Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför hatar folk SD?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-03 11:42:22 följande:

Det är något med emfasen. Nu är jag visserligen helt okej med att sakfel i artiklar belyses och rättas till, oavsett vem det i slutändan "gynnar" - men när man blir mer bestört över att en tidning skrivit något fel än att 60 småflickor barbariskt stympats bör man nog fundera lite över vad som egentligen är viktigast. Är det att synliggöra missförhållanden eller är det att täppa till käften på de där jävla rasisterna?

Ibland krockar det empatiska valet med det som är politiskt korrekt att framföra. Då får man välja.
  • Flash Gordon
    Hen skrev 2014-07-04 23:30:16 följande:
    Jga förstod det som att det inte var helt fastställt att detta faktiskt hänt?
    Vadå inte hänt?

Att de INTE blivit sönderskurna?!

Vem sprider de uppgifterna?

Kommunen har i Norrköpings Tidningar gått ut med att man funnit 60 sönderskurna barn. Taleskvinnan som går ut med informationen heter Petra Blom-Andersson, jobbar på elevhälsan i Norrköping och intervjuas i tidningen.

Vem påstår att det inte har hänt?
  • Flash Gordon
    Hen skrev 2014-07-04 23:33:52 följande:
    Så satans trött på uttrycket politiskt korrekt.
    Ge förslag på ett bättre uttryck då.

Innebörden förstår vi ju alla, någonting i stil med: Det man måste säga i dagens klimat för att inte bli sedd som paria. Och det oavsett fråga.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-07-03 23:15:59 följande:

Inbillningssjuk much? Nej, det gör man inte heller. Om du hade läst artiklen jag länkade till så hade du märkt det i stället för att leva kvar i din fantasivärld.

I Norrköping gör man dessutom ett riktigt bra jobb för att hjälpa dessa traumatiserade flickor.
    Du framför att det är en "lögn" att 30 sönderskurna flickor påträffats i en klass.

Du hävdar att denna nyhet dementerats av "all seriös media".

Du sprider bilden av att allt detta är ett påhitt av oseriös media.

Varför?

*och det enda sakfelet i rapporteringen är alltså att det inte var 30 barn i en normal klass utan i en temporärt sammansatt grupp*
  • Flash Gordon
    Hen skrev 2014-07-04 23:45:08 följande:
    Ok förtydligar. Finns det fakta på att det hänt efter att flickorna flyttat till Sverige?
    Vem har påstått att det hänt efter att de flyttat till Sverige?

Jag hittar inget om det i NT:s rapportering i alla fall. Kommunen och tidningen för iofs ett resonemang om att det är viktigt att prata med familjerna innan de reser hem till sitt hemland på sommarlovet men att de skulle peka ut att dessa 60 skurits sönder just i Sverige?

Är det för övrigt en viktig punkt var flickorna har torterats någonstans?

Här är artikeln som startade det hela, du kan leta dig vidare därifrån:
    http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/allt-fler-konsstympade-flickor-upptacks-9908656.aspx
  • Flash Gordon
    Hen skrev 2014-07-04 23:43:35 följande:
    Det du säger är att jag tycker som jag tycker för att vara PK. Inte att jag faktiskt tycker som jag tycker oavsett om de åsikterna sedan råkar vara pk eller ej.

Så varför tar du ens diskussionen? Om du inte tror att folk faktiskt kan ha en helt egen åsikt?
    ?

Jag har inte ens uppfattat vad din åsikt är i frågan om de sönderskurna barnen.

Jag svarade dig på det där om huruvida de behöver vara svenska medborgare eller inte men nåt annat har jag inte sagt till, eller om, dig.
  • Flash Gordon
    Hen skrev 2014-07-05 00:21:45 följande:
    Uttrycket pk stör oavsett vad man diskuterar eftersom det förminskar motståndaråsikten. Och då blir det lite meningslöst att ens säga sin åsikt eftersom man ändå kommer fortsätta mötas av pk-kortet istället för riktiga argument.
    Men kom på ett bättre namn för det då.

För fenomenet att det finns ett konsensus kring vad som "får" och "inte får" sägas förnekar du väl ändå inte?

"Åsiktskorridoren", är ju ett snarliknande ord. Duger det?
  • Flash Gordon
    Hen skrev 2014-07-05 20:46:13 följande:

Haft diskussion på min fb idag med tre sd:are och ingen visste att sd vill att Sverige ska vara kristet ( här på fl har nog aldrig någon sd:are vetat det men jag tar inte det som skrivs här riktigt lika seriöst som på fb, så lite förvånad blev jag ). Håhåjaja.

Var har du hört det?

Från deras partiprogram:

Sverigedemokraterna är ett icke-konfessionellt parti som betraktar religionsfrihet som en naturlig del av det demokratiska samhället.

Vi definierar religionsfriheten som individens rätt att fritt få tro på vilken gud eller vilka gudar man vill utan att för den sakens skull drabbas av negativ särbehandling eller förföljelse. När det kommer till utövandet av religionen måste det dock finnas tydliga begränsningar. Religionsfrihet innebär enligt vår mening inte någon absolut rätt att få säga eller göra vad man vill i en religions namn.

Det är nog ungefär det enda jag hittar om religion överhuvudtaget på hemsidan.

Det är klart att man kan tolka in i detta, om man nu vill, att Sverige ska vara ett "kristet land" (hur nu det definieras) men det står att religionsfrihet skall råda.

Här pratar Jimmie lite om det men inte heller det säger något annat än vad som redan står i den andra länken:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-ledaren-jimmie-akessons-sommartal_8452264.svd

• Flash Gordon
    Hen skrev 2014-07-05 21:10:39 följande:
    Som sagt, håhåjaja.
    "Den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intimt sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten "
    Aha, i någon slags presentation för kyrkovalet. så här är hela texten:
    http://svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1027896

Sverigedemokraterna är ett socialtkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, som betraktar värdekonservatism och upprätthållande av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället.

Vi anser att den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intimt sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten.

Få andra idéer och institutioner har varit lika betydelsefulla för formandet av den svenska kulturen och identiteten. Vi anser att kristendomen i kraft av sin historia tillåts att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige.

Islam och i synnerhet dess starka politiska och fundamentalistiska gren är enligt Sverigedemokraternas uppfattning den religiösa åskådning som visat sig ha svårast att harmoniskt samexistera med den svenska och västerländska kulturen.

Vi Sverigedemokrater i Svenska kyrkan vill arbeta för dessa våra värderingar.

Kristendomen skall alltså ha en särställning då den är en del av det svenska arvet. Detta i ett land av religionsfrihet.

En bit därifrån till att Sverige skall vara en kristen stat skulle man kunna tycka. Men OK, var och en salig på sin tro.

• Flash Gordon
    nihka skrev 2014-07-07 23:58:09 följande:
    Och ibland krockar lusten att käfta med hur man klarar av att läsa rätt. Då får du välja.
    Men snälla, rara, nån.

Det var inte ens dig jag skrev det där svaret till så om du inte vill käfta är det bara att låta bli att svara på mina inlägg till andra.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?