• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-06-04 18:22:12 följande:
    Det är naturligtvis mycket logiskt - för en SDare - att MENA-invandrare röstar på SD.

Välj vilken grupp du vill så är de på frammarsch inom SD - enligt SDare. Hahahahaha! 
    Jag kan nämna en grupp som SD:arna inte skulle anse vara på frammarsch inom partiet: Tokskallarna.

Och det är kanske sant om man tänker efter, andelen tokskallar har väl varit lika stor hela tiden, vilket är Jimmie Åkessons dilemma. Han kan ju inte gärna belägga alla andra sverigedemokrater med tal- och skrivförbud och inte heller klona sig själv och snabbodla klonerna så att vi fick en massinvandring av Jimmie Åkesson in i det svenska samhället.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Quintus Zebra skrev 2014-06-04 10:27:26 följande:
    Det är för att jag inte har EN tydlig åsikt om det här med att överrösta Åkesson.

För egen del gillar jag ju andra strategier mer. Jag anser att det är självklart att man inte medvetet ska sabotera möten helt. Jag anser att polisen SKA se till att mötet kan genomföras och att merparten av Åkessons budskap hörs.

Jag tycker däremot att det är positivt att folk blir passionerade av politik, och att de vill skrika och gapa och säga emot något de ser som intolerans. Jag tycker att det är positivt att denna passion smittar av sig på andra som då också vågar säga emot. Jag tycker att den enskilde individen som står och skriker och buar på Åkesson har en demokratisk rätt att göra så, så länge de inte blir tillsagda av polis att sänka volymen.

Att jag tog upp läkaren, är för att han och skoleleverna och brandmännen också har kallats odemokratiska i bl.a. liberala krönikor. För mig är det två sidor av samma mynt.

Jag håller med om att det lite förenklat kan sägas finns en "svensk" tolerans. Och anser ju att det är rätt bedrövligt att den så ofta på bästa sändningstid hånas och så sällan ses som något positivt. Det är något vi borde värna.

Om man ska ha något hopp om världen, så måste man nog tro att människan i grunden vill vara tolerant. Annars är det nog kört. För tolerans kan inte tvingas fram. Det enda vi kan göra är att vara goda förebilder och hoppas att andra hoppar på tåget. Min erfarenhet är att tolerans och kritiskt tänkande i alla fall kan föda mer tolerans och mer kritiskt tänkande.

Så jag hoppas absolut att hatet och intoleransen mot SD minskar, men att ilskan och motståndet mot de värderingar som Åkesson står för fortsätter öka.

Och jag tycker mig se en sådan trend. Jag anser att utvecklingen med t.ex. torgmötena är ett bra exempel på den svenska toleransen. 

För i rätt många år nu har en liten klick "antirasister" turnerat runt och följt varenda möte SD haft.  Denna lilla grupp är lite extra passionerade, lite extra arga. De har väsnats och stört och ibland gått över gränsen.

Men nu inför EU-valet hände något. Många andra människor, från olika politiska håll, kände att de också ville vara med och säga ifrån. Och till en början hängde de ofta bara på. Och gjorde ibland så som svenska "antirasister" gjort i många år. De väsnades och störde och gick ibland över gränsen.

Men sen kom den svenska toleransen in i bilden. Folk började ifrågasätta sättet som man protesterade på.

Folk sa ifrån. Och kom med nya idéer.

Och proteströrelsen utvecklades, och förändrades, och blev mer tolerant, men inte mindre arg. Det är rätt fint egentligen...
    Nej, jag har förstått att din åsikt om överröstningsaktioner är en smula sammansatt.

Hur skulle du reagera om säg t ex Åsa Romsons alla publika framträdanden gästades av en skara personer negativt inställda till MP:s politik och tillräckligt röststarka för att hindra henne från att göra sig hörd?

En polisiär fråga, bara? Det vill säga att polisen måste agera så hon kan förmedla vad hon har att säga

I så fall borde i konsekvensens namn polisen ha ingripit hårdare mot dem som hindrade Jimmie Åkesson att göra sig hörd i t ex Stockholm och Göteborg, enligt din logik och under förutsättning att polisen ska behandla riksdagspartier likvärdigt - och den utvecklingen med betydligt tuffare polisinsatser är kanske inte eftersträvansvärd.

