• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • JTA
    Digestive skrev 2014-08-26 21:43:05 följande:
    He, han fick en kanonutfrågning serverad på fat. De gav honom inte ens något knivigt och spenderade tid på att trycka på meningslösa frågor med helt självklara svar - och partiledren är tillräckligt skärpt för att leka sig igenom sådant och få fram poänger för sin sak samtidigt. Han körde över journalisterna, de satt i princip i knät på honom och fnittrade mot slutet.

Helt ärligt så gjorde han skitbra ifrån sig och har en skärpa som hackor går av för. Det är uppriktigt synd att de ska fiska opinion på så låga vis som har gjorts.. det hade inte behövts på något vis, inte på något vis. Jag hoppas att de med tydliga besked ändrar på sig.
    Tråkigt att du blev besviken! Man kan tydligen inte ALLS lita på svenska journalister nu förtiden
  • JTA
    Digestive skrev 2014-08-26 21:22:19 följande:
    Nej, utan med fokus på hur folktillväxt stimulerar ekonomin OAVSETT bildningsnivå, härkomst och så vidare. Det går inte att resonera över det jag har skrivit ur ditt perspektiv överhuvudtaget - det är inte direkt så att en naturlig folktillväxt skulle bjuda oss på utbildade spädbarn och en advekat arbetsinvandring når inte nivåer som täcker behovet av folktillväxt överhuvudtaget.

Du verkar se en massa fantastiska alternativ - kan du inte berätta om dessa istället? Du behöver inte förklara att dagens system är dåligt, det är överspelat, men om det inte finns långsiktigt bärande alternativ så förstår ju vem som helst att dagens system LIKVÄL kan vara det bästa alternativet som vi överhuvudtaget HAR tillgång till.

Vaknar du på morgonen och ser ett ekonomiskt system som öppnar dörrar efter dörrar till möjligheter? Ge ämnet 5 minuter och du lär inse att det stänger dörr efter dörr i ansiktet på oss tills vi ENBART har "damage control" att resonera kring (vi är de facto redan där på många, många håll). Systemet är GJORT för att strypa, det är GJORT för att fallera funktionsmässigt, det ger inte ens planeten en chans och än mindre oss någon - och du diskuterar som en nyfrälst amerikan som ser möjligheter bakom varje hörn här i Sverige.

Jag är fruktansvärt nyfiken på vad du faktiskt ser för långsiktigt bäranda alternativ, när du diskuterar som du gör i detta ämne.
    Aha, du menade att befolkningstillväxt innebär att omsättningen ökar. I genomsnitt får vi det förstås fattigare om befolkningsökningen består av folk som inte deltar i produktionen. Och det gäller även om de får leva i misär.

Ingen invandringskritiker lär bli nöjd med att BNP ökar med invandringen, om det samtidigt innebär att vi per capita blir fattigare och särskilt att vi skapar en underklass med alla tillhörande klassiska problem. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter att visa.
  • Digestive
    JTA skrev 2014-08-26 23:05:59 följande:

Tråkigt att du blev besviken! Man kan tydligen inte ALLS lita på svenska journalister nu förtiden

Även den här artikeln var mer än lagom förställande; www.aftonbladet.se/nyheter/article19428941.ab

Klart att jag blir besviken när deras oetiska propaganda inte ställs tills svars när det väl gäller.
  • Digestive
    JTA skrev 2014-08-26 23:11:30 följande:

Aha, du menade att befolkningstillväxt innebär att omsättningen ökar. I genomsnitt får vi det förstås fattigare om befolkningsökningen består av folk som inte deltar i produktionen. Och det gäller även om de får leva i misär.

Ingen invandringskritiker lär bli nöjd med att BNP ökar med invandringen, om det samtidigt innebär att vi per capita blir fattigare och särskilt att vi skapar en underklass med alla tillhörande klassiska problem. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter att visa.

Nej, det får vi inte. Spädbarn producerar inte heller någonting och med din logik så skulle vi bli fattigare om Sverige faktiskt hade nått upp till befolkningsväxtmålen naturligt. Varför tror du att vi ens vill ha folktillväxt egentligen, för att det är på något vis är dåligt för ekonomin? Antingen tänker du så kortsiktigt att det inte ens är värt att ta det på allvar eller så har du inte nog med kunskap om ämnet.

He.. Jag visar upp att det finns få, om några, långsiktiga alternativ. Hade du varit en debattör med bättre ettikett så hade du förstått det medan du svarade på ställda frågor.

