• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-06-02 19:37:20 följande:
    Sedan att man kan tycka att invandring ska generera i stället för tära kan jag förstå, men hela idén om att flyktingmottagning ska ge klirr i stadskassan känns bara så grotesk.
    Endast 5% av de som invandrar till Sverige är flyktingar undan krig och förföljelse.
    Övriga 95% skall förstås ha samma krav på egen försörjning som alla vi andra medborgare.

Tyvärr ser det inte ut så med dagens asylpolitik.
    Arbetslösheten bland invandrare närmar sig nu ofattbara 20%.

Och nej, jag tror inte att sossar och moderater har lösningen.
    Det har de redan bevisat.
  • maria diaz
    Digestive skrev 2014-06-03 02:39:32 följande:
    Även om man vill komma undan det här systemet - jag personligen vill elda upp det i en tunna - så går det inte och det går inte att helt bortse ifrån följande; 1.) Sverige behöver ekonomisk tillväxt, 2.) Sverige skulle få det ytterst svårt med punkt 1 utan folktillväxt och 3.) Sveriges befolkning ökar inte naturligt (4.) och det finns inte heller ett tillräckligt stort immigrationsintresse för Sverige, för att det i sig skulle täcka önskvärd folktillväxt).
    Befolkningstillväxt har ingen direkt påverkan på tillväxten i ett land.
    Däremot har tillväxten på arbetsmarknaden en avgörande betydelse.
    På 60-talet hade Sverige en enorm tillväxt på arbetsmarknaden. Vi var tvungna att importera arbetskraft för att inte tappa ekonomisk tillväxt.
    Men i tider när arbetsmarknaden står still, eller ännu värre minskar, så är en kraftig befolkningsökning av ondo.
  • Digestive
    maria diaz skrev 2014-06-03 16:49:44 följande:
    På 60-talet hade Sverige en enorm tillväxt på arbetsmarknaden. Vi var tvungna att importera arbetskraft för att inte tappa ekonomisk tillväxt.
    Men i tider när arbetsmarknaden står still, eller ännu värre minskar, så är en kraftig befolkningsökning av ondo.
    Folktillväxt stimulerar arbetsmarknaden och ungefär lika mycket beroende som Sverige har utav export, har Sverige ett behov utav privat konsumtion. Förklara gärna vad som skulle stimulera upp Sveriges arbetsmarknad till den grad som folktillväxten via immigration gör idag, om inte immigration.

Hur många hus och bilar har du tänkt köpa egentligen? Hur mycket mat planeras det inhandla egentligen därborta? Hur mycket kläder räcker din lön till egentligen?

Din plånbok måste vara enorm när du tror att en minskande befolkning kan handla då mycket att det motsvarar stimulansen ifrån ~100 000
  • Digestive

människor i årlig folktillväxt. Om du vill och kan låna omkring 10 miljarder och lägga pengarna i den svenska marknaden så varsågod - tror dock att inte allt för många hakar på det tåget.

• nihka
    Breaking Bad skrev 2014-06-02 21:28:21 följande:

Grotesk? Det handlar om vad vi är beredda att offra för vår välfärd. Invandring kostar och vi måste finansiera det genom nedskärningar i andra sektorer.
    Nej, allt för många blandar ihop korten. Invandring kostar inte. Flyktingmottagning och möjligtvis anhöriginvandring kostar. Det som är groteskt är resonemanget att bistånd ska generera pengar. Klart det kostar att hjälpa nödställda människor. Jag har inget problem med det. Dessutom kan det en dag vara vi som behöver hjälp.
  • Digestive
    maria diaz skrev 2014-06-03 16:49:44 följande:
    Hela det här inlägget missar ekonomisk logik helt och hållet. En aning svårt för en minskande befolkning att öka tillväxten via arbetsmarknaden - utan fler människor som jobbar. Du ska alltså jobba 24/7 också? Inte ens det vore hållbart i längden, för, igen, befolkningen ökar inte naturligt i Sverige (eller snarare med så små marginal att det inte ens går att räkna med och precis alla trender visar på att människor, även utomkomna, sätter färre barn till världen här).

