• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:48:20 följande:
    Det där är egentligen bara ett trixande med siffror.
    Visst, staten betalar till kommunen, men statens pengar kommer ju från företag och löntagare i kommunen.

Och som vi hört i debatten de senaste åren, så hade statens pengar istället behövt satsas på järnvägar, försvar, och jobbskapande åtgärder, istället för bidrag till kommuner för asylmottagning.
    Lustigt, det är alltid invandringens fel. Ni gnäller aldrig på jobbskatteavdrag som tar pengar från järnvägar, försvar och jobbskapande åtgärder. Aldrig på skatterabatter för bankerna, som SD glatt röstade för också. Väldigt märkligt att det allttid, enbart och enkom är just INVANDRINGEN som är den jobbiga kostnaden. Hade vi inte vetat bättre *host harkel* hade vi ju kunnat tro att det faktiskt är just invandringen ni vill bli kvitt, oavsett om den kostar eller inte. Men inte är det så väl, eller?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • maria diaz
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-03 23:46:16 följande:
    Jajaja, sluta låtsas att du inte förstår vad det handlar om. En massa danskar har gått med i SD i Skåne. Och en del puckade exjugoslaver som tror att de kommer skonas. Och några enstaka från mellanöstern som är ännu mer naiva än exjugoslaverna. Ofta droppar de senare av när de inser exakt hur rasistiskt SD faktiskt är. Den stora majoriteten av invandrare som ni syftar på när ni talar om invandrare i andra sammanhang, MENA-invandrare, utomeuropéer etc, röstar inte på SD.
    Ha ha, just gruppen utomeuropéer tillhör dem som är snabbast växande inom SD.
    Kul dock att du får det att låta som att du har koll.

Danskar och jugoslaver verkar du inte heller ha så mycket till övers för?

Vilka invandrare ska det vara för att få "godkänt"?
  • maria diaz
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-03 23:53:12 följande:
    Lustigt, det är alltid invandringens fel. Ni gnäller aldrig på jobbskatteavdrag som tar pengar från järnvägar, försvar och jobbskapande åtgärder. Aldrig på skatterabatter för bankerna, som SD glatt röstade för också. Väldigt märkligt att det allttid, enbart och enkom är just INVANDRINGEN som är den jobbiga kostnaden. Hade vi inte vetat bättre *host harkel* hade vi ju kunnat tro att det faktiskt är just invandringen ni vill bli kvitt, oavsett om den kostar eller inte. Men inte är det så väl, eller?
    Du har mycket dålig koll på jobbskatteavdragens syfte och verkan.

Sänkt skatt för löntagare gör att löntagare konsumerar mera, istället för att spara.
    Det gör att företagen får sålt fler produkter och måste därför anställa fler medarbetare.
    Det gör att bolagsskatt och inkomstskatt går tillbaka till staten.
    Pengarna går runt.
    Ingen långsiktig lösning, men bra om man vill få fart på ekonomin.

Enkelt förklarat, men hoppas du förstår.
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:59:03 följande:

Sänkt skatt för löntagare gör att löntagare konsumerar mera, istället för att spara.

Det gör att företagen får sålt fler produkter och måste därför anställa fler medarbetare.

Pengarna går runt.

Och bidrag till t.ex. invandrare och arbetslösa fungerar på samma sätt som en injektion i ekonomin, fast det funkar bättre än jobbskatteavdrag eftersom arbetslösa, socialbidragstagare, sjuka o.s.v. ofta har mindre pengar och därmed tvingas konsumera upp merparten av bidragen. Jobbskatteavdrag till högavlönade som lägger pengarna på hög stimulerar inte alls ekonomin på samma sätt.
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:59:03 följande:

Pengarna går runt.

Att se jobbskatteavdrag som en kostnad är ingendera samma sak som att se bidrag som en kostnad.
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • Quintus Zebra

quote=73372266][quote-nick]Quintus Zebra skrev 2014-06-04 00:08:34 följande:[/quote-nick]

Att se jobbskatteavdrag som en kostnad är ingendera samma sak som att se bidrag som en kostnad.[/quote]

Nu bråkade stavningsprogrammet.

Att se jobbskatteavdraget som en kostnad är I GRUNDEN samma sak som att se bidrag som en kostnad.

• FDFMGA
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:48:20 följande:
    Det där är egentligen bara ett trixande med siffror.
    Visst, staten betalar till kommunen, men statens pengar kommer ju från företag och löntagare i kommunen.

Och som vi hört i debatten de senaste åren, så hade statens pengar istället behövt satsas på järnvägar, försvar, och jobbskapande åtgärder, istället för bidrag till kommuner för asylmottagning.
    Klart jag förstår att det uppfattas som ett trixande med siffror för en sverigedemokrat - men beräkningarna är gjorda utifrån ett strikt kommunalt ekonomiskt perspektiv och de visar att invandringen är lönsam för Sandvikens kommun.