Jag tycker att det är en himmelsvid skillnad mellan att försöka stoppa Åkesson när han oanmäld ska ranta in på en geriatrisk avdelning eller att folk reagerar när han besöker deras arbetsplatser - men även att söka upp hans möten och tyst visa hans åsikter sitt förakt genom att vända honom ryggen är enligt min mening en värdig protest - till skillnad från att tysta honom.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Digestive
    maria diaz skrev 2014-06-04 17:19:05 följande:
    Inhemsk konsumtion bygger inget välstånd i ett land.  
    Det är landets inkomst från export som lägger grunden till det vi kallar välfärd.
    USA har en enorm inhemsk konsumtion. De klarar sitt gigantiska handelsunderskott tack vare sin, fortfarande, relativt starka dollar.
    Att befolkningstillväxt kan ge Sverige välstånd är rent nonsens.
    Ja, möjligen befolkningstillväxten i de länder som konsumerar våra varor.
    Som sagt tidigare, vi kan anställa en miljon människor som städar våra gator, eller kliar varandra på ryggen, men det ger inte en krona till nya järnvägar eller nya stridsflygplan.

Detta var en mycket enkel förklaring, hoppas du förstår.
    Kan du inte skilja på kapital och offentliga resurser så gör en "walk over" och återgå till skolboken.

Det finns inget att förstå i trams och rappakalja.

Inhemsk konsumtion skapar arbetstillfällen och stimulerar kapitalet samt marknaden och ökar statskassan via moms. Vad i hela fridens namn har anställningar per se med saken att göra? Att du inte kan skilja på fundamenten i nationalekonomiska frågor förändrar ingenting och säger rätt mycket.

"Att befolkningstillväxt kan ge Sverige välstånd är rent nonsen."

En fantastisk rolig utsaga. Inte minst så lever du i en aktuell tidsperiod där befolkningstillväxt just har skapat möjligheten till Sveriges framgång i finanser, utan fenomenet har även varit känt i drygt 80 år.

Men, exakt hur definerar du "välstånd" här? Du förstår inte alls att "välstånd" inte enbart har med offentliga resurser att göra och att den biten styrs utav ideologi snarare än kapitaltillgångar? Sverige har aldrig varit rikare än idag, det betyder dock inte att gemene man lever i "välstånd" per automstik - då just ideologier styr hur kapitalet hanteras och används och för den som har missat; så lever vi och har levt i blå politik ett tag nu.

Har ställt en fråga och har listat ut svaret; det är DU som (försöker) luras.
  • Digestive
    maria diaz skrev 2014-06-04 17:19:05 följande:
    Inhemsk konsumtion bygger inget välstånd i ett land.  
    Det är landets inkomst från export som lägger grunden till det vi kallar välfärd.
    USA har en enorm inhemsk konsumtion. De klarar sitt gigantiska handelsunderskott tack vare sin, fortfarande, relativt starka dollar.
    Att befolkningstillväxt kan ge Sverige välstånd är rent nonsens.
    Ja, möjligen befolkningstillväxten i de länder som konsumerar våra varor.
    Som sagt tidigare, vi kan anställa en miljon människor som städar våra gator, eller kliar varandra på ryggen, men det ger inte en krona till nya järnvägar eller nya stridsflygplan.

Detta var en mycket enkel förklaring, hoppas du förstår.
    Att ens ställa export och inhemsk konsumtion som några slags motpoler, där den ena saken hanteras som en självklar grund för ekonomin medan den andra hanteras som fiskrens som borde spolas av däcket - visar även det hur förvirrad din syn på nationalekonomi är. Saker hör ihop och behöver finnas ihop, för att få hjulet att snurra. Det handlar om balans och om kompromisser när något område inte uppfyller balansen i sig.

Sverige har en katastrofalt dålig grund för investeringar, numera, och om två utav lösningarna inte stavas befolkingstillväxt och en starkare marknad även i din lärobok så bränn den. Och står det "minska immigrationen med 90% under ett tidsspann om 4 år och nolla befolkningstillväxten helt i lamdet" som lösning i läroboken så pissa även på askan efteråt.

Dumheter.
  • Dorian Ertymexx
    FDFMGA skrev 2014-06-04 18:47:11 följande:
    Jag kan nämna en grupp som SD:arna inte skulle anse vara på frammarsch inom partiet: Tokskallarna.

Och det är kanske sant om man tänker efter, andelen tokskallar har väl varit lika stor hela tiden, vilket är Jimmie Åkessons dilemma. Han kan ju inte gärna belägga alla andra sverigedemokrater med tal- och skrivförbud och inte heller klona sig själv och snabbodla klonerna så att vi fick en massinvandring av Jimmie Åkesson in i det svenska samhället.

Han får väl "assimilera" dem, Matrix-style?

">

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-04 20:51:59 följande:

Han får väl "assimilera" dem, Matrix-style?

" target="_blank">

Då blir han den första sverigedemokraten som på goda grunder kan säga "vi" om sig självSkrattande

Något som förvånansvärt många andra sverigedemokrater har för vana att göra.

Själv är jag rätt förtjust i uttrycket min mormor brukade använda: "Vi sa svinskiten".
  • Quintus Zebra
    FDFMGA skrev 2014-06-04 19:09:55 följande:
    Nej, jag har förstått att din åsikt om överröstningsaktioner är en smula sammansatt.

Hur skulle du reagera om säg t ex Åsa Romsons alla publika framträdanden gästades av en skara personer negativt inställda till MP:s politik och tillräckligt röststarka för att hindra henne från att göra sig hörd?

En polisiär fråga, bara? Det vill säga att polisen måste agera så hon kan förmedla vad hon har att säga

I så fall borde i konsekvensens namn polisen ha ingripit hårdare mot dem som hindrade Jimmie Åkesson att göra sig hörd i t ex Stockholm och Göteborg, enligt din logik och under förutsättning att polisen ska behandla riksdagspartier likvärdigt - och den utvecklingen med betydligt tuffare polisinsatser är kanske inte eftersträvansvärd.

Jag tycker att det är en himmelsvid skillnad mellan att försöka stoppa Åkesson när han oanmäld ska ranta in på en geriatrisk avdelning eller att folk reagerar när han besöker deras arbetsplatser - men även att söka upp hans möten och tyst visa hans åsikter sitt förakt genom att vända honom ryggen är enligt min mening en värdig protest - till skillnad från att tysta honom.
     Som sagt. Att helt hindra någon från att höras är inte ok. Att helt sabotera möten är olagligt. Det är jag självklart emot.

Men ja, jag är konsekvent. Jag hade reagerat likadant om det gällde Romson.

Jag hade inte gillat det, jag hade tyckt att det finns bättre sätt att protestera på.

Men i Sverige är det inte olagligt att störa på möten, så länge mötet kan genomföras.

Yttrandefriheten gäller inte bara partiledare, den gäller alla. Den gäller Sverigedemokrater, trots att många anser att flera av deras förslag är odemokratiska. Och yttrandefriheten gäller även dem som har åsikten att Åkesson inte ska höras på offentlig plats, trots att många anser att den åsikten är odemokratisk.

Även intoleranta  och odemokratiska åsikter får yttras, så länge de inte är olagliga.

På offentlig plats gäller inte någon slags envägs-yttrandefrihet, där partiledare får yttra sig och
    åhörare tyst ska lyssna. Yttrandefriheten gäller individer från båda grupper, oavsett vad vi tycker om deras åsikter.

Individen har rätt att protestera på torgmöten. Åkesson har rätt att yttra sig. Så ser vår lagstiftning ut. Och om någon individ, oavsett om det är en partiledare eller åhörare, bryter mot lagen. Då blir det en polisiär fråga.

Och så länge det inte blir våldsamt, så föredrar jag passionerad politik framför lama torgmöten där ingen ifrågasätter.

Jag vill mycket hellre att folk går ut, visar upp sina ansikten, ställer sig och protesterar mot t.ex. MP på ett torgmöte, än att de sitter gömda bakom "anonymitet" vid sin dator och hetsar, och hatar, och protesterar och hotar.
    Jag hade gillat om politiken blev mer levande och engagerande.

Jag ser som sagt bristen på seriös debatt, och personhoten och internethatet som mycket större demokratiproblem än dessa protester. Torgmöten är knappast en av de viktigaste informationskanalerna längre. Åkesson har massor av kanaler för att få ut sitt budskap. Det betyder inte att.det är ok att sabotera möten, jag tycker bara att just protesterna mot dessa möten får oproportionerligt mycket uppmärksamhet, jämfört med andra demokratiproblem som enligt mig är större.
    Jag tycker ju t.ex. att det är ett större problem att vissa inom SD och vissa krönikörer vill tysta protesterna, än att vissa protestanter vill tysta SD. Yttrandefriheten är, enligt mig, främst till för att skydda "folkets" rätt att höras, inte främst till för att skydda makthavare.

Ja, det är skillnad på det läkaren gjorde och det som görs vid torgmötena. Men det hänger ihop. Folk har ett behov av att inte vara tysta, av att skydda det de ser som "sitt" offentliga rum, och av att visa alla utsatta minoriteter att de inte står ensamma.
    Jag har hört från en del äldre invandrare, som själva inte vågar gå ut och protestera, att de numera har en ännu mer positiv syn på Sverige och "svenskarna". Att de känner en ännu större trygghet när de ser hur många som går ut i det offentliga rummet och protesterar mot SD.

Självklart vore det ett jätteproblem om detta skulle eskalera. Om det ledde till bråk och kravaller. 
    Om polisen skulle tvingas att allt hårdbevaka alla politiska möten, oavsett om det vore SD eller MP. Men som det ser ut så verkar det inte behövas, för den "svenska toleransen" kanske löser detta på egen hand..

Detta kan ju visa sig bli ett jättebra exempel på de "positiva kulturkrockar" jag tjatar om så ofta.
    Det är jättebra att den "antirasistiska rörelsen" är heterogen. Det är jättebra att folk inom "rörelsen" tycker olika. Det är jättebra att folk som du säger ifrån och yttrar "era" åsikter och protesterar mot  att tysta Åkesson. För dessa "kulturkrockar" inom "rörelsen" skapar problem och får folk att tänka till.Och det får "rörelsen" att utvecklas och bli mer tolerant. Och protesterna blir mer och mer toleranta och raffinerade och smarta!! :)

Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-06-04 18:08:04 följande:

Det handlade om dina påstådda siffror för arbetslösheten bland invandrare i Sverige, inte arbetslösheten i stort i Europa.

Du har alltså inga belägg.
    Det var du som tyckte att 80% i arbete var en mycket bra siffra.
    Den är katastrofalt dålig för ett välfärdsland.
  • maria diaz
    Digestive skrev 2014-06-04 19:26:12 följande:
    Att ens ställa export och inhemsk konsumtion som några slags motpoler, där den ena saken hanteras som en självklar grund för ekonomin medan den andra hanteras som fiskrens som borde spolas av däcket - visar även det hur förvirrad din syn på nationalekonomi är. Saker hör ihop och behöver finnas ihop, för att få hjulet att snurra. Det handlar om balans och om kompromisser när något område inte uppfyller balansen i sig.

Sverige har en katastrofalt dålig grund för investeringar, numera, och om två utav lösningarna inte stavas befolkingstillväxt och en starkare marknad även i din lärobok så bränn den. Och står det "minska immigrationen med 90% under ett tidsspann om 4 år och nolla befolkningstillväxten helt i lamdet" som lösning i läroboken så pissa även på askan efteråt.

Dumheter.
    Det är enklare att förstå om du ser varje land som ett litet företag.
    Det land som tjänar mest pengar är det som lyckas sälja mest produkter till andra länder i förhållande till vad de behöver köpa.
    Det kallas att ha en positiv handelsbalans.
    Den påverkas inte om landets befolkning byter varor och tjänster med varandra. (inhemsk konsumtion.)
    Exportföretag omsätter stora summor och sysselsätter många människor.
    Det ger ett tillflöde av kapital till landet.

Allt handlar om att ha låga kostnader (låg arbetslöshet) , samt en stor export till andra länder.
    Då kan vi åter bygga världens bästa skola, försvar, järnväg, sjukvård, och allt det andra.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?