Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-08-05 12:57:05 följande:
    Inte enligt SD, nej. Enligt SD är Sverige ett kristet land. Och ska tvingas på mer kristendom, oavsett vad folk vill.
    Fel. Vi ska inte tvingas på MER kristendom. Däremot skall det kristna arv vi har idag inte utplånas av staten i en strävan att vara religiöst neutral:

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/religionen/
    "Den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intim sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten. Få andra idéer och institutioner har varit lika betydelsefulla för formandet av den svenska kulturen som kristendomen och den svenska kyrkan. Det svenska språket, konsten, litteraturen, filosofin, moralen, traditionerna, arkitekturen, musiken m.m. är alla exempel på samhällsområden som varit och är starkt färgade av vårt kristna arv. Påverkan har dock också varit ömsesidig. Förhållandena, förutsättningarna och kulturen i vårt land gjort att den svenska kristendomens historia innehåller vissa särdrag i jämförelse med andra kristna länder. Många kristna högtider och traditioner är fortfarande en självklar del av vår nationella kultur och utgör viktiga inslag även i många icke troendes liv. Att känna till och förstå det svenska kristna kulturarvet är en viktig nyckel till att förstå vårt lands historia, kultur och samtid. Bevarandet av detta kulturarv är således en angelägenhet för alla svenskar, troende såväl som icke-troende. För att kunna förhålla sig strikt religiöst neutral skulle staten behöva fjärma en betydande del av det svenska kulturarvet ifrån de offentliga verksamheterna och det offentliga rummet och detta är ingenting som Sverigedemokraterna ser som önskvärt. Kristendomen bör i kraft av sin historia tillåtas att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige."
  • Flash Gordon
    Jeaninne skrev 2014-08-05 20:15:56 följande:
    Ja? Det var ju precis det jag skrev. Det handlar alltså inte om att påtvinga människor en personlig gudstro - hur nu det skulle gå till? - utan om kyrkans traditionsbärande funktion. Efter tusen år är ju de flesta traditioner vi har, på något sätt kristna eller hopflätade med andra traditioner, som ÄR kristna. Det blir helt bisarrt om allt som på minsta sätt kan ses som kristet, måste rensas ut från det offentliga rummet - för att inte muslimerna ska bli kränkta..? Hör du inte hur det låter..?
    Jag svarade på Dorians inlägg.

Jag rättade honom när han påstod att vi ska påtvingas mer kristendom än idag.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2014-08-14 20:48:00 följande:
    Artikeln visar upp en helt annan sanning. Hade människor velat fylla dessa stolar så hade det givetvis både märkts av och synts. Tror du förväxlar väljarstödet med det aktiva arbetet inom ett parti - det är inte en och samma parameter det där. Uppenbarligen saknar Sverigedemokraterna människor som vill arbeta för/inom partiet.

Fast så enkelt är det inte.

Om SD har en tom stol i en kommun så FÅR de inte fylla på den med något annat namn än det som stod på deras valsedel 2010.

Var det få namn på listan 2010 och dessa nu "är slut" eller (som i Sandviken) deras listad blir "kapad" av folk som skriver in sina egna namn på tomma SD-valsedlar så KAN de inte fylla stolarna.

På listorna 2014 finns det fler, och förmodligen mer kompeneta, namn än på listorna 2010 så problemet lär vara av övergående natur.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2014-08-15 15:54:35 följande:
    Och hade då de ursprungliga namnbärarna, velat fylla dessa stolar, så hade det just precis märkts av.. Nu ville de inte detta och därmed står stolarna tomma. Det finns inget diskussionsunderlag här. Jag tvivlar dock på att Sverigedemokraterna hittar bättre kompetens ju längre ner i säcken de gräver efter den - eller tog de väldigt lätt på förstahandsvalen kanske?

Fast du liksom jag, och alla andra, vet att SD:s framgångar i förra valet med råge överträffade vad till och med de själva trodde. De var inte beredda på framgången och hade, på en del listor, inte tillräckligt med namn. Därav att vissa stolor blir tomma när namn lämnat politiken av en eller annan anledning: man flyttar, man avlider, man hinner inte med, man blir hotad ...
    .
    .
    .
    Nu googlade jag och det kan vara så att de faktiskt har 50 namn färre detta val. Knappt 2000 kandidater mot lite drygt 2000 förra gången. Detta behöver dock inte vara ett problem eftersom många som inte kan/vill/törs är bortsorterade.

