• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • hezekiel
    nihka skrev 2014-08-14 22:15:59 följande:

Nej, det är givetvis nästan uteslutande människor med stark koppling till landet i fråga som frivilligt åker och strider med någon av sidorna med risk för att dö. Det är tämligen överflödigt att poängtera.

Är nog snarare personens tro och inte geografisk härkomst som är den gemensamma nämnaren för dom här personerna.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-14 22:13:55 följande:

Jag vet inte vaarför jag fortsätter att svara när du ju hela tiden gör ditt bästa för att totalt missförstå.

Jag har inte FÖRESPRÅKAT "smärta som uppfostringsmetod". För mig får väl folk använda sig av de uppfostringsmetoder bäst de gitter.

Det är ju DU som påstår dig veta vilka metoder som är bäst; det är ju DU som förespråkar.

Däremot menar jag att det är absurt att aga är förbjuden. Det är en väsentlig skillnad, men jag hyser inget hopp om att du ska förstå den skillnaden.

Du menar också, gissar jag, att du som ursvensk (?) medborgare har rätt att med hetta ifrågasätta lagar som är avsedda att skydda våra omyndiga medborgare, emedan medborgare vars familjeträd inte i tillräckligt många generationer vuxit i den svenska myllan ska vara tysta, assimilerade och tacksamma? Om så, är du också öppen med att du inte förespråkar en demokrati?
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-08-14 22:07:16 följande:
    Du verkar ju vara totalt obildbar. Begriper du inte att föräldrar som slår sina barn aldrig kan sägas ägna sig åt pennalism?

Pennalism är kamratförtryck, d.v.s. när äldre kamrater på skolor, militärakademier o.d., tuktar de yngre med våld. Som på Stjärnsberg (Solbacka) i Jan Guillous roman Ondskan t.ex., eller el Colegio Militar Leoncio Prado, där Vargas Llosas roman La ciudad y los perros utspelar sig.
    Jepp och när fotbollspelare mfl, mfl gör likadant och jag ser ingen större skillnad när förtryckaren är förälder med samma uppsåt. Jag har nog ett lite friare och självständigare tänk och är inte lika PK som du.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-08-14 22:15:59 följande:

Nej, det är givetvis nästan uteslutande människor med stark koppling till landet i fråga som frivilligt åker och strider med någon av sidorna med risk för att dö. Det är tämligen överflödigt att poängtera.

Jo jo. Men "svenskar" måste det minsann stå. Eller?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-14 22:27:01 följande:
    Jo jo. Men "svenskar" måste det minsann stå. Eller?
    Vad tycker du att det ska stå om de är svenska medborgare? De står ju under svensk domsrätt när de återvänder hit och ska inte utelämnas eller dylikt om man kommer fram till att de har gjort något brottsligt.
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-08-14 22:35:47 följande:
    Vad tycker du att det ska stå om de är svenska medborgare? De står ju under svensk domsrätt när de återvänder hit och ska inte utelämnas eller dylikt om man kommer fram till att de har gjort något brottsligt.
    ...och hur galet är det på en skala..? Att man inte kan utvisa dem, menar jag. Detta är ytterligare ett bevis på att vi delar ut medborgarskap alldeles för snabbt och kravlöst. Känner man fortfarande ett så här starkt engagemang för sitt hemland, så är man inte mogen att bli medborgare i Sverige...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-08-14 22:55:26 följande:
    ...och hur galet är det på en skala..? Att man inte kan utvisa dem, menar jag. Detta är ytterligare ett bevis på att vi delar ut medborgarskap alldeles för snabbt och kravlöst. Känner man fortfarande ett så här starkt engagemang för sitt hemland, så är man inte mogen att bli medborgare i Sverige...
    Tillägg till detta: det borde även vara möjligt att riva upp medborgarskapen, för personer som begått riktigt grova brott (dit det här ska räknas naturligtvis).

Jag retar mig något enormt på, att dessa individer så uppenbart inte integrerat sig i Sverige, inte identifierar sig som svenskar... utan har sina lojaliteter någon annanstans. Samtidigt som de använder oss som ett skyddsnät. De räknar kallt med att UD och svenska advokater ska komma och rädda dem om de åker fat...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-08-14 22:13:55 följande:
    Däremot menar jag att det är absurt att aga är förbjuden.
    Klart du gör. Det går helt i linje med så mycket annat du kommer med.

• Rataxes
    Jeaninne skrev 2014-08-14 22:55:26 följande:

Jag har för mig att det redan finns någon "gummilag", som ger regeringen rätt att utvisa misstänkta terrorister. Den användes mot någon iranska för en massa år sedan minns jag också.
    Finns lagen kvar? Om den gör så, är det väl bara fegheten som hindrar regeringen från att avvisa hemvändande jihadister.
    De som råkat få svenskt medborgarskap ska låsas in och nyckeln ska kastas bort.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • nihka
    hezekiel skrev 2014-08-14 22:21:48 följande:
    Är nog snarare personens tro och inte geografisk härkomst som är den gemensamma nämnaren för dom här personerna.
    Ja, när det gäller IS verkar det så.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?