• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Bejje
    nihka skrev 2014-08-27 00:36:57 följande:
    Folk från mitt håll? Då menar du omkring 90% av väljarna.

Exakt. Vad individer gör är inte representativt för hela folkgrupper, men vad representanter gör är representativt för dem de representerar.

Får jag påminna dig om vilka som slås mot IS? Exakt. Det är oftast muslimer.

Please. Sluta med SD-retoriken nu. Flyktingmottagning kostar initialt. Ingen har någonsin påstått annorlunda och ingen kallar Reinfeldt eller Borg för rasister, möjligen med undantag av avpixlatmobben som även krälar hit ibland.

Tror du handhar helt fel siffror nu. En fråga har ställt via flera olika barometrar om vilket parti som har den bästa invandringspolitiken. Än så länge så har jag inte sett något annat parti än SD vinna just den frågan. Det betyder ju i så fall att SDs frågor om invandringspolitik har mest röster i det svenska samhället.

Nu ska jag vara tydlig och säga tt det absolut inte på något sätt är synonymt med vad folk kommer rösta, för många tycker säkert om andra partiers politik i det stora hela, men gillar SD's invandringspolitik bäst.

Men ändock, man kan säkert rösta på MP, S, M osv i valet, men tycker ändå att SD har bäst invandringspolitik... Värt att tänka på.

• Bejje
    Bejje skrev 2014-08-27 02:05:04 följande:

Tror du handhar helt fel siffror nu. En fråga har ställt via flera olika barometrar om vilket parti som har den bästa invandringspolitiken. Än så länge så har jag inte sett något annat parti än SD vinna just den frågan. Det betyder ju i så fall att SDs frågor om invandringspolitik har mest röster i det svenska samhället.

Nu ska jag vara tydlig och säga tt det absolut inte på något sätt är synonymt med vad folk kommer rösta, för många tycker säkert om andra partiers politik i det stora hela, men gillar SD's invandringspolitik bäst.

Men ändock, man kan säkert rösta på MP, S, M osv i valet, men tycker ändå att SD har bäst invandringspolitik... Värt att tänka på.

Jag stör mig dock på det eviga tjatet om att SD skulle ha rasistiska åsikter, men aldrig någonsin i media hör man exempel på varför det skulle vara så.

Vissa kanske innerst inne tycker att genom att SD vill hjälpa mångdubbelt fler personer på  annat sätt än att ta in dom i landet skulle vara rasistiskt, men då inser dom inte problemet i det stora hela, att är man human så vill man inte hjälpa några få på bästa möjliga sätt utan hjälpa så många man kan på något "sämre sätt". Ja alltså jämför det med att rädda folk som bor i et hus som brinner. Antingen hjälper man alla eller i alla fall så många man kan, med risken att vissa blir brännskadade, eller så hjälper man bara 10% av dom, men dom 10% kommer klara sig helt utan skador och får dessutom bidrag att komma igång med nytt boende och allt som där tillhör.

Är man human skulle man välja att rädda nästan alla, men utan någon extra hjälp, men är man icke SD så skulle man enligt den retoriken välja  några få som klarar sig utan problem och får dessutom nya bostäder allihopa och mat så dom klararar sig tills krisen är över.

Hjälpa få med lyx eller många utan lyx är frågan...

• Digestive

Fy fan vad fula Aftonbladet är.

"Bråk", "Behöll sitt lugn tills skandalen kom upp", "En grundmurad okunskap alltså", "Blev närmast plågsamt"..

Yeah, right.. han bråkade, flippade och hade inte koll på något. Precis så var det.

Med skillnaden att det är en offentlig person och i singular, så gör Aftonbladet vad jag har spytt galla på partiet för. Aftonbladet gör säkerligen dylika saker mot andra partier också men här satte de verkligen växellådan på tomgång i förvanskning och lät bilen stå på under natten.

• Aqt
    Bejje skrev 2014-08-27 00:36:39 följande:

Ja det tänkte jag på också, dom fastnade länge på det här med jobbskatteavdraget och pensionärernas skatter. Tyckte Åkesson var ganska tydlig omgående vad han menade, men dom fortsatte att tjata om varför han gick med på ett jobbskatteavdrag trots att han förklarade det om och om igen.