Dessa försvunna har alltså i princip 1 mot 1 ersatts av nya namn och det är fullt möjligt att tänka sig att kvaliteten på kandidaterna har ökat iom att SD blivit ett mer rumsrent parti. Men det får vi se.

SD har idag exakt 700 mandat i Riksdag, landsting och kommuner. Även om de skulle fördubbla på alla ställen i hela landet blir det bara 1400 mandat och 2000 kandidater bör räcka.

Nu kanske det inte är rimligt att tro på en ökning på alla platser så säg att de ökar lika mycket som i förra valet (ca 300 platser). Då skulle de hamna på runt 1000 mandat.

De borde ha kandidater så det räcker. 
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2014-08-15 16:52:20 följande:
    Jag vill tro att du har rätt, för Sveriges politiks skull. Tomma stolar gör ingen nytta. Kompetensen kan dock diskuteras i detta konspirationsteoretisja parti..

Anser du att det är kompetent av exempelvis Jeaninne här - en aktiv sverigedemokrat - att utfärda farhågor om andra människor utan belägg? Och då menar jag inte belägg som i att fenomen finns, utan belägg som berör storleken och omfattningen på dessa fenomen (som vederbörande basunerar ut som just stora och omfattande).

Anser du det kompetent att behärska mängdlära så uselt att man efter en artikel om 80 individer börjar tilltala hela gruppen om cirka 500 000? En smått ledande fråga men likväl.

Jag kan inte se sådant här som kompetent, det är i bästa fall sinnesslött - dessa konspirationsteorier och denna retorik verkar dock genomgående bland sverigedrmokrater (både här som i riksdagen syns detta).

Så du vill blanda in mig i era gräl?

Glad

Jag har inte koll på hur diskussionen har gått er emellan så jag kan inte svara på vad som är "utfärda farhågor utan belägg" eller vilken vinkeln är på islamister vs det muslimska samhället i stort.
    .
    .
    Min egen syn på islamisterna är att det är inte olagligt att ta värvning i en annan armé men det Är olagligt att värva. Där kan säkert polisen göra mer när det kommer till att kolla vissa moskéer.

Jag är FÖR att förvärvade medborgarskap kan tas tillbaka. Exakta grunder för detta återkallande kan man fundera på men jag skulle kunna tänka mig att vissa brott (ex krigsbrott) och hot mot rikets säkerhet skulle kunna utgöra grund. En domstol skall förstås avgöra om medborgarskapet skall återkallas.

Om dessa islamister sedan skulle påverka möjligheten för nya muslimer att komma till Sverige? Tja, skulle det bli hårdare kontroller pga den orsaken skulle jag inte se något jättekonstigt med det. Det är ungefär vad USA gjorde efter 9/11 med hänsyn till rikets säkerhet.

Men där kanske vi inte är mentalt än men jag tror det skulle förändras om det smäller en islamistisk bomb som dödar en 50-100 personer i en svensk stad någostans.

Där får vi dock lita på Säpo.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2014-08-15 17:39:52 följande:
    Vill inte blanda någonting utan ställde frågor angående kompetens i förhållande till en aktiv sverigedemokrat här, om du då finner tankegångarna hållbara hos denna och en naturlig följdfråga vore om du ser samma resonsmönster i det övriga partiet också (vilket jag gör, retoriken och konperationsteorierna verkar genomgående i stort för partiet).

Vad USA gör och har gjort politiskt är ovidkomligt. Det är inte heller ett sunt föredömme för Sverige..
    Nog tycker jag det kan vara sunt beteende att göra en riskbedömning utifrån grupptillhörighet. Inte enbart utifrån grupptillhörighet, men som en mer eller mindre betydelsefull komponent.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-16 17:18:02 följande:
    Och en seriemördare född i Sverige till finska föräldrar? Eller en seriemördare född utomlands med en svensk förälder? Eller en seriemördare född utomlands till svenska föräldrar? Hur skulle, i detta sammanhang, min finska pappa och ryska farmor påverka min medborgerliga status? Och hur ska detta hållas koll på? 1:a och 2:a klassens medborgare? En siffra i passet? En symbol på kavajslaget?
    Det finns en ganska enkel och tydlig gräns.

Antingen föds man in i ett medborgarskap eller så ansöker man om ett.

Beviljade medborgarskap bör lämpligen kunna dras tillbaka i vissa fall. Funkar i bland annat UK och Tyskland(?) så det borde fungera här.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-16 17:37:05 följande:
    Men flera av de i tråden som förespråkar återtagande av medborgarskap talar inte utifrån den distinktionen, utan anför etnicitet som beslutsgrund.
    Det får stå för dem.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?