Och i fortsättningen kan Sandvikens politiker hänvisa till rapporten när sverigedemokraterna börjar lalla om att invandringen innebär att Sandviken inte har råd att satsa på skola, hemtjänst, förskolor och äldreboenden.

Bra va!
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Digestive
    maria diaz skrev 2014-06-03 21:57:09 följande:
    Befolkningstillväxt stimulerar ingen ekonomi om inte folket har ett jobb att gå till.
    Ungefär som i Afrika, vilken är den enda kontinenten där befolkningen ökar kraftigt.

Att bygga ett samhälle kring inhemsk konsumtion fungerar jättebra tills någon vill köpa en BMW tillverkad i Tyskland.
    Då får du ett utflöde av pengar, och måste då sälja något till Tyskland för att inte ekonomin ska krympa.

Något enkelt förklarat, men hoppas du förstår.
    Det ena hänger obönhörligt ihop med det andra. Det går utmärkt att bygga ett samhälle som starkt lutar sig mot inhemskt konsumtion - dagens Sverige är ett gott exempel på att det både går och har sina fördelar (som i mindre ekonomisk känslighet för omvärldens ekonomi, vilket exempelvis uttrycker sig genom god återhämtning vid finanskriser). Produkter ifrån utlandet distrubiseras här och man tar betalt för distributionen, vilket då anbelangar pengar som gynnar Sverige direkt, och på det så tillkommer även och alltid moms.

Sluta hitta på farhågor. Ditt utgångsläge här var även kommunernas och statens kassa, medan du plötsligt blandar in kapitalet i det hela. Stadskassan lider inte och kommer aldrig att lida av att utländska varor säljs i Sverige, då det som fyller på denna kassa utgörs av moms, vid all produktförsäljning, och alla produkter - oavsett vilka eller varifrån de än kommer - har samtliga en bestämda momssättning.

Sluta hitta på. Är det så fasligt att bejaka det egentliga problemet/se elefanten i rummet/se boven i ögat? Det ekonomiska systemet tvingar fram folktillväxt för i stort sett samtliga i-länder på planeten. Utan immigratïonen så blir viserligen skutan lättare - men likväl så blir det mindre och mindre män vid pumparna, i ett land som Sverige, och skutan slutar aldrig att läcka i det här ekonomiska systemet.

Det går inte att spara sig ur ett ekonomiskt dödsgrepp - i ett system som har skapats och formats så att det aldrig går att göra sig skuldfri. Ser du inte själv omöjligheten i ett sådant försök? Prova själv i praktiken; låna 100 000 och försök att dra ner på utgifterna kring exakt samma pengar och se sedan efter om det skulle ge nog med pengar för att i slutändan täcka skulden. När du har misslyckats med detta så gör bara sammanhanget större och du har en nations ekonomiska situation.

Sverige, stat som befolkning, kan nolla precis alla utgifter som finns men likväl bli slukat av skulder. Det finns ingen väg runt det här - så den enda lösningen är och förblir ständig tillväxt, att helt enkelt köpa sig tid innan skulderna tar överhanden helt.

Och så länge som människor behövs för att skapa tillväxt så krävs det ständig folktillväxt. De länder som klarar sig utan folktillväxt (exempelvis Kina) skor sig på att andra länder har folktillväxt - som då skapar ständigt högre efterfråga, vilket då ger möjlighet för ständigt ökad tillväxt, i ett ekonomiskt system som kräver ständigt ökad tillväxt för ekonomisk överlevnad.

Det är egentligen väldigt enkelt. Det enda som behövs förstås är att fler och fler människor behövs för att skapa mer och mer efterfråga, i ett system som kräver ständig tillväxt. Vart efterfrågan uppstår eller vart tillskottet människor befinner sig, är av mindre betydelse - Sverige har dock inte varor populära och lönsamma nog för att kunna gå runt via andra länders ökade efterfråga (men det kanske kan ändra på sig med tiden).
  • chrissandra
    Quintus Zebra skrev 2014-06-04 00:11:28 följande:
     Att se jobbskatteavdraget som en kostnad är I GRUNDEN samma sak som att se bidrag som en kostnad.

En väsentlig skillnad är att jobbskatteavdraget är pengar som den anställde tjänat ihop.
    Bidrag är något en person får av pengar som någon annan har tjänat ihop.
  • ulfsas
    chrissandra skrev 2014-06-04 01:03:49 följande:

En väsentlig skillnad är att jobbskatteavdraget är pengar som den anställde tjänat ihop.
    Bidrag är något en person får av pengar som någon annan har tjänat ihop.
    Solig
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?