Tyckte Jimmie Åkesson var lite försiktig med att poängtera att delar av Migrationsverkets 48 miljarder ska gå till välfärden istället.

Men budskapet gick fram hoppas jag.

Tänk att det ska vara kontroversiellt inom politil att tycka sådant, när cancerpatienter och äldre får bristfällig vård idag. Om man säger det "ställer man grupper mot varandra", som att migrationsbudgeten är outtömlig och fridlyst.

SD täpper till hålen i välfärden och hjälper flyktingar, det tror jag inte något av de andra partierna har råd med.
  • Aqt
    Bejje skrev 2014-08-27 00:36:39 följande:

Ja det tänkte jag på också, dom fastnade länge på det här med jobbskatteavdraget och pensionärernas skatter. Tyckte Åkesson var ganska tydlig omgående vad han menade, men dom fortsatte att tjata om varför han gick med på ett jobbskatteavdrag trots att han förklarade det om och om igen.

Tyckte Jimmie Åkesson var lite försiktig med att poängtera att delar av Migrationsverkets 48 miljarder ska gå till välfärden istället.

Tänk att det ska vara kontroversiellt inom politil att tycka sådant, när cancerpatienter och äldre får bristfällig vård idag. Om man säger det "ställer man grupper mot varandra", som att migrationsbudgeten är outtömlig och fridlyst.

SD täpper till hålen i välfärden och hjälper flyktingar, det tror jag inte något av de andra partierna har råd med.
  • JTA
    Digestive skrev 2014-08-26 23:58:39 följande:
    Nej, det får vi inte. Spädbarn producerar inte heller någonting och med din logik så skulle vi bli fattigare om Sverige faktiskt hade nått upp till befolkningsväxtmålen naturligt. Varför tror du att vi ens vill ha folktillväxt egentligen, för att det är på något vis är dåligt för ekonomin? Antingen tänker du så kortsiktigt att det inte ens är värt att ta det på allvar eller så har du inte nog med kunskap om ämnet.

He.. Jag visar upp att det finns få, om några, långsiktiga alternativ. Hade du varit en debattör med bättre ettikett så hade du förstått det medan du svarade på ställda frågor.

Sluta nu att harva på om att systemet suger i all leda. Du debatterar med med en anarkist, jag både vet att systemet suger och vill ha något fundamentalt olikt - men jag vet också VARFÖR vi har det här systemet, TROTS priset vi får betala, och det beror KNAPPAST på att vi har masor av andra alternativ men väljer det här för att det på något vis skulle vara bäst. Nej, utan vi är fast i det och vi är fast med det - det är inte svårare än så.. och det KRÄVS folktillväxt i ett land som Sverige och vad som stundar utan en sådan på sikt.. är långt, långt mycket värre än underklasser, kapitalklyftor och en svårintegrerad del av befolkningen.

Somalias tillväxt står exempelvis stilla - anser du att problemen du tar upp är allvarligare än den ekonomiska situationen i detta land? Utan tillväxt så handlar det BARA om tid innan den ekonomiska situation är likadan ut här och när vi slutligen inte har någonting kvar att sälja utav Sverige.

Svara nu på frågan; vad har vi för långsiktiga alternativ? Din kritik är nämligen värdelös utan svar på den frågan. Vem som helst kan kritisera dagens situation, det är nog den enklaste av uppgifter som kan tänkas inom ämnet - men UTAN hållbara alternativ så blir du snarare den där tonårspunkaren som bara visar fingret åt allt, som folk inbillar sig att jag som anarkist är.
    Med min logik skulle vi inte ha invandrade folkgrupper som under sin livstid inte kommer upp i den nivå av sysselsättning som krävs för att ens hålla välfärdssystemet under armarna. Det är logik att invandrarna i genomsnitt måste tjäna mer än svenskarna för att vi per capita skall bli rikare av invandringen. Det är ett faktum att de inte gör det. Ergo, vi blir per capita fattigare genom invandring.

Men du har rätt i att jag inte har några alternativ till hur man hållbart tacklar den ekonomiska och mänskliga utvecklingen under lång tid. Jag har inte tillräckliga kunskaper om det. Jag förstår knappt vad pengar är. Min kritik handlar bara om att stryka ett av alternativen, och min grundläggande övertygelse handlar inte om ekonomi utan nationalism.