Sluta nu att harva på om att systemet suger i all leda. Du debatterar med med en anarkist, jag både vet att systemet suger och vill ha något fundamentalt olikt - men jag vet också VARFÖR vi har det här systemet, TROTS priset vi får betala, och det beror KNAPPAST på att vi har masor av andra alternativ men väljer det här för att det på något vis skulle vara bäst. Nej, utan vi är fast i det och vi är fast med det - det är inte svårare än så.. och det KRÄVS folktillväxt i ett land som Sverige och vad som stundar utan en sådan på sikt.. är långt, långt mycket värre än underklasser, kapitalklyftor och en svårintegrerad del av befolkningen.

Somalias tillväxt står exempelvis stilla - anser du att problemen du tar upp är allvarligare än den ekonomiska situationen i detta land? Utan tillväxt så handlar det BARA om tid innan den ekonomiska situation är likadan ut här och när vi slutligen inte har någonting kvar att sälja utav Sverige.

Svara nu på frågan; vad har vi för långsiktiga alternativ? Din kritik är nämligen värdelös utan svar på den frågan. Vem som helst kan kritisera dagens situation, det är nog den enklaste av uppgifter som kan tänkas inom ämnet - men UTAN hållbara alternativ så blir du snarare den där tonårspunkaren som bara visar fingret åt allt, som folk inbillar sig att jag som anarkist är.
  • Bejje
    Speakers Corner skrev 2014-08-26 07:24:05 följande:
    Jag håller med om att det är svårt när man gör det över nätet, irl går det mycket lättare.
    Men en anledning är ju att så många av dom som vill minska invandringen använder sig av rasistiska tillmälen om invandrarna själva.

Påståenden om att dom är allt från kvinnomisshandlare som hedersmördar sina döttrar och gruppvåldtar svenskor, när dom inte är upptagna med att sitta på något fik och röka på.
    Det senaste nu var ju att dom också roar sig med att plåga djur.
    Om dom inte är upptagna med att ta över Sverige och införa sharialagar a la IS.
    Jobbar gör dom ju aldrig i dom här beskrivningarna, fast vi vet att flertalet invandrare gör just det, jobbar och att dom blir fler och fler, vi blir bättre och bättre på att få ut dom i jobb.
    Men det tror få invandringskritiska på.
    Det är liksom ingen hejd på hur fruktansvärt dåliga människor det här är.
    Och håller man inte med om den karaktärssågningen av främmande människor så kommer inektiven och personangreppen som ett brev på posten.
    Man måste delta i hatet annars får man inte uttala sig.

Det är klart att det inte går att hålla en saklig diskussion på det viset.
    Kvinnomisshandlare finns det gott om vanliga svenskar som är så den stämpeln skulle jag inte sätta på just invandrare eller  muslimer.
    Hedersmord händer inte alls bland svenskar och gruppvåldtäkter är till största majoriteten invandrare så där man kan absolut peka finger. Plåga djur, speciellt katter är också något som är vanligt bland invandrare.

Problemet för den vanliga nyhetsläsande svensken är att när sånt här tas upp i media så talar man aldrig om ursprung eller etnicitet utan vill man veta det måste man kolla på alternativa medier. Skulle vanlig media tala om sånt så skulle det bli mycket mer uppenbart för den stora massan vilka det är som utför olika brott.
  • Bejje
    Digestive skrev 2014-08-26 21:43:05 följande:
    He, han fick en kanonutfrågning serverad på fat. De gav honom inte ens något knivigt och spenderade tid på att trycka på meningslösa frågor med helt självklara svar - och partiledren är tillräckligt skärpt för att leka sig igenom sådant och få fram poänger för sin sak samtidigt. Han körde över journalisterna, de satt i princip i knät på honom och fnittrade mot slutet.

Helt ärligt så gjorde han skitbra ifrån sig och har en skärpa som hackor går av för. Det är uppriktigt synd att de ska fiska opinion på så låga vis som har gjorts.. det hade inte behövts på något vis, inte på något vis. Jag hoppas att de med tydliga besked ändrar på sig.
    Det som störde mig mest är den uppenbara vinklingen från SVT. SVT är lagstadgad att vara neutral mot partier, men det lyser ett stort hat och vinklade frågor i den där utfrågningen så det bara sjunger om det. Man riktigt hörde hatet från journalisterna trots att dom försökte dölja det. Jag blev flera gånger riktigt förbannad och hoppas att de för femtielfte gången blir anmäld för tillsyn då de inte alls lever upp till sina uppdrag om att vara politiskt neutrala.
  • Digestive
    Bejje skrev 2014-08-27 00:04:30 följande:

Det som störde mig mest är den uppenbara vinklingen från SVT. SVT är lagstadgad att vara neutral mot partier, men det lyser ett stort hat och vinklade frågor i den där utfrågningen så det bara sjunger om det. Man riktigt hörde hatet från journalisterna trots att dom försökte dölja det. Jag blev flera gånger riktigt förbannad och hoppas att de för femtielfte gången blir anmäld för tillsyn då de inte alls lever upp till sina uppdrag om att vara politiskt neutrala.

Vinklade frågor? Missade nog dessa. Tyckte mer att de verkade förvirrade som tryckte på exempelvis skatteklyftan och att partiet röstade för jobbskatteavdraget så att skatteklyftan mellan arbetare och pensionärer blev bredare - där ju liksom inte skatteklyftan i sig som får pensionärer att svälta, helt irrelevant för partiets hållning - och tryckte på nolltoleransen när det är självklart att sådana problem inte kan beivras innan de uppstår och så vidare..

Aftonbladets reporter hade dock i min uppfattning ett helt gäng vinklade frågor efteråt..
  • Bejje
    Digestive skrev 2014-08-27 00:21:19 följande:
    Vinklade frågor? Missade nog dessa. Tyckte mer att de verkade förvirrade som tryckte på exempelvis skatteklyftan och att partiet röstade för jobbskatteavdraget så att skatteklyftan mellan arbetare och pensionärer blev bredare - där ju liksom inte skatteklyftan i sig som får pensionärer att svälta, helt irrelevant för partiets hållning - och tryckte på nolltoleransen när det är självklart att sådana problem inte kan beivras innan de uppstår och så vidare..

Aftonbladets reporter hade dock i min uppfattning ett helt gäng vinklade frågor efteråt..
    Ja det tänkte jag på också, dom fastnade länge på det här med jobbskatteavdraget och pensionärernas skatter. Tyckte Åkesson var ganska tydlig omgående vad han menade, men dom fortsatte att tjata om varför han gick med på ett jobbskatteavdrag trots att han förklarade det om och om igen.
  • nihka
    Bejje skrev 2014-08-26 00:13:04 följande:

Men man hör ju ofta hur folk från ditt håll säger att även om tusentals-tiotusentals-hundratusentals muslimer beter sig som svin ala IS eller våldtar, mördar, utanför hedersvål/mord, påtvingar andra sin egen religion eller dö osv osv så är inte det representativt för muslimer. Spelar ingen roll hur många dom är som beter sig illa så ska man inte dra alla över samma kam.

Då ska ju självklart samma sak gälla för SD eller hur? Beter sig några få personer sig som idioter och gör dumma uttalande osv, ja det har skett (precis som det har gjort det i andra partier också) så representerar inte det gruppen i stort. Man ska ju inte kalla muslimer fanatiska eller våldtäktsmän osv trots att hundratusentals muslimer beter sig så, så varför kalla SD rasistiska när fåtal i den stora massan är idioter?

Vissa har ju börjat kalla Reinfeldt för rasist nu också (kanske Borg också?). Men för vad? För att dom för en gångs skull är ärliga utåt om kostnaderna och vilka problem det kan innebära? Ärlighet varar längst har jag alltid fått höra och något jag också tror på, så att vara totalt öppen och prata om alla effekter invandringen har på samhället, både positiva med även negativa är för mig en självklarhet i ett demokratiskt samhälle.

Folk från mitt håll? Då menar du omkring 90% av väljarna.

Exakt. Vad individer gör är inte representativt för hela folkgrupper, men vad representanter gör är representativt för dem de representerar.

Får jag påminna dig om vilka som slås mot IS? Exakt. Det är oftast muslimer.

Please. Sluta med SD-retoriken nu. Flyktingmottagning kostar initialt. Ingen har någonsin påstått annorlunda och ingen kallar Reinfeldt eller Borg för rasister, möjligen med undantag av avpixlatmobben som även krälar hit ibland.

• Digestive
    Bejje skrev 2014-08-27 00:36:39 följande:

Ja det tänkte jag på också, dom fastnade länge på det här med jobbskatteavdraget och pensionärernas skatter. Tyckte Åkesson var ganska tydlig omgående vad han menade, men dom fortsatte att tjata om varför han gick med på ett jobbskatteavdrag trots att han förklarade det om och om igen.

Ja, alltså, han gjorde bra ifrån sig - jag kan inte riktigt se hur det hade kunnat ha gjorts bättre faktiskt, om vi lägger sifferminne åt sidan. Men då förväntade jag mig något helt annat ifrån journalisterna och att det skulle delas ut iallafall EN etisk lavett..
Svar på tråden Varför hatar folk SD?