Arbetsmarknaden ska växa - medan färre och färre arbetsföra människor ska finnas här och medans marknaden får mindre och mindre inhemsk efterfråga. Universum tillåter inte riktigt sådan logik.
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-06-03 16:37:40 följande:
    Endast 5% av de som invandrar till Sverige är flyktingar undan krig och förföljelse.
    Övriga 95% skall förstås ha samma krav på egen försörjning som alla vi andra medborgare.

Tyvärr ser det inte ut så med dagens asylpolitik.
    Arbetslösheten bland invandrare närmar sig nu ofattbara 20%.
    Nej så är det inte. Ett mindre antal är kvotflyktingar genom FNs kvotuttagningsprogram. Det betyder inte att övriga inte är flyktingar. De kan till ooch med ha uppfyllt kriterierna i FN:s flyktingkonvention utan att ha vandrat den vägen. Du tror väl inte att FN hinner utreda alla världens flyktingar för att kunna vaska fram vilka som är det, och om inte de har fått FNs godkändhetsstämpel så har de inte skyddsbehov?

Sedan omfattar inte FN:s flyktingkonvention exempelvis internflyktingar, så personer på flykt inom det egna landets gränser räknas inte enligt internationell rätt som flyktingar. Naturligtvis kan man ha skyddsbehov utan att tha korsat en gräns vilket är vanligt vid inbördeskrig.

Etc, etc, etc. som gäller för Sverige utan att gälla för FN

Jag tycker Sveriges mer generösa tolkning av vem som får flyktingstatus är bra.

Men det är ju fantastisk om det är sant. 80% är alltså inte arbetslösa.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-06-01 09:32:14 följande:
    en.m.wikipedia.org/wiki/European_People%27s_P...(European_Parliament_group)

Tja, känns lite märkligt att det inte är mer känt att M och KD sitter i en grupp som ofta röstar mot miljöpolitik, mot hbtq(i)-rättigheter, mot abort och för en strängare invandringspolitik. Och som innehåller partier som tvångsförflyttar romer och vill förbjuda gambling och liknande spel.

Men konstigt nog slipper ju just dessa två regeringspartierna väldigt lindrigt undan i media.

Ta bara den här grejen med de "Äkta Moderaterna" - arrangemanget. Media skrev om det. Skrev om att dessa aktivister delade ut citat som Reinfeldt skrev i sin ungdom. Men media valde av någon outgrundlig anledning att inte återge citaten. Citat så främmande från den retorik han har nu att det borde vara rätt självart att ställa stadsministern till svars för dem?

quote=73350194][quote-nick]oOOo oOOo skrev 2014-05-31 23:42:54 följande:[/quote-nick]Inte mig emot. Är det något speciellt du vurmar för? [/quote]
    http://www.svt.se/kultur/moderaterna-polisanmaler-fri-teatergrupp

Men visst ÄR det rena SD-farsen? "Buhu, vi ska stämma er för att ni använder citat från en bok vi aldrig skrivit!!!" :-P
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-06-03 18:23:00 följande:

Men det är ju fantastisk om det är sant. 80% är alltså inte arbetslösa.
    Om bara 80% skulle arbeta så skulle vi drastiskt tvingas minska den välfärd vi är vana vid.
    95% är politikernas mål, även om det bara är tomt prat.
  • maria diaz
    Digestive skrev 2014-06-03 17:21:44 följande:
    Folktillväxt stimulerar arbetsmarknaden och ungefär lika mycket beroende som Sverige har utav export, har Sverige ett behov utav privat konsumtion. Förklara gärna vad som skulle stimulera upp Sveriges arbetsmarknad till den grad som folktillväxten via immigration gör idag, om inte immigration.
    Befolkningstillväxt stimulerar ingen ekonomi om inte folket har ett jobb att gå till.
    Ungefär som i Afrika, vilken är den enda kontinenten där befolkningen ökar kraftigt.

Att bygga ett samhälle kring inhemsk konsumtion fungerar jättebra tills någon vill köpa en BMW tillverkad i Tyskland.
    Då får du ett utflöde av pengar, och måste då sälja något till Tyskland för att inte ekonomin ska krympa.

Något enkelt förklarat, men hoppas du förstår.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?