• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • StackarsMia
    Tonårsmamman1 skrev 2014-09-01 19:40:22 följande:
    Varför klumpar du ihop dom som vill ha samma som idag med dom som vill minska?

Det är ju två helt olika åsikter.
    Läs gärna diskussionen innan du postar. Allt finns förklarat. Media byggde ihop liknande motpolsantaganden när de ville presentera statistiken.

Givetvis var det ideologiskt och politiskt uttänkt.
  • MsFry
    StackarsMia skrev 2014-09-01 20:07:05 följande:
    Läs gärna diskussionen innan du postar. Allt finns förklarat. Media byggde ihop liknande motpolsantaganden när de ville presentera statistiken.

Har du läst novus egen förklaring till sin formulering?
  • Tonårsmamman1
    StackarsMia skrev 2014-09-01 20:07:05 följande:

Jag undrar varför du klumpar ihop två alternativ som inte hör ihop.

Är det för att det ska se utom som att färre ogillar dagens invandring?

Undersökningen visar klart och tydligt att majoriteten gillar dagens invandring.
    Kan inte tolkas på annat sätt.
  • Philipsson
    Gert skrev 2014-09-01 19:36:54 följande:

Är de bara jag som tror att hatet mot SD beror på jantelagen?

Kan ligga nåt i det. Ett parti bestående av nykomlingar som tar sig uppåt av egen kraft, på bekostnad av andra, ska liksom stampas ner!

Lite svårare att ta sig upp av egen kraft än av att bara inlemma sig i en färdig organisation...så jante, så kan det säkert vara.
  • StackarsMia
    Tonårsmamman1 skrev 2014-09-01 20:24:33 följande:
    Jag undrar varför du klumpar ihop två alternativ som inte hör ihop.

Är det för att det ska se utom som att färre ogillar dagens invandring?

Undersökningen visar klart och tydligt att majoriteten gillar dagens invandring.
    Kan inte tolkas på annat sätt.
    Där kom den subjektiva godhetstolkningen. Inga svar hänger ihop med andra svar. Då cherry-pickar man sin statistik. Precis som jag gjorde, men åt motsatt håll.

Men defacto svarade inte majoriteten att de ville ha fler flyktingar.
  • Tonårsmamman1
    StackarsMia skrev 2014-09-01 21:24:56 följande:
    Där kom den subjektiva godhetstolkningen. Inga svar hänger ihop med andra svar. Då cherry-pickar man sin statistik. Precis som jag gjorde, men åt motsatt håll.

Men defacto svarade inte majoriteten att de ville ha fler flyktingar.
    Majoriteten är nöjd med dagens invandring, vissa så nöjda att de vill öka den.

Däremot vill en minoritet minska dagens invandring. Och av de cirka 30% som vill minska dagens invandring så kommer bara 1/3 av dom rösta på SD.

• StackarsMia
    Tonårsmamman1 skrev 2014-09-01 21:33:31 följande:

Däremot vill en minoritet minska dagens invandring. Och av de cirka 30% som vill minska dagens invandring så kommer bara 1/3 av dom rösta på SD.
    Nej.

Endast 36% vill ha samma nivåer som idag. Kan du verkligen inte läsa statistik?
  • Aqt
    MsFry skrev 2014-09-01 19:29:26 följande:

Ja det här är märkligt...

Kan inte du berätta vilka summor du lagt ihop för att komma fram till att 74% inte vill ta emot fler flyktingar?

Eftersom flyktingmottagandet kommer mer än dubbleras så vill de flesta stanna på nuvarande nivå eller minska, alltså är de flesta negativa till den stora ökning som migrationsverkets prognoser visar. Det är vad novus opinionsundersökning visade. Det kommer att kosta 48 miljarder kr närmaste tiden som migrverket behöver akut. Då är inte anhöriginvandringen inräknad, vilket betyder ca 1,5 ggr fler.
  • Aqt
    Tonårsmamman1 skrev 2014-09-01 21:33:31 följande:

Ha ha den var bra! Jag fattade inte den politiskt korrekta ironin först!!
  • StackarsMia
    Aqt skrev 2014-09-01 22:04:50 följande:
    Ha ha den var bra! Jag fattade inte den politiskt korrekta ironin först!!
    Det är lite småkul iaf. Hade man bytt flyktingar mot lön hade de genast fattat poängen.

De flesta är så nöjda med sin lön att de vill öka den.Skrattande
Svar på tråden Varför hatar folk SD?