• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2014-08-15 16:52:20 följande:
    Jag vill tro att du har rätt, för Sveriges politiks skull. Tomma stolar gör ingen nytta. Kompetensen kan dock diskuteras i detta konspirationsteoretisja parti..

Anser du att det är kompetent av exempelvis Jeaninne här - en aktiv sverigedemokrat - att utfärda farhågor om andra människor utan belägg? Och då menar jag inte belägg som i att fenomen finns, utan belägg som berör storleken och omfattningen på dessa fenomen (som vederbörande basunerar ut som just stora och omfattande).

Anser du det kompetent att behärska mängdlära så uselt att man efter en artikel om 80 individer börjar tilltala hela gruppen om cirka 500 000? En smått ledande fråga men likväl.

Jag kan inte se sådant här som kompetent, det är i bästa fall sinnesslött - dessa konspirationsteorier och denna retorik verkar dock genomgående bland sverigedrmokrater (både här som i riksdagen syns detta).

Så du vill blanda in mig i era gräl?

Glad

Jag har inte koll på hur diskussionen har gått er emellan så jag kan inte svara på vad som är "utfärda farhågor utan belägg" eller vilken vinkeln är på islamister vs det muslimska samhället i stort.
    .
    .
    Min egen syn på islamisterna är att det är inte olagligt att ta värvning i en annan armé men det Är olagligt att värva. Där kan säkert polisen göra mer när det kommer till att kolla vissa moskéer.

Jag är FÖR att förvärvade medborgarskap kan tas tillbaka. Exakta grunder för detta återkallande kan man fundera på men jag skulle kunna tänka mig att vissa brott (ex krigsbrott) och hot mot rikets säkerhet skulle kunna utgöra grund. En domstol skall förstås avgöra om medborgarskapet skall återkallas.

Om dessa islamister sedan skulle påverka möjligheten för nya muslimer att komma till Sverige? Tja, skulle det bli hårdare kontroller pga den orsaken skulle jag inte se något jättekonstigt med det. Det är ungefär vad USA gjorde efter 9/11 med hänsyn till rikets säkerhet.

Men där kanske vi inte är mentalt än men jag tror det skulle förändras om det smäller en islamistisk bomb som dödar en 50-100 personer i en svensk stad någostans.

Där får vi dock lita på Säpo.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2014-08-15 17:21:42 följande:

Så du vill blanda in mig i era gräl?

Jag har inte koll på hur diskussionen har gått er emellan så jag kan inte svara på vad som är "utfärda farhågor utan belägg" eller vilken vinkeln är på islamister vs det muslimska samhället i stort.

.

.

Min egen syn på islamisterna är att det är inte olagligt att ta värvning i en annan armé men det Är olagligt att värva. Där kan säkert polisen göra mer när det kommer till att kolla vissa moskéer.

Jag är FÖR att förvärvade medborgarskap kan tas tillbaka. Exakta grunder för detta återkallande kan man fundera på men jag skulle kunna tänka mig att vissa brott (ex krigsbrott) och hot mot rikets säkerhet skulle kunna utgöra grund. En domstol skall förstås avgöra om medborgarskapet skall återkallas.

Om dessa islamister sedan skulle påverka möjligheten för nya muslimer att komma till Sverige? Tja, skulle det bli hårdare kontroller pga den orsaken skulle jag inte se något jättekonstigt med det. Det är ungefär vad USA gjorde efter 9/11 med hänsyn till rikets säkerhet.

Men där kanske vi inte är mentalt än men jag tror det skulle förändras om det smäller en islamistisk bomb som dödar en 50-100 personer i en svensk stad någostans.

Där får vi dock lita på Säpo.

Vill inte blanda någonting utan ställde frågor angående kompetens i förhållande till en aktiv sverigedemokrat här, om du då finner tankegångarna hållbara hos denna och en naturlig följdfråga vore om du ser samma resonsmönster i det övriga partiet också (vilket jag gör, retoriken och konperationsteorierna verkar genomgående i stort för partiet).

Vad USA gör och har gjort politiskt är ovidkomligt. Det är inte heller ett sunt föredömme för Sverige..
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-15 10:32:16 följande:

Nu ska jag först säga att jag inte vet vilka de var. Men om de var infödda svenskar så hör de naturligtvis hemma i Sverige oavsett vad de har gjort. Då finns det ju inget hemland att skicka tillbaka dem till, utan Sverige ÄR deras hemland.

Så du tycker att vi ska göra skillnad på medborgare och medborgare? Gäller det alla ursprung? Och hur många generationer ska man ha bott här för att inte riskera att förlora medborgarskapet.

Apropå nazisternas ursprung, så vet jag inte. Typiskt PK-media att inte gå ut med det. Avpixlat hoppade inte på den bollen heller...
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-15 00:30:28 följande:
    Nej, jag missförstår inte. Ett faktum som du kommer att stöta på om du studerar domar mot personer som skadat barn allvarligt genom avsiktligt våld är att dessa de dömda inte sällan påstår att det bara handlade om en liten dask i stjärten.

Du vill sanktionera våld mot barn genom att ta bort lagstiftningen mot barnaga.

För övrigt tycker jag att intresset för att smiska barnstjärtar ibland har ett osunt drag av pedofili eller sadism.
    Men du begriper uppenbarligen inte skillnaden mellan att "tillåta" och att "förespråka".
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-14 22:23:17 följande:
    Du menar också, gissar jag, att du som ursvensk (?) medborgare har rätt att med hetta ifrågasätta lagar som är avsedda att skydda våra omyndiga medborgare, emedan medborgare vars familjeträd inte i tillräckligt många generationer vuxit i den svenska myllan ska vara tysta, assimilerade och tacksamma? Om så, är du också öppen med att du inte förespråkar en demokrati?
    Du argumenterar mot/med dig själv, märker jag. Så praktiskt!

Du "hittar på" vad JAG tycker och sen argumenterar du mot det.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-15 17:52:17 följande:
    Så du tycker att vi ska göra skillnad på medborgare och medborgare? Gäller det alla ursprung? Och hur många generationer ska man ha bott här för att inte riskera att förlora medborgarskapet.

Apropå nazisternas ursprung, så vet jag inte. Typiskt PK-media att inte gå ut med det. Avpixlat hoppade inte på den bollen heller...
    Jag tycker att vi i första hand ska vara mycket mer restriktiva med att ge ut medborgarskap. Det ska vara en YNNEST som man får efter många år, när man visat att man kan språket, kan reglerna i samhället, är laglydig och hederlig, försörjer sig själv och sin familj, uppfostrar sina ungar till goda och välanpassade svenska medborgare...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Philipsson

Rekord för Sd hos SIFO (10,1%): www.svd.se/nyheter/valet2014/kraver-en-valspurt-som-overtraffar-alla-andra_3826272.svd.

Ha också i åtanke att SIFO alltid underskattar Sd-sympatierna. I mätningen om den 15 augusti 2010 fick Sd 4,5%; valresultatet blev 5,7%, alltså en skillnad på 1,2%. 1,2% av 5,7% = 21%. 21% av 10,1% = 2,1%. 10,1% + 2,1% = 12,2%. Någonstans där lär det hamna.

Mp sjunker, Sd stiger. Sd blir säkert tredje största partiet i valet, efter S och M!

• Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-08-16 05:34:36 följande:

Rekord för Sd hos SIFO (10,1%): www.svd.se/nyheter/valet2014/kraver-en-valspurt-som-overtraffar-alla-andra_3826272.svd.

Ha också i åtanke att SIFO alltid underskattar Sd-sympatierna. I mätningen om den 15 augusti 2010 fick Sd 4,5%; valresultatet blev 5,7%, alltså en skillnad på 1,2%. 1,2% av 5,7% = 21%. 21% av 10,1% = 2,1%. 10,1% + 2,1% = 12,2%. Någonstans där lär det hamna.

Mp sjunker, Sd stiger. Sd blir säkert tredje största partiet i valet, efter S och M!

Ja, och det var väldigt bra att sossarna gick ut med den tredje pappamånaden, nu före valet. Det kommer att driva många av deras traditionella väljare över till Sd!
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-08-16 05:40:47 följande:
    Ja, och det var väldigt bra att sossarna gick ut med den tredje pappamånaden, nu före valet. Det kommer att driva många av deras traditionella väljare över till Sd!
    ...vilket också Fp gjorde nyligen. Flörtandet mellan S och Fp fortsätter.

Skulle inte förvåna mig om Löfvén ville bilda regering med Mp och Fp efter valet. S vill ju undvika V, vad det tycks.

Iofs har det sett ut så historiskt också, att S har fruktat partierna till vänster om sig snarare än dem till höger.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-08-15 15:52:06 följande:
    Fast nu räcker det faktiskt med att EN ENDA av dem kommer tillbaka hit med kunskaper om hur man smäller av bomber i folkmassor... för att det ska bli en katastrof. Och det är inget jag sitter och fantiserar ihop - det oroar SÄPO också. Har stått om det i flera dagstidningar de senaste dagarna.
    Kunskap och viljan.

Visst, ingen kanske vet alla siffror exakt.
    Men detta är så allvariga saker.
    Lite som att det luktar bränt i ett trähus.....nog föredrar jag en som tar det på allvar och verkligen kollar upp det på alla sätt, än de som rycker på axlarna och börjar oja sig om att det är öööverdrivet, det brinner sannolikt inte i huset utan utanför och huur många bränder är det i hus egentligen och åååh vad det överdrivs det är nog någon som grillar.

Bättre med koll än likgiltighet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?