Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-08-16 17:49:54 följande:
    Jomen det låter vettigt. Även om jag någonstans tycker,  att när det gäller just krigs- och terrorbrotten, så HJÄLPER det inte att den unge mannen är född här. Åker han frivilligt till sitt hemland eller ett annat muslimskt land, för att lära sig och tillämpa terrormetoder, så kan han stanna där sedan... Och inte komma och skrika på hjälp av svenska UD och våra advokater... För den individen har ju uppenbarligen aldrig blivit svensk annat än på papperet.

(Fast jag vet inte om det är juridiskt hållbart, för det BLIR svårt med gränsdragningarna - det blir det.)
    Ja, det vore behändigt om man kunde avsluta medborgarskapet för den som väljer att ta sida för en annan makt (ex islamister) mot Sverige och svenskarna men jag tycker att ur något slags "etiskt" perspektiv så får nationen Sverige "ta" att man haft otur med några av sina infödda medborgare.

Istället för fråntaget medborgarskap och utvisning finns det exempelvis livstids fängelse utan benådning som alternativ. Om det skulle behövas. 
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-17 01:45:51 följande:
    Men det där är ju inga förslag eller åtgärder. Det är ju bara åsikter. Det jag saknar från SD - och nu dig - är en konkretiserad politik. Hur ska de satsa på kvinnor? Jeaninne, ovan, aktiv SD-politiker, har ju precis gett exempel på åtgärder som syftar till att försämra kvinnors villkor och ekonomi.
    Hittade den här på youtube:

">

Åkessons tal i Mölndal i sin helhet. Han tar upp jämställdhet och kvinnofrågor kring 5:50. och några minuter framåt.

Inga detaljförslag, vad jag hör, men han nämner ett antal områden som han tycker bör hanteras.
  • Flash Gordon
    realist14 skrev 2014-08-17 07:55:34 följande:
    Vilket talar fär att man inte ska kunna få det så snabbt.
    Det ska vara något att jobba sig till, ingen inträdesbiljett som man får på arlanda.
    Ja, det är absolut en tänkbar tanke.

Se exempelvis på historiens största invandrarnation (nä, inte Sverige - åtminstone inte än): USA.

Där måste du klara av att rent test om bland annat historia och statsskick för att ens få chansen att bli medborgare. Prova och se om NI kan bli medborgare i USA:
    http://www.uscis.gov/citizenship/quiz/learners/study-test/study-materials-civics-test/naturalization-self-test-1

En gång i tiden vågade till och med FP föreslå tester i svenska för att få medborgarskap.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-17 10:49:19 följande:
    Läs Jeaninnes svar på ditt inlägg, t.ex. Jag debatterar i tråden, inte bara med dig.
    Jag har både läst och svarat på hennes inlägg till mig.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-17 10:57:47 följande:
    Japp. Som vanligt pekar han ut ett antal områden där han är missnöjd med andra partiers förslag, tilltalar en fördummad publik med "riktiga människor i riktiga Sverige" för att spä på vi-och-de-upplevelsen och ger INGA egna konkreta förslag. Om han sedan är så dum att han tror tt kvotering i bolagsstyrelser bara gynna de kvinnor som kommer in eller att kompensatorisk pedagogik i förskolan bara påverkar barn, eller om han låtsas detta för att han tror att hans publik är så dum, vet jag inte, men i vilket fall är det ju sorgligt.
    Han talar väl ändå om arbetsvillkor i vården, medicinsk forskning som är inriktad mot män och ... ja, några områden till?

Rätt till heltid och nej till delade turer är ju två förslag de har givit.
  • Flash Gordon
    Jeaninne skrev 2014-08-17 20:22:33 följande:
    Folkpartiet har kommit med ännu ett utmärkt förslag:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19378417.ab

Med delad pension skulle en hustru som varit hemma, och sedan jobbat deltid, ändå få en hygglig pension. Är hon och maken skilda vid det laget, så är det inte mer än rätt att han får avstå pensionspengar - eftersom hon faktiskt var hemma och vårdade DERAS barn och hem, och gjorde livet lättare för honom under den perioden!

(Men som vanligt vågar man inte lita på Fp, eftersom det här är just ett sådant förslag som tokfeministerna i partiet skulle vända sig emot DIREKT efter valet... Birgitta Ohlsson släpade ju till och med runt sitt nyfödda barn på jobb i EU-parlamentet... )

Delad pension vid skilsmässa?

Ett jä*la tamt petande i smådetaljer i hörnen som lämnar ex sambor utanför.
    .
    .
    Inför frivillig sambeskattning istället. I kombination med delade pensionspoäng.

Han och hon beskattas tillsammans för familjens totala inkomst och deras pensionspoäng delas 50/50 mellan dem bägge - oavsett vem som jobbar in pengarna och pensionen.
  • Flash Gordon
    Jeaninne skrev 2014-08-16 17:49:54 följande:
    Jomen det låter vettigt. Även om jag någonstans tycker,  att när det gäller just krigs- och terrorbrotten, så HJÄLPER det inte att den unge mannen är född här. Åker han frivilligt till sitt hemland eller ett annat muslimskt land, för att lära sig och tillämpa terrormetoder, så kan han stanna där sedan... Och inte komma och skrika på hjälp av svenska UD och våra advokater... För den individen har ju uppenbarligen aldrig blivit svensk annat än på papperet.

(Fast jag vet inte om det är juridiskt hållbart, för det BLIR svårt med gränsdragningarna - det blir det.)
    På ämnet att kasta ut islamisterna ur Sverige så såg jag det här uttalandet från en skånsk politiker:

"Svenskar som ansluter sig till terrorarmén IS bör fråntas sitt medborgarskap och utvisas för gott.
    ...
    Den som reser ner till Irak eller Syrien och går med i en terrororganisation som IS borde fråntas sitt medborgarskap. De hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle
    ...
    Annars riskerar Sverige att bli en enklav för terrorister."

Och detta uttalande kommer givetvis från en ...
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

.
    .
    .
    .
    .
    ... folkpartist:
    http://www.sydsvenskan.se/sverige/fp-kandidat-vill-utvisa-svenska-is-medlemmar/
  • Flash Gordon
    FDFMGA skrev 2014-08-19 00:03:12 följande:
    En kurd.

Jag såg ett reportage om en annan svensk med kurdisk bakgrund som anslutit sig till peshmergastyrkorna för att slåss mot Isis.

Det är inte så svårt att förstå att många kurder blir personligt berörda när det handlar om kurdernas överlevnad i norra Irak.
    En kurd? Du menar att mannens etnicitet skulle spela någon roll? Får man säga sådant? Är han inte svensk?

Vad hade du tyckt om en SD:are hade pekat ut mannen som "kurd"?

Oskyldig
  • Flash Gordon
    goodasgold skrev 2014-08-19 18:34:55 följande:

De flesta SDare kanske inte är rasister men har en empatistörd inställning mot sina medmänniskor.
    När miljoner folk är på flykt från besinningslöst mördande så väljer SD parollen "hjälp folk på plats", hur då?, läget är akut nu.

Hjälpa folk "på plats" torde väl ändå avse flyktingläger i Turkiet, Jordanien, Libanon osv ... ?
  • Flash Gordon
    FDFMGA skrev 2014-08-19 14:00:46 följande:
    Mm, det måste te sig väldigt märkligt om man har uppfattningen att det är antingen eller som gäller - ungefär som när sektledarna babbade loss ordentligt på Kungsgatan och förklarade för en svensk och kurd att Sverige är toksektens land och att han skulle passa sig med att ifrågasätta SD-sekten.

Jag delar inte sektens syn på svenskhet - så för mig finns det inte något antingen eller - utan bara ett både och.

Ja, FP-politikern är kurd. Jag förstår att det är ett problem för dig och att du då uppfattar det som att han inte kan vara svensk.

Så svaret på din fråga är att jag nog hade invänt mot en anhängare till SD-sekten som pekat ut mannen som kurd - men då utgår jag från att det hade följts av påståendet att han därför inte kan vara svensk.
    Bara kul att se dig dra etnicitets-kortet - när det passar ditt syfte.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?