorkester, är det ett tillägg till de nedsättande epiteten eller har jag bara läst slarvigt tidigare?
    Nej, jag tror att jag använt tokorkester många gånger tidigare, man måste ju variera sig.

Din rubrik skulle ha varit felaktig. Invandringen är nämligen lönsam för Sandvikens kommun, men den skulle vara olönsam om statens kostnader exkluderades - eftersom de statliga bidragen då inte hade kunnat ingå i beräkningen.

Ja, jag tror att de flesta journalister direkt skulle se var det brister i språklig stringens i ditt rubrikförslag, så om du hade arbetat som lärling på en tidning (om systemet hade funnits kvar) hade din handledare bett dig tänka rätt och skriva rätt.

Testa själv. Tänk efter en stund på vad ditt rubrikförslag innebär rent språkligt. En mer driven sverigedemokrat skulle ha kunnat föreslå "Invandringen lönsam för Sandvikens kommun, tack vare statliga bidrag" för att komma runt den språkliga fällan.

Återigen. Sandvikens kommun har inte bett om en beräkning av de totala samhällsekonomiska effekterna av invandringen till Sandviken eller till Sverige, de beställde en rapport som beräknar vad invandringen specifikt betyder för kommunens ekonomi.

Som jag skrev tidigare blir rapporten ett bra motargument till påståenden som att kommunen inte har råd att satsa på äldrevård och skola på grund av invandringen.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:39:37 följande:
    Hetsar SD mot invandrare??

SD ökar snabbast av samtliga partier bland invandrare.
    20% av SD:s medlemmar har själva invandrarbakgrund.

Många är de som kommit som flyktingar till Sverige, men som idag röstar SD.
    Jajaja, sluta låtsas att du inte förstår vad det handlar om. En massa danskar har gått med i SD i Skåne. Och en del puckade exjugoslaver som tror att de kommer skonas. Och några enstaka från mellanöstern som är ännu mer naiva än exjugoslaverna. Ofta droppar de senare av när de inser exakt hur rasistiskt SD faktiskt är. Den stora majoriteten av invandrare som ni syftar på när ni talar om invandrare i andra sammanhang, MENA-invandrare, utomeuropéer etc, röstar inte på SD.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • maria diaz
    FDFMGA skrev 2014-06-03 23:39:54 följande:
    Nej, jag tror att jag använt tokorkester många gånger tidigare, man måste ju variera sig.

Återigen. Sandvikens kommun har inte bett om en beräkning av de totala samhällsekonomiska effekterna av invandringen till Sandviken eller till Sverige, de beställde en rapport som beräknar vad invandringen specifikt betyder för kommunens ekonomi.

Som jag skrev tidigare blir rapporten ett bra motargument till påståenden som att kommunen inte har råd att satsa på äldrevård och skola på grund av invandringen.
    Det där är egentligen bara ett trixande med siffror.
    Visst, staten betalar till kommunen, men statens pengar kommer ju från företag och löntagare i kommunen.

Och som vi hört i debatten de senaste åren, så hade statens pengar istället behövt satsas på järnvägar, försvar, och jobbskapande åtgärder, istället för bidrag till kommuner för asylmottagning.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?