Argument av typen "våra barn kostar också till en början, skall vi även sluta föda barn?" är förstås meningslösa. De ger sig på den ultima idén med alla arter. Frågan om invandring eller inte, är däremot ett politiskt beslut som vi borde kunna ta efter en rationell argumentation. Vi kanske till exempel får klart för oss att vi behöver invandring från länder med lågt HDI pga NAIRU. Men som det är nu råder närmast hejdlös "frihandel" vad gäller invandring och utrymmet för diskussion är ytterst begränsat. Det visar om inte annat de harmsna reaktionerna på moderaternas konstaterande att flyktingmottagningen kostar pengar. Driva hotell enbart för gäster som inte betalar för sig - hur skulle det kunna löna sig?

Men du tycks mena att alternativen ändå är värre. Kan du skissa på något/några av dem?
  • FDFMGA
    Aqt skrev 2014-08-27 06:02:20 följande:

Mycket prat om välfärden nu samt att Sveriges ekonomi befinner sig i fritt fall.

Det går alldeles utmärkt att jämföra svensk ekonomisk utveckling med andra länders - länder med en betydligt mer restriktiv invandringspolitik.

Ett bra mått är statsskulden relativt BNP - ett land som lever över sina tillgångar får självklart en högre kvot än ett land i ekonomisk balans. Man kan notera att länder som Finland, Danmark, Holland har en högre kvot än Sverige och en sämre ekonomisk utveckling överhuvudtaget.

www.google.se/publicdata/explore&met_y=gd_pc_gdp&idim=country:se:no:de&hl=sv&dl=sv#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=gd_pc_gdp&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country&idim=country:se:de:fi:dk:nl&ifdim=country&hl=sv&dl=sv&ind=false
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-08-27 11:26:00 följande:
    Mycket prat om välfärden nu samt att Sveriges ekonomi befinner sig i fritt fall.

Det går alldeles utmärkt att jämföra svensk ekonomisk utveckling med andra länders - länder med en betydligt mer restriktiv invandringspolitik.

Ett bra mått är statsskulden relativt BNP - ett land som lever över sina tillgångar får självklart en högre kvot än ett land i ekonomisk balans. Man kan notera att länder som Finland, Danmark, Holland har en högre kvot än Sverige och en sämre ekonomisk utveckling överhuvudtaget.

www.google.se/publicdata/explore&met_y=gd_pc_gdp&idim=country:se:no:de&hl=sv&dl=sv#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=gd_pc_gdp&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country&idim=country:se:de:fi:dk:nl&ifdim=country&hl=sv&dl=sv&ind=false
    Det som då är intressant att veta är om det finns någon koppling mellan dessa siffror och invandringspolitiken eller om det har andra orsaker. Att bara anta att det finns eller inte finns ett samband är att skjuta sig själv i foten.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-27 11:26:00 följande:

Svensk allmänfinansierad sjukvård & äldreomsorg befinner sig i fritt fall, och ändå lever många i den förljugna illusionen om att Sverige skulle befinna sig i topp! Leif GW Persson skrev för några år sen tre böcker som tillsammans bildade trilogin "Välfärdsstatens fall".

Däremot skrev han inte att massinvandringen är en del av detta "fall", vilket han borde ha gjort, men då hade han inte blivit utgiven av Bonnier.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-27 11:38:33 följande:
    Det som då är intressant att veta är om det finns någon koppling mellan dessa siffror och invandringspolitiken eller om det har andra orsaker. Att bara anta att det finns eller inte finns ett samband är att skjuta sig själv i foten.
    Beror nog på vilket perspektiv man har.

Mitt är att det är den som påstår att man kan frigöra enorma resurser genom att begränsa invandringen med 90 procent och dessutom anser att Danmark och Finland är exempel på länder som har begränsat invandringen med lyckat resultat som har en hel del att förklara utöver skotthålen i den egna foten.

Jag påstår inget annat än att den den statistik man kan ta fram från länken i mitt förra inlägg är en tydlig indikation på att sektledare Åkesson skjuter sig själv i foten med ett maskingevär. Dessvärre skadar han också andra medan han sysslar med sina främlingsfientliga excesser.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?