• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-06-04 11:08:18 följande:
    Du tänker att den är gjord av choklad? Som telefon fungerar den nog lika bra som arirang så jag förstår att du nog föredrar en ätbar

Ja. Gärna av choklad. Gott! Men neutral tänkte jag väl främst!
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2014-06-04 11:15:29 följande:

Ja. Gärna av choklad. Gott! Men neutral tänkte jag väl främst!
    Aha, jag är rädd att även en Schweitzisk telefon nog kommer rätta din post angående olikheten mellan bidrag och skattelättnad
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-06-04 11:20:04 följande:
    Aha, jag är rädd att även en Schweitzisk telefon nog kommer rätta din post angående olikheten mellan bidrag och skattelättnad smile5.gif
    Borde inte jag som ägare av en Schweizisk telefon få folkomrösta om min telefons ideologiska ståndpunkter??

En tolerant svensk telefon kanske?

Annars är jag väl körd?

Det är synd att Karl Popper är död, annars hade han nog slängt ihop en kritiskt tänkande manick till mig!!
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2014-06-04 11:39:34 följande:
    Borde inte jag som ägare av en Schweizisk telefon få folkomrösta om min telefons ideologiska ståndpunkter??
    Det tror jag säkert.
    Quintus Zebra skrev 2014-06-04 11:39:34 följande:
    Det är synd att Karl Popper är död, annars hade han nog slängt ihop en kritiskt tänkande manick till mig!!

• Digestive
    maria diaz skrev 2014-06-03 21:57:09 följande:
    Befolkningstillväxt stimulerar ingen ekonomi om inte folket har ett jobb att gå till.
    Ungefär som i Afrika, vilken är den enda kontinenten där befolkningen ökar kraftigt.

Att bygga ett samhälle kring inhemsk konsumtion fungerar jättebra tills någon vill köpa en BMW tillverkad i Tyskland.
    Då får du ett utflöde av pengar, och måste då sälja något till Tyskland för att inte ekonomin ska krympa.

Något enkelt förklarat, men hoppas du förstår.
    Ska ta det här i en annan form, så det blir mer överblicksvänligt för läsare.

Vem eller vilka har lurat i dig det här?

1. Det har ingen som helst betydelse vart befolkningstillväxt (läs: kännbart ökad efterfråga) uppstår men efterfrågan på marknaden måste öka i ett ekonomiskt system som kräver ständig tillväxt. Exempelvis Kina skor sig i mycket och långt på andra länders efterfråga/folktillväxt, medan Sverige inte har tillräckligt med lönsamma och populära produkter för att kunna göra samma trick (men famtiden kanske kan ändra på det).

2. Moms. Momsen är vad som fyller på stadskassan vid produktförsäljning och även utländska varor säljs med moms i Sverige. Stadskassan - vilket var utgången för ditt orosmoln här - känner ingen skillnad på utländska eller inhemska varor.

3. Distribution. Inhemska som såväl utländska varor distribueras i Sverige och denna distrubition gagnar då kapitalet och även marknaden i Sverige, oavsett varans ursprung. Det skapar jobb, oabsett vart varan kom in från då, hör och häpna, varorna distrubiseras utav någon - inte utav robotar, tandfen eller vättar, utan av någon som befinner sig i Sverige.

4. Produktion. Här kommer den enda skillnaden mellan utländska och inhemska varor. Ser man ett problem här så vore minskad immigration en totalt värdelös lösning på problemet, då det i en fri marknad står och faller med konsumentens val. Många varor ska även svensken skatta sig lycklig över att Sverige inte producerar i så stor utsträckning inhemskt, på grund av miljögifter och utsläpp (som vid exempelvis kläd- och teknikproduktion).

Så, vem eller vilka har lurat i dig dessa falska farhågor? Och varför hoppar din oro bort ifrån stadskassan och plötsligt börjar oroa sig över Sveriges kapital?
    Ingetdera lider i dagens Sverige, Sverige har idag ett kapital i europatoppen och det syns givetvis även i stadskassan, men pengar har en tendens att hamna utanför gemenes vardag i blå politik, när det kommer till de större summorna och hur de fördelas offentligt.

Blå politik har alltid varit bra på att skapa mycket tillväxt, då offentliga resurser placeras så det stimulerar kapitalet snarare än välfärden, som blå politik - mer eller mindre även i Sverige, relativt till blå politik i andra länder - anser att gemene man ska (mer och mer utifrån Sveriges utgågnsläge) betala för själv, via just ett ökat kapital.

• maria diaz
    Digestive skrev 2014-06-04 15:12:43 följande:
    Så, vem eller vilka har lurat i dig dessa falska farhågor? Och varför hoppar din oro bort ifrån stadskassan och plötsligt börjar oroa sig över Sveriges kapital?

Inhemsk konsumtion bygger inget välstånd i ett land.  
    Det är landets inkomst från export som lägger grunden till det vi kallar välfärd.
    USA har en enorm inhemsk konsumtion. De klarar sitt gigantiska handelsunderskott tack vare sin, fortfarande, relativt starka dollar.
    Att befolkningstillväxt kan ge Sverige välstånd är rent nonsens.
    Ja, möjligen befolkningstillväxten i de länder som konsumerar våra varor.
    Som sagt tidigare, vi kan anställa en miljon människor som städar våra gator, eller kliar varandra på ryggen, men det ger inte en krona till nya järnvägar eller nya stridsflygplan.

Detta var en mycket enkel förklaring, hoppas du förstår.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:54:12 följande:
    Ha ha, just gruppen utomeuropéer tillhör dem som är snabbast växande inom SD.
    Kul dock att du får det att låta som att du har koll.

Danskar och jugoslaver verkar du inte heller ha så mycket till övers för?

Vilka invandrare ska det vara för att få "godkänt"?
    Jag har inget emot vare sig danskar och jugoslaver. Jag har något emot puckade invandrare som tror att de är speciella och kan se ned på nyare invandrare. De förtjänar nästan vad de skulle få om SD fick makten. Men bara nästan.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:59:03 följande:
    Du har mycket dålig koll på jobbskatteavdragens syfte och verkan.

Sänkt skatt för löntagare gör att löntagare konsumerar mera, istället för att spara.
    Det gör att företagen får sålt fler produkter och måste därför anställa fler medarbetare.
    Det gör att bolagsskatt och inkomstskatt går tillbaka till staten.
    Pengarna går runt.
    Ingen långsiktig lösning, men bra om man vill få fart på ekonomin.

Enkelt förklarat, men hoppas du förstår.
    Riiight. Det är verkligen så att de högavlönade som fick mest behövde mer pengar för att konsumera. Med tanke på hur oroligt det blev på arbetsmarknaden tack vare alliansen och SD, så sparar nog folk desto mer inför eventuell framtida arbetslöshet.

Helt oavsett - det är pengar som inte kan användas till skola, vård och omsorg. Att skylla på invandringen är både falskt och töntigt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:35:33 följande:
    Ja, du kan själv studera de länder i Europa som har 20% arbetslöshet.

Det handlade om dina påstådda siffror för arbetslösheten bland invandrare i Sverige, inte arbetslösheten i stort i Europa.

Du har alltså inga belägg.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-03 23:46:16 följande:
    Jajaja, sluta låtsas att du inte förstår vad det handlar om. En massa danskar har gått med i SD i Skåne. Och en del puckade exjugoslaver som tror att de kommer skonas. Och några enstaka från mellanöstern som är ännu mer naiva än exjugoslaverna. Ofta droppar de senare av när de inser exakt hur rasistiskt SD faktiskt är. Den stora majoriteten av invandrare som ni syftar på när ni talar om invandrare i andra sammanhang, MENA-invandrare, utomeuropéer etc, röstar inte på SD.
    Det är naturligtvis mycket logiskt - för en SDare - att MENA-invandrare röstar på SD.

Välj vilken grupp du vill så är de på frammarsch inom SD - enligt SDare. Hahahahaha